Ουδείς αμφισβητεί ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει σε όλες του τις βαθμίδες και ότι πρέπει να αλλάξουν πολλά για να έχουμε πανεπιστήμια υψηλού επιπέδου και διεθνούς κύρους.
Οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής είναι το τελευταίο που θα μπορούσε να γίνει, ως επιστέγασμα αποτελεσματικών παρεμβάσεων τουλάχιστον στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το σύστημα εισαγωγής που εφαρμόστηκε φέτος με τα γνωστά αποτελέσματα – αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων, πολλές κενές θέσεις σε σχολές και τμήματα – αποτέλεσε αντικείμενο σφοδρής πολιτικής αντιπαράθεσης και έντονων επικρίσεων από πολλές πλευρές.
Η καθιέρωση βάσεων εισαγωγής μπορεί να είναι σωστό μέτρο, που αποκλείει την εισαγωγή υποψηφίων με πολύ χαμηλές επιδόσεις – οι οποίες θα μπορούσαν να ερμηνευθούν και ως ένδειξη αδυναμίας να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις μιάς πανεπιστημιακής σχολής υψηλού επιπέδου.
Το αποτέλεσμα όμως είναι ανισομερές για όλους αυτούς που μένουν εκτός ΑΕΙ λόγω χαμηλών επιδόσεων στις Πανελλαδικές:
- Οσοι είναι γόνοι οικογενειών με μέσο-υψηλό εισόδημα, μπορούν άνετα να παρακάμψουν την αποτυχία τους και να σπουδάσουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού
- Για τα παιδιά της μικρομεσαίας τάξης υπάρχουν τα ΙΕΚ και τα εδώ παραρτήματα ξένων “δευτεροτριτοκλασάτων” ξένων ΑΕΙ
- Οι υπόλοιποι οδηγούνται – λίγο πρόωρα – στην αγορά εργασίας, για να διεκδικήσουν (ανύπαρκτες) θέσεις απασχόλησης χωρίς να διαθέτουν επαγγελματικά εφόδια ή στοιχειώδη κατάρτιση σε κάποιο εργασιακό αντικείμενο.
Ξεκινώντας με τις καλύτερες ίσως προθέσεις, το σύστημα εισαγωγής καταλήγει να έχει και μία “ταξική” χροιά, καθιστώντας εντονότερες τις ανέκαθεν υπάρχουσες διαφορές στις δυνατότητες των νέων να σπουδάσουν και να διεκδικήσουν ένα επαγγελματικό μέλλον.
Τις διαφορές αυτές υπογράμμισε και υπενθύμισε μιά τυχαία χρονική σύμπτωση: Την ημέρα που ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών και δεκάδες χιλιάδες νέοι έμεναν εκτός ΑΕΙ, βιώνοντας την προσωπική τους αποτυχία ως ματαίωση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετέβαινε στη Νέα Υόρκη, συνοδεύοντας την κόρη του για να εγγραφεί στο Yale, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια παγκοσμίως.
Ποιό ήταν το μήνυμα;
Οτι καλές και αναγκαίες οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής, που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων. Αφορούν όμως μόνο τους “πληβείους” που δεν έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν στο εξωτερικό.
Ο πρωθυπουργός δεν ήθελε ασφαλώς να δώσει αυτό το μήνυμα – όσο κι αν συμφωνεί με την ουσία του. Είναι απλώς οι χρονικές συμπτώσεις που οδηγούν σε συνειρμούς...
X. N.