«Φέτος θα ξεπεράσουμε σε επίπεδο αφίξεων κρουαζιερόπλοιων το 2019, όπου τότε είχαμε περίπου 3.980 προσεγγίσεις, ενώ αυτή την χρονιά θα έχουμε περισσότερες από 4.500 προσεγγίσεις.
Μάλιστα οι προοπτικές είναι πολύ ευοίωνες και για το 2023, που προβλέπεται να είναι μία ανοδική χρονιά. Ενδεικτικά, για το λιμάνι του Πειραιά, οι προοπτικές είναι να έχουμε 15% περισσότερες αφίξεις από ότι το 2022, ενώ το ίδιο προβλέπεται και για το Ηράκλειο και για την Κέρκυρα, αλλά και για άλλες περιοχές της Ελλάδας».
Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας απόψε στο συνέδριο για τον τουρισμό, #RouteLab, που πραγματοποιείται για δεύτερη ημέρα στο θεματικό πάρκο ‘Ξυστρή' στον Πύργο και το διοργανώνει ο δήμος Πύργου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος, την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Ελλάδας και τον τηλεοπτικό σταθμό ‘ΙΟΝΙΑΝ TV'.
Όσον αφορά στις ενέργειες του υπουργείου Ναυτιλίας για την κρουαζιέρα, ο Γιάννης Πλακιωτάκης είπε ότι «κινούμαστε σε δύο επίπεδα» και εξήγησε:
«Πρώτα από όλα κινούμαστε σε επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού με την εισαγωγή της πλατφόρμας που θα εκσυγχρονίσει και θα αναβαθμίσει το επίπεδο παροχής λιμενικών υπηρεσιών από τους παρόχους.
Δεύτερον, έχουμε το πολύ σημαντικό σύστημα οργάνωσης των αφίξεων και των αναχωρήσεων της κρουαζιέρας, που θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο».
«Επιπλέον», συνέχισε, «εξασφαλίσαμε από το ΕΣΠΑ και από το ταμείο ανάκαμψης πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ για αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών ιδιαίτερα σε νησιωτικούς δήμους, ενώ προχωρά η πολύ μεγάλη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων της χώρας μας».
Όπως ανέφερε, «είναι σε εξέλιξη τέσσερις μεγάλοι διεθνείς διαγωνισμοί, όπου μάλιστα στους δύο αυτούς έχουμε προσωρινό ανάδοχο, γεγονός που επιβεβαιώνει την ορθότητα της στρατηγικής μας επιλογής να αξιοποιήσουμε τους περιφερειακούς λιμένες, όπου σε αυτούς περιλαμβάνονται και υποδομές κρουαζιέρας».
Παράλληλα, ο Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και σε ένα ακόμη, όπως είπε, σημαντικό τομέα που είναι «οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες, οι οποίοι επηρεάζουν την λειτουργία των πλοίων και θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις υποδομές στην στεριά», συμπληρώνοντας: «Αυτή τη στιγμή είμαστε σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης, με σκοπό την δρομολόγηση έργων ‘πράσινων' υποδομών στα λιμάνια. Διότι η πλειοψηφία των κρουαζιερόπλοιων θα μπορεί μέχρι το 2028 να συνδεθεί με ενεργειακές υποδομές στη στεριά, έτσι ώστε όταν σβήνουν οι μηχανές να μπορούν να λειτουργούν με ηλεκτρισμό. Επομένως, τα λιμάνια μας θα πρέπει να προετοιμαστούν . Ήδη έχουμε τα πρώτα κρουαζιερόπλοια με καύσιμα LNG και μεθανόλη, καθώς πάμε σε μία συνολική μεταρρύθμιση και της κρουαζιέρας, όπου η Ελλάδα πρωτοπορεί σε παγκόσμιο επίπεδο».
Επίσης, είπε ότι «υπάρχει σχέδιο από την πλευρά της κυβέρνησης και σε επίπεδο μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών, έχοντας πλέον ξεπεράσει τις ιδεοληψίες του παρελθόντος, όταν μιλάμε για αξιοποίηση λιμένων και μαρινών, που μας είχαν φέρει πίσω ως χώρα, αλλά και ως κοινωνία».
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του, ο Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στον χώρο των σκαφών αναψυχής, λέγοντας ότι «είναι ένας μοναδικός κλάδος, όπου η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα του κόσμου, για αυτό και φιλοδοξία μας είναι να γίνει η Ελλάδα το κέντρο του παγκόσμιου yachting».
Όπως σημείωσε, «σύμφωνα και με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή ο πρώτος παγκόσμιος προορισμός σε σκάφη πάνω από 35 μέτρα, καθώς πρόκειται για σκάφη τα οποία ενοικιάζονται από 500 ευρώ μέχρι και ένα εκατομμύριο ευρώ την εβδομάδα».
Ακόμη, ο Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι «υπάρχει σχέδιο και για τα λιμάνια μας και για τις μαρίνες μας, για αυτό και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι η Ελλάδα τόσο στην κρουαζιέρα, όσο και στον χώρο των σκαφών αναψυχής, μπορεί να είναι από τους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε στην εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού, που αφορά τους νέους συνοριακούς σταθμούς ελέγχου, λέγοντας ότι «στην θάλασσα έχουμε 61 θεσμοθετημένα σημεία» και πρόσθεσε:
«Η παράταση που έχουμε πάρει σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι μέχρι τέλη Μαΐου του 2023,ενώ προσφάτως περάσαμε μία νομοθετική ρύθμιση με την οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει για λογαριασμό του υπουργείου Ναυτιλίας, την επικαιροποίηση των μελετών, την σύνταξη των μελετών όπου δεν υπάρχουν, αλλά και την υλοποίηση των έργων, διότι έχει πολύ πιο ευέλικτες διαδικασίες».