Πολιτική

Παρέμβαση ΣΕΒ: Τα ΜΜΕ και τα εργασιακά πρέπει να είναι ελεύθερα


Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η παρέμβαση του ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίου του για την οικονομία με τίτλο: "Ελευθερία στις ΣΣΕ και στα ΜΜΕ!". Ενόψει μάλιστα και της δύσκολης διαπραγμάτευσης, όπως διαφαίνεται στα εργασιακά, o ΣΕΒ ζητά την επανεξέταση των προνομίων που έχουν δοθεί στους συνδικαλιστές καλώντας, μεταξύ άλλων τους εταίρους σε διάλογο για την διαμόρφωση ενός πλαισίου μακρία από τα λάθη του παρελθόντος, ευθυγραμμισμένο με τις πολιτικές των ευρωπαϊκών οικονομών. Για παραβίαση της συνταγματικής αρχής της οικονομικής ελευθερίας κάνει λόγο, από την άλλη πλευρά, αναφορικά με την ηλεκτρονική πλατφόρμα διάθεσης διαφημιστικού χρόνου, στηλιτεύοντας την διαδικασία και λεπτομέρειες αυτής για την αδειοδότηση των καναλιών.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:

Στα εργασιακά, οι νομοθετικές ρυθμίσεις από μόνες τους δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της απασχόλησης ή της ανάπτυξης. Όμως, αποτελούν σημαντικό συστατικό στοιχείο του συνολικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, που ο επενδυτής κρίνει εάν το θεωρεί φιλικό ή γεμάτο παγίδες και που η λειτουργούσα επιχείρηση βλέπει εάν μπορεί να τη βοηθήσει να γίνει ανταγωνιστική για να διατηρηθεί στη ζωή. Πρέπει να εκλογικεύσουμε το σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων εφαρμόζοντας όσα επιτάσσουν οι Διεθνείς Συμβάσεις Εργασίας για τη διαιτησία. Πρέπει να διατηρηθεί το ενισχυμένο κύρος στις συμβάσεις που συμφωνούνται στο επίπεδο της επιχείρησης. Πρέπει ακόμη να επανεξετάσουμε τα προνόμια που έχουν δοθεί στους συνδικαλιστές (άδειες, μισθοδοσία, εύρος προστασίας) και τις διαδικασίες κήρυξης απεργίας. Υπάρχουν και άλλα τεχνικά θέματα που επιδέχονται βελτιώσεις, και γι’ αυτό ο ΣΕΒ έχει δημοσιοποιήσει με λεπτομέρεια τις θέσεις του σε τεχνικό επίπεδο. Παράλληλα επαναλαμβάνει πάγια πρόσκληση στους κοινωνικούς εταίρους να ξεκινήσουμε από τώρα να οικοδομήσουμε ένα σύστημα που θα είναι απαλλαγμένο από τις ατέλειες και τα σφάλματα του παρελθόντος, που θα ευθυγραμμίζεται με τις δυναμικές ευρωπαϊκές οικονομίες ως προς τους στόχους, τις προοπτικές και τα εργαλεία πολιτικής. 

Η μισθωτή απασχόληση στον ιδιωτικό τομέα, υποστηριζόμενη κυρίως από την καλή αναμενόμενη πορεία του τουρισμού, αλλά όχι μόνο, συνεχίζει να επιδεικνύει καλές επιδόσεις σε ό,τι αφορά τις καθαρές προσλήψεις, αν και ο αριθμός των ανέργων που καταγράφει ο ΟΑΕΔ ανθίσταται. Επίσης, τα τακτικά έσοδα του κράτους είχαν μια ιδιαίτερα καλή πορεία τον Ιούνιο, που σε συνδυασμό με τη συγκράτηση των δαπανών διατήρησε την καλή πορεία του πρωτεγονούς πλεονάσματος. Συνεχίζεται από μελέτες η καταγραφή του μεγέθους του brain drain καθώς και της απώλειας φορολογικών εσόδων που αυτή συνεπάγεται για το κράτος, ενώ ο υπό ελληνική σημαία εμπορικός στόλος σταθεροποιείται. Από την άλλη,  ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία υποχωρεί.

Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας διάθεσης διαφημιστικού χρόνου αποτελεί μία ελληνική πατέντα πάνω σε τεχνολογίες αιχμής που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται στις ΗΠΑ για την αγορά και διανομή διαφημίσεων έναντι τηλεοπτικού περιεχομένου, μέσω μιας τεχνολογικά αυτοματοποιημένης και βασισμένης σε ψηφιακά δεδομένα πλατφόρμας (Programming TV), που διακινούνται μέσω διαδικτύου, κινητών, τηλεόρασης και καλωδιακών δικτύων. Η μεταφορά της στην ελληνική πραγματικότητα και η επιβολή της δια νόμου και όχι μέσα από διεργασίες ιδιωτικοοικονομικού χαρακτήρα είναι προσχηματική και παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της οικονομικής ελευθερίας. Όπως και με το νόμο για την αδειοδότηση περιορισμένου αριθμού τηλεοπτικών σταθμών λειτουργούντων σε καθεστώς ελεγχόμενου ανταγωνισμού και προκαθορισμένου κόστους, έτσι και με το νομοσχέδιο για τη διάθεση διαφημιστικού χρόνου, πλήττεται η ελευθερία των συναλλαγών και ο ελεύθερος ανταγωνισμός.  Και ενώ στις ΗΠΑ, η τεχνολογία αυτή δεν έχει αποκτήσει παρά ελάχιστη αποδοχή καθώς δημιουργεί ασυνέχειες στην αγορά, η ελληνική κυβέρνηση σχεδιάζει να την εφαρμόσει υποχρεωτικά στο σύνολο της τηλεοπτικής αγοράς επιβάλλοντας και πρόσθετη φορολόγηση 10% του διακινούμενου κύκλου εργασιών από διαφημιστικό έσοδο, για να καλύψει τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας και άλλων συναφών αναγκών πολιτικού σχεδιασμού της ούτως ελεγχόμενης αγοράς τηλεοπτικών σταθμών. Και οι δύο νόμοι αργά ή γρήγορα είναι πιθανόν να κριθούν αντισυνταγματικοί και θα καταπέσουν. Η αναστάτωση, όμως, που προκαλείται στην αγορά είναι ανεπίτρεπτη, ιδίως σε μία περίοδο όπου πολλές επιχειρήσεις προσπαθούν απλά να επιβιώσουν.