Πολιτική

Πιέσεις Κομισιόν για ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Το άνοιγμα της αγοράς των σιδηροδρόμων ζήτησε από την Ελλάδα και άλλα έξι κράτη – μέλη, η Κομισιόν, καθιστώντας αναγκαία τη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, η Κομισιόν κάλεσε τις Ελλάδα, Βουλγαρία, Τσεχία, Γερμανία, Λετονία, Λουξεμβούργο και Ρουμανία να ενσωματώσουν στο εθνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή οδηγία για τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.

Η συγκεκριμένη οδηγία περιλαμβάνει τις βασικές διατάξεις για το άνοιγμα της αγοράς στον τομέα των σιδηροδρόμων και ορίζει τους κανόνες για τη διαχείριση των υποδομών και των σιδηροδρομικών μεταφορών, τα κριτήρια για την αδειοδότηση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, καθώς και τις αρχές και τις διαδικασίες καθορισμού και είσπραξης των τελών υποδομής. Η Ελλάδα και τα υπόλοιπα έξι κράτη-μέλη καλούνται να κοινοποιήσουν τα προτεινόμενα μέτρα εντός δύο μηνών. Σε διαφορετική περίπτωση, η Κομισιόν δύναται να προσφύγει στο Δικαστήριο της Ε.Ε.

Υπενθυμίζεται πως ο τελευταίος διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ναυάγησε και επαναπροκηρύχθηκε νέος. Συγκεκριμένα: 

Ναυάγησε η ιδιωτικοποίησε της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς καμία από τις τρεις εταιρείες (η γαλλική SNCF, η ρωσική RZD και η ρουμανική GFR) που είχαν περάσει στο τελικό στάδιο δεν υπέβαλε δεσμευτική προσφορά. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει σε επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού την ερχόμενη εβδομάδα. 

Στόχος της επαναπροκήρυξης είναι να μπουν στο παιχνίδι νέοι παίκτες - το ΤΑΙΠΕΔ έχει την ελπίδα πως θα εμφανιστούν Κινέζοι (η Cosco ποτέ δεν έκρυψε το ενδιαφέρον της) και οι Αμερικανοί της Watco – αλλά και να ενταχθούν ίσως και άλλα περιουσιακά στοιχεία που θα κάνουν πιο ελκυστική την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Για παράδειγμα ο προτιμητέος επενδυτής θα μπορούσε να αναλάβει και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά μια άλλη θυγατρική του ομίλου, η ΕΡΓΟΣΕ.

Παράλληλα η ιδιωτικοποίηση επείγει καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απειλεί πως σε διαφορετική περίπτωση η εταιρεία πρέπει να επιστρέψει «παράνομες κρατικές ενισχύσεις» 750.000.000 ευρώ, εφόσον η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παραμείνει στο Δημόσιο, οπότε η επαναπροκήρυξε του διαγωνισμού αποτελεί μονόδρομο,