Στις θεαματικές αλλαγές που συντελούνται στο χρηματοπιστωτικό τομέα (τράπεζες, ασφάλειες, κεφαλαιαγορές), υπό την καταλυτική επίδραση καινοτομικών τεχνολογιών που ανατρέπουν τα παραδοσιακά πρότυπα και επιταχύνουν δραστικά τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, αναφέρθηκαν οι διακεκριμένοι ομιλητές του Digital Finance Forum 2016, που οργάνωσαν η Εthos Events και το περιοδικό ΧΡΗΜΑ.
Ειδικότερα, στη φετινή διοργάνωση του Digital Finance Forum, με θέμα «Oι ψηφιακές ανατροπές στις τράπεζες, τις ασφαλιστικές εταιρείες και την κεφαλαιαγορά», οι ομιλητές περιέγραψαν τις θεαματικές εξελίξεις που συντελούνται και άνοιξαν ένα «παράθυρο στο μέλλον», προδιαγράφοντας όσα πρόκειται να συμβούν τα επόμενα χρόνια, με τη γόνιμη αλληλεπίδραση της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας και των επιχειρηματικών δυνάμεων του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης πως οι ελληνικές εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα (τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες) που συμμετείχαν στο Digital Financial Forum έδειξαν και να κατανοούν τις αλλαγές που έρχονται αλλά και να έχουν τη διάθεση να τις αξιοποιήσουν. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι έδειξαν την πρόθεση να συνεργαστούν με fintech startups, φθάνοντας στο σημείο ακόμη και να προσφέρουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε λειτουργίες τους με τη χρήση των αποκαλούμενων APIs προκειμένου να είναι εφικτή η διάθεση καινοτόμων υπηρεσιών προς τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.
Ο κ. Γιώργος Ναθαναήλ, Senior Advisor, Τομέας Υποδομών & Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος, ΣΕΒ, αναφέρθηκε διεξοδικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό (digital transformation) της παραγωγικής διαδικασίας, αλλά και στην ευρωπαϊκή στρατηγική Industry 4.0, στο πλαίσιο της οποίας έχει τεθεί στόχος, μέσα και από τον ψηφιακό μετασχηματισμό, να αυξηθεί στο 20% η συνεισφορά της βιομηχανίας στο ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι η στρατηγική και όχι η τεχνολογία καθοδηγεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Τόνισε ότι είναι εποχή για πράξεις, όχι για λόγια και πρόσθεσε ότι εάν δεν υιοθετηθεί disruptive μοντέλο δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Αναφερόμενος στις ελληνικές επιχειρήσεις, ο κ. Ναθαναήλ υποστήριξε ότι έχουν κάνει σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, αν και αυτό επιχειρείται τα τελευταία χρόνια σε δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, όπου έχουν μειωθεί σημαντικά οι επενδυτικές δαπάνες.
Ο κ. Ορέστης Ανδριάνης, Επικεφαλής Κλάδου Αναλύσεων, Google Ελλάς, εστίασε στις επαναστατικές αλλαγές που φέρνει η ταχύτατη διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας και των smart phones στη λειτουργία των σύγχρονων επιχειρήσεων και δη του χρηματοπιστωτικού τομέα, σημειώνοντας ότι από το 1995 οι χρήστες κινητών έχουν αυξηθεί από 80 εκατομμύρια σε 5,2 δισεκατομμύρια. Υποστήριξε ότι, όπως συμβαίνει με την εφαρμογή Google Now, η οποία λαμβάνει πληροφορίες από το χρήστη για να τον υποστηρίζει στην οργάνωση της καθημερινότητάς του, θα πρέπει και οι επιχειρήσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα να προσφέρουν στους χρήστες τη βέλτιστη εμπειρία με τον πελάτη στο κέντρο, ώστε να αυξηθεί η χρήση των ψηφιακών υπηρεσιών τους, η οποία, όπως έχει αποδειχθεί στις ΗΠΑ, αυξάνει και τη χρήση των υπηρεσιών στο φυσικό δίκτυο. Οι νέες εταιρείες χρηματοπιστωτικής τεχνολογίας (fintech startups) αναπτύσσονται επιτυχώς με disrupting μοντέλα και ήδη η αξία τους φθάνει τα 50 δισ. δολ. στις ΗΠΑ και τα 10 δισ. δολ. στην Ευρώπη.
Ο κ. Χάρης Λιναρδάκης, IBM Cloud Leader, Greece & Cyprus, υπογράμμισε τον κεντρικό ρόλο της κινητής τηλεφωνίας στην ανάπτυξη σύγχρονων ψηφιακών υπηρεσιών, τονίζοντας ότι σήμερα όλες οι πελατοκεντρικές εφαρμογές αναπτύσσονται πρώτα σε mobile εκδοχές. Ο κ. Λιναρδάκης παρουσίασε διεξοδικά τις τεχνολογικές λύσεις που επιτρέπουν πλέον την αποτελεσματική ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων των επιχειρήσεων, υπογραμμίζοντας ότι το επόμενο βήμα, προκειμένου να αναπτυχθούν με επιτυχία νέες πελατοκεντρικές εφαρμογές, είναι η συσχέτισης των εσωτερικών πληροφοριών με εξωτερικές.
Ο κ. Χρήστος Νικολαΐδης, Διευθυντής Διαχείρισης Κινδύνου και Εκκαθάρισης, ΑΤΗΕΧClear, αναφέρθηκε στην εξέλιξη των χρηματιστηριακών συναλλαγών από τα παραδοσιακά trading floor στα σημερινά συστήματα εικονικής (virtual) διαπραγμάτευσης. Υπογράμμισε ότι, στο σημερινό διεθνοποιημένο περιβάλλον των χρηματιστηριακών συναλλαγών, η μεγαλύτερη πρόκληση για τα χρηματιστήρια είναι να παρέχουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες με ανταγωνιστικό κόστος συναλλαγών, κάτι που απαιτεί υψηλού επιπέδου τεχνολογική οργάνωση.
Ο κ. Ξενοφών Λιαπάκης, CIO & Services, Όμιλος Interamerican & Πρόεδρος, Hellenic CIO Forum, ανέφερε παραδείγματα ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στον κλάδο των ασφαλειών, σημειώνοντας ότι η Interamerican είναι πρώτη στην ηλεκτρονική πώληση ασφαλιστικών συμβολαίων, με την πλατφόρμα Anytime, που, όπως αποκάλυψε, σύντομα θα θέσει σε λειτουργία και σε άλλη χώρα. Τα συστήματα της εταιρείας, υπογράμμισε, έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε πλέον ένα συμβόλαιο ασφάλισης ζωής μπορεί να ολοκληρωθεί σε 15 λεπτά στο σπίτι του πελάτη. Στόχος της Interamerican, τόνισε, είναι να αναδειχθεί ως most digital insurer σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως το 2020.
Η κ. Λήδα Λιακοπούλου, Head of Design & Communication / Co-Founder, OSeven, παρουσίασε την εφαρμογή για smart phones που, όπως εκτίμησε, μπορεί να μειώσει για τις ασφαλιστικές εταιρείες σημαντικά το δείκτη ζημιών από τροχαία ατυχήματα, βελτιώνοντας την οδηγική συμπεριφορά του πελάτη. Το app εγκαθίσταται στο κινητό του πελάτη και παρακολουθεί/βαθμολογεί την οδηγική του συμπεριφορά, ώστε να επιβραβεύεται η ασφαλής οδήγηση από την ασφαλιστική εταιρεία με έκπτωση στα ασφάλιστρα του οχήματος.
Ο κ. Toni Tomic, Global Head for strategy and transformation in Insurance, SAP, τόνισε μεταξύ των άλλων πως ο γερμανικός όμιλος, όπως σημείωσε ο κ. Tomic, έχει ήδη αρκετές επιτυχίες στην ανάπτυξη καινοτομικού λογισμικού με εφαρμογές στο χρηματοπιστωτικό/ασφαλιστικό τομέα (moneysupermarket.com, connected car, connected health) και ενισχύει το ερευνητικό τμήμα του με νέα εργαστήρια στο Hudson Yards της Νέας Υόρκης.
Την έμφαση που δίνει η εταιρεία του στο regulation και το Compliance τόνισε ο κ. John Doxaras, Founder & CEO of Warply, a leading mobil marketing agency specializing on innovative martech and fintech studios. Συγκεκριμένα είπε ότι το 65% των περιηγήσεων του ίντερνετ πλέον αφορά τα κινητά και τα τάμπλετ, ενώ οι χρήστες έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν εφαρμογές όπως για την παραγγελία φαγητού όπου παρατηρούνται 15.000 παραγγελίες ημερησίως.