Ο χρυσός διατηρεί πάντα τη λάμψη του. Οι τιμές του έφτασαν σε νέα υψηλά αυτή την εβδομάδα, λόγω γεωπολιτικών εντάσεων και αβεβαιότητας για την πολιτική επιτοκίων της Fed. Αυτοί είναι παραδοσιακοί λόγοι για «χρυσοθηρία». Πλέον όμως, οι υποψήφιοι επενδυτές στις ΗΠΑ έχουν έναν άλλο προορισμό πέρα από τις συνηθισμένες αγορές: την Costco.
Η μετοχή της ααλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων έχει κερδίσει 46% τον τελευταίο χρόνο, λόγω αυξημένων πωλήσεων και μιας πρόσφατης αύξησης μερίσματος. Το καλοκαίρι η Costco εισήγαγε τον χρυσό στην ήδη μεγάλη ποικιλία εμπορευμάτων της, που περιλαμβάνουν από τεράστια βάζα μαγιονέζας και χαρτιά υγείας σε μεγάλες συσκευασίες, έωςπολλά άλλα είδη νοικοκυριού σε μεγέθη XXL.
Η αλυσίδα πωλεί χρυσό περίπου στα 2.000 δολάρια ανά ουγγιά. Και φαίνεται ότι πολλοί πελάτες της έχουν αρχίσει να τον προτιμούν: πρόσφατα, η Wells Fargo εκτίμησε ότι η Costco πουλά ράβδους χρυσού αξίας 100 έως 200 εκατ. δολαρίων τον μήνα. Αυτός είναι ένας εντυπωσιακός αριθμός, αν σκεφτεί κανείς ότι η Costco είχε αναφέρει πωλήσεις 100 εκατομμυρίων δολαρίων σε χρυσό για ολόκληρο το τρίμηνο που έληξε τον περασμένο Νοέμβριο.
«Η επιθετική τιμολόγηση και το υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης των πελατών» έχουν αυξήσει τις πωλήσεις έκτοτε, σύμφωνα με σημείωμα της Wells Fargo προς τους επενδυτές, το οποίο επικαλείται το CNBC. «Η αυξανόμενη συχνότητα δημοσιεύσεων στο Reddit και οι γρήγορες online πωλήσεις υποδηλώνουν μια απότομη αύξηση της δυναμικής από την κυκλοφορία του προϊόντος».
Ο χρυσός που πωλείται είναι ράβδοι μίας ουγγιάς από την PAMP Suisse Lady Fortuna Veriscan, μήκους περίπου δύο ιντσών, με ανάγλυφη εικόνα της ρωμαϊκής θεάς της ευημερίας. Παρόλο που είναι διαθέσιμοι (τουλάχιστον περιστασιακά) σε ορισμένα φυσικά καταστήματα της Costco, η πλειονότητα πωλείται διαδικτυακά σε πακέτα, με όριο πέντε ανά πελάτη και φαίνεται να εξαντλείται γρήγορα.
Όπως και οι τιμές του χρυσού γενικά, το κόστος μιας ράβδου από την Costco κυμαίνεται, αλλά φαίνεται να είναι περίπου 2% πάνω από την τιμή spot.
Για τους αγοραστές, η Costco είναι ένας προσβάσιμος και αξιόπιστος χώρος για μία από τις αρχαιότερες μορφές αποθήκευσης αξίας. Τα τελευταία χρόνια, ο χρυσός προωθείται συχνά ως μέσο προστασίας από την αβεβαιότητα της αγοράς, αν και συχνά συσχετίζεται με διαφημίσεις που απευθύνονται σε πιο «ανήσυχους» επενδυτές.
Ωστόσο, και ο χρυσός έχει τους κινδύνους του, όπως κάθε επένδυση (η JPMorgan, που αποδίδει μέρος της πρόσφατης ανόδου του χρυσού σε λιανικούς και κερδοσκοπικούς θεσμικούς επενδυτές, προτείνει την ενέργεια ως καλύτερη επιλογή αντιστάθμισης). Άλλα μειονεκτήματα: ο χρυσός είναι ευμετάβλητος, το ιστορικό του ως επένδυση δεν είναι εξαιρετικό και δεν είναι σαφές πόσο εύκολα μπορεί ένας ιδιώτης να πουλήσει φυσικές ράβδους χρυσού στη συνολική τους αξία.
Παρ' όλα αυτά, τα προνόμια επιστροφής χρημάτων για τα μέλη του club της Costco και τους χρήστες συγκεκριμένων πιστωτικών καρτών καθιστούν την εταιρεία ακόμα πιο ελκυστική ως πωλητή. Αλλά αυτό εγείρει ένα άλλο ερώτημα:
Γιατί ασχολείται η Costco με τις ράβδους χρυσού, όπου έχει ένα τόσο χαμηλό περιθώριο κέρδους;
Μια πιθανή απάντηση είναι ότι η Costco, όπως κάθε μεγάλος έμπορος, χρειάζεται φρέσκες και δημιουργικές ιδέες για να υπενθυμίζει στους καταναλωτές την ποικιλία και τις ανταγωνιστικές της τιμές. Και ο χρυσός είναι το πιο πρόσφατο λαμπερό «αντικείμενο» που χρησιμοποιεί για να περάσει αυτό το μήνυμα. Μπορείτε να αγοράσετε χρυσό και από το Amazon ή το Walmart, αλλά η εικόνα ενός πελάτη της Costco που ρίχνει μια ράβδο χρυσού στο καρότσι, δίπλα σε μια επτάκιλη συσκευασία κατεψυγμένου κοτόπουλου και ένα κιβώτιο αυγά, είναι δύσκολο να αγνοηθεί.
Στην πραγματικότητα, τα πολύτιμα μέταλλα της Costco είναι συγγενείς του πιο διάσημου ίσως προϊόντος της: το hot dog του 1,50 δολαρίου (που η τιμή του παραμένει σταθερή παρά τον πληθωρισμό). Αφού πείσει τους πελάτες να πληρώσουν 60 έως 120 δολάρια σε ετήσιες συνδρομές, το τυπικό μέλος της Costco ξοδεύει πάνω από 3.000 δολάρια ετησίως, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Numerator.
Όπως και το οικονομικό γεύμα, έτσι και η «χρυσοθηρία» της Costco δεν αφορά τόσο την αύξηση των κερδών, όσο την προσέλκυση πελατών στα καταστήματα και τον ιστότοπό της, όπου υπάρχει περισσότερη «αναζήτηση θησαυρού» - όπως αποκαλεί την συνεχώς μεταβαλλόμενη ποικιλία προσφορών της.
Άλλωστε, ακόμα και ως μία στρατηγική προσέλκυσης δημοσιότητας, η κίνηση αυτή αξίζει... "το βάρος της σε χρυσό".