Διεθνή

Πέθανε ο συγγραφέας Ουμπέρτο Εκο


Ενας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του τελευταίου αιώνα, πρωτοπόρος της σημειολογίας και θεωρητικός του λόγου, ο Ιταλός καθηγητής Ουμπέρτο Εκο, άφησε σήμερα την τελευταία του πνοή σε ηλικία 84 ετών, μετά από μακρά μάχη με τον καρκίνο.

Γνώρισε παγκόσμια επιτυχία με το πρώτο του μυθιστόρημα, «Το όνομα του Ρόδου», το οποίο εκδόθηκε το 1980, μεταφράστηκε σε 43 γλώσσες και πούλησε πολλά εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη το 1986 από τον Γάλλο σκηνοθέτη Ζαν-Ζακ Ανό, με πρωταγωνιστή τον Σον Κόνερι στον ρόλο του μοναχού Γουλιέλμου της Μπάσκερβιλ, πρώην ιεροεξεταστή που αναλαμβάνει να ερευνήσει τον ύποπτο θάνατο ενός μοναχού σε μοναστήρι της βόρειας Ιταλίας.

Είναι μία αστυνομική μυθιστορηματική πραγματεία στο εσωτερικό μιας θρησκευτικής κοινότητας του 16ου αιώνα, με αναφορές στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τη φιλοσοφία, το δογματισμό και τον καθολικισμό.

Ο Εκο ήταν πανεπιστημιακός, θεωρητικός του λόγου. Αρχισε να γράφει λογοτεχνία τα 45 του και αφού είχε εκδώσει ήδη πολλές μελέτες σημειολογίας, σημειωτικής και αισθητικής. Οπως είχε εξηγήσει, θεωρούσε τη συγγραφή μυθιστορημάτων «ενασχόληση για παιδιά», κάτι «που δεν έπαιρνε στα σοβαρά».

Μετά από «Το όνομα του Ρόδου», έγραψε μεταξύ άλλων «Το εκκρεμές του Φουκώ» (1988), «Το νησί της προηγούμενης μέρας» (1994), τη «Μυστηριώδη φλόγα της βασίλισσας Λοάνα» (2004) και το «Κοιμητήριο της Πράγας» (2010), που διχασε κοινό και κριτικούς. Είναι ένα μυθιστόρημα για την παρανοϊκή συνωμοσιολογία που επικρατούσε τον 19ο αιώνα και κυριαρχεί πάλι στις μέρες μας.

Στο τελευταίο του μυθιστόρημα, «Φύλλο μηδέν» (2014), η πλοκή εκτυλίσσεται στον κόσμο του ιταλικού Τύπου τη δεκαετία του 1990.

«Ο Ουμπέρτο Έκο υπήρξε μια σημαντική παρουσία στην ιταλική πολιτιστική ζωή των τελευταίων 50 ετών, αλλά το όνομά του παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο σε διεθνές επίπεδο με την τεράστια επιτυχία του μυθιστορήματός του Το όνομα του Ρόδου», γράφει η εφημερίδα Corriere della Sera.

«Ο κόσμος έχασε έναν από τους σημαντικότερους ανθρώπους του σύγχρονου πολιτισμού», ανέφερε στον ιστότοπό της η Repubblica.