Καταγγελίες «φωτιά» για τα τεράστια κενά ασφαλείας που υπάρχουν στους ελληνικούς σιδηρόδρομους αναδεικνύονται σήμερα, με αφορμή την ανείπωτη τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη. Πέραν των σαφών ενδείξεων για σωρεία λαθών και παραβλέψεων που φέρεται να υπέπεσε ο αρμόδιος σταθμάρχης Λάρισας, προκύπτει μια σαφής αστοχία-δυσλειτουργία στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου κυκλοφορίας, που συνδυαστικά ενδεχομένως να προκάλεσαν την καταστροφή.
Τα τρένα, σε αρκετά σημεία της επίμαχης διαδρομής όπου σημειώθηκε η τραγωδία αλλά και σε άλλα κομμάτια του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου, πάνε στα τυφλά! Και αυτό το τραγελαφικό συμβαίνει διότι τα έργα υποδομής και εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, δεν έχουν ολοκληρωθεί και ως εκ τούτου δεν λειτουργούν. Οι αμαξοστοιχίες, όπως καταγγέλλουν εκπρόσωποι των εργαζομένων του ΟΣΕ, διαθέτουν τα συστήματα, τα οποία παραμένουν ανενεργά και επί της ουσίας άχρηστα. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν λειτούργησε το ETCS, δεν τέθηκαν, δηλαδή, σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγού.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης αγοράστηκαν το 2000 αλλά τότε ουδέποτε χρησιμοποιήθηκαν. Όπως κατήγγειλε ο προέδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστα Γενιδούνια, μιλώντας στο Real FM, αν αυτά τα συστήματα λειτουργούσαν, είναι πολύ πιθανό να είχε αποφευχθεί η τραγωδία «Οι μηχανές που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα έχουν εγκατεστημένα συστήματα ασφαλείας τα οποία προστατεύουν και έναντι του ανθρώπινου λάθους.
Αυτά δεν έχουν λειτουργήσει ποτέ στην Ελλάδα. Είναι και on board και στην υποδομή. Δυστυχώς δεν λειτουργούν, κι αυτά είναι το προηγμένο μοντέλο που προστατεύει αν κάνει λάθος ο μηχανοδηγός. Όταν ολοκληρώθηκε η διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη προς τα τέλη του 2018, τα συστήματα αυτά είχαν εγκαταλειφθεί, γιατί δεν είχαν λειτουργήσει ποτέ από το 2000. Υπήρχε ένα σχέδιο ανάταξής τους μέσα στο 2020, όμως δεν τέθηκε σε λειτουργία το ETCS, δεν τέθηκαν σε λειτουργία τα φανάρια που δίνουν τις ενδείξεις στους μηχανοδηγούς».
Είχαν προειδοποιήσει οι εργαζόμενοι
Εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, μέσω των συνδικαλιστικών φορέων τους, είχαν προειδοποιήσει πλείστες φορές για τους κινδύνους που προκύπτουν, εξαιτίας της μη λειτουργίας των ηλεκτρονικών συστημάτων. Το είχαν πράξει με επιστολές προς ΟΣΕ και Hellenic Train αλλά και προς το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών, χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια παρέμβαση, που ενδεχομένως θα αποδεικνυόταν σωτήρια.
Στις 7 Φεβρουαρίου η συνδικαλιστική κίνηση των σιδηροδρομικών υπαλλήλων έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάσταση στις γραμμές, για μέτρα που δεν λαμβάνονται και μεταξύ άλλων τονίζει «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται»…
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ανακοίνωσης της ΔΕΣΚ-Σ
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Άλλα δύο ατυχήματα τις προηγούμενες ημέρες προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες.
Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό.
Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες.
Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών.
Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος.
Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας Ο Χ Ι ! «έχουν καιρό….κάποια στιγμή θα τελειώσουν».
Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο.
Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει….. Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!
ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΙΔΙΑ
Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.
Τα Σωματεία στο Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί;
Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή. Να βρεθούν στο επίκεντρο των συνελεύσεων στους χώρους δουλειάς.
Οι εργαζόμενοι πρέπει να κρίνουν πολιτικά και συνδικαλιστικά όσους έχουν ευθύνη και συνεχίζουν να σφυράνε αδιάφορα εκείνους που αδιαφορούν γι΄αυτό που συμβαίνει. Να κρίνουν εκείνους τους πολιτικούς κομισάριους και συνδικαλιστικούς εκπροσώπους που υποτιμούν και αδιαφορούν για όλους εκείνους τους παράγοντες που όταν διασταυρώνονται δημιουργούν καθημερινά ατυχήματα και δυστυχήματα.
Δ Ι Ε Κ Δ Ι Κ Ο Υ Μ Ε :
- Άμεση πρόσληψη στον ΟΣΕ και την HELLENIC TRAIN μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες. Αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού.
- Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών.
- Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
- Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής.
- Συντήρησης, επισκευή και εκσυγχρονισμού όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία.
- Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τρένων ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές.
- Να χορηγηθούν όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας.
- Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα.
Συναδελφικά.
ΔΕΣΚ – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ