Διέξοδο από την οικονομική κρίση, για τους νέους ανθρώπους με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, αποτελούν οι startups επιχειρήσεις, όπως προκύπτει σε διπλωματική εργασία που εκπόνησε φοιτητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
«Άνθρωποι με προσόντα, επειδή δεν μπορούν να βρουν εύκολα δουλειά, στρέφονται στις startup επιχειρήσεις», εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δρ Πάρις Κοκορότσικος ο οποίος ήταν επιβλέπων καθηγητής στη διπλωματική εργασία του Δημήτρη Λαγούδη με θέμα «Η εξέλιξη των νεοφυών (startup) επιχειρήσεων καθώς και του οικοσυστήματός τους στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης».
Στοιχεία της μελέτης παρουσιάστηκαν στο Διεθνές Συνέδριο ICEIRD 2017 (πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη), τη 10η συνεχή διοργάνωση του CITY College, διεθνούς τμήματος του πανεπιστημίου του Sheffield και του ερευνητικού του κέντρου, του Κέντρου Ερευνών Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEERC) που επικεντρώνεται στην επιχειρηματικότητα, την καινοτομία και την περιφερειακή ανάπτυξη.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, το καλοκαίρι του 2015, με τη βοήθεια ερωτηματολογίων ηλεκτρονικής μορφής, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Google Forms. Συνολικά, απαντήθηκαν 40 ερωτηματολόγια, επομένως δείγμα της έρευνας, σύμφωνα με όσα αποτυπώνονται στην διπλωματική του κ. Λαγούδη, αποτελεί το 29% των ελληνικών startups επιχειρήσεων, αφού μέσα από τη μελέτη της βιβλιογραφίας, αναγνωρίστηκαν 138 startup επιχειρήσεις που λειτουργούν στην Ελλάδα σήμερα.
«Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι, μεγάλος αριθμός των startups εταιρειών, δεν δραστηριοποιείται στο χώρο της υψηλής τεχνολογίας και των εφαρμογών, όπως η πλειοψηφία των startups στην παγκόσμια αγορά, αλλά εστιάζει στην προώθηση παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων διατροφής, του ελληνικού πολιτισμού και ιστορίας, καθώς και στην προώθηση του τουρισμού, δηλαδή σε τομείς της ελληνικής οικονομίας που παρουσιάζουν μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εξαιτίας της μοναδικότητας τους» αναφέρεται σχετικά.
Όσον αφορά τα αποτελέσματα της έρευνας, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ, προκύπτει ότι, παρά την οικονομική κρίση, μόλις το 5,13% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση, ενώ καμία startup δεν δηλώνει πως δεν θα επιβιώσει.
Ο αριθμός των startups επιχειρήσεων που ιδρύονται ανά έτος στην Ελλάδα παρουσιάζει αυξητική πορεία, με το 2015 να εμφανίζει τον μεγαλύτερο αριθμό νεοϊδρυθέντων εταιρειών. Γενικότερα, η επιχειρηματική δραστηριότητα των ελληνικών startups παρουσιάζει σταδιακή ανάπτυξη, με το έτος 2014 να αποτελεί το καλύτερο οικονομικά τόσο από άποψη ύψους κύκλου εργασιών των startups επιχειρήσεων, όσο και από άποψη ύψους εξαγωγών. Σημαντικότερα, δε, κίνητρα για δημιουργία startup επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι η αξιοποίηση μιας ιδέας (87,50% των startups) και η αναγνώριση κενού στην αγορά (70% των startups).
«Επομένως», υπογραμμίζεται στη διπλωματική, «η δημιουργία των startups δε φαίνεται να σχετίζεται κατά κύριο λόγο με τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, καθώς το κίνητρο απασχόλησης/εισοδήματος (37,50% των startups), όπως και το κίνητρο βελτίωσης οικονομικής κατάστασης (25% των startups) συγκεντρώνουν σημαντικά μικρότερα ποσοστά».
Το βασικό πρόβλημα κατά τη δημιουργία και ανάπτυξη των startups, εντοπίζεται στην εύρεση χρηματοδότησης (56,41% των startups), ενώ ακολουθούν με μικρή διαφορά η γραφειοκρατία (48,72% των startups), η εύρεση ικανού/κατάλληλα εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού (46,15% των startups) και η είσοδος στην αγορά (43,59 % των startups). Συγκεκριμένα, η πλειονότητα των startups έχει χρησιμοποιήσει ίδια κεφάλαια-bootstrapping με ποσοστό 75% και χρηματοδότηση από φίλους, οικογένεια με ποσοστό 37,5%, ενώ το 71,05% των startups εμφανίζεται να αναζητεί ενεργά χρηματοδότηση.
Τέλος, μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα αποτελέσματα σχετικά με το μορφωτικό επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολούν οι startups, καθώς οι περισσότερες εταιρείες απασχολούν πτυχιούχους ανώτατης εκπαίδευσης (68,42% των startups), κατόχους μεταπτυχιακού διπλώματος (65,79% των startups) και κατόχους διδακτορικού (21,05% των startups).
«Το θέμα βέβαια είναι ότι όταν αρχίζουν και “μεγαλώνουν” οι startups, αρχίζουν να αντιμετωπίζουν μεγάλες επιχειρηματικές δυσκολίες και έτσι επιλέγουν να μεταφερθούν στο εξωτερικό» επισημαίνει ο κ. Κοκορότσικος.