Αυξάνονται οι μνηστήρες για τη ναυπήγηση των τεσσάρων νέων φρεγατών του πολεμικού ναυτικού, με την αμερικανική πρόταση να έχει κάνει ένα βήμα πίσω και τη γαλλική ένα μπροστά, ενώ υποψηφιότητα έχουν θέσει ακόμη Βρετανοί, Ολλανδοί, Γερμανοί και Ισπανοί.
Ωστόσο, αν και κάποιες από τις προτάσεις των τελευταίων είναι αξιόλογες, πάσχουν στην ενδιάμεση λύση που επιθυμεί εδώ και τώρα το πολεμικό ναυτικό. Από αυτές, προς το παρόν, μόνο η αμερικανική και η γαλλική πλευρά έχουν αξιόπιστη πρόταση.
Οι ΗΠΑ έχουν πακέτο τις MMSC με τα ναυπηγεία και τη χρηματοδότηση, και αν και πήγε ένα βήμα πίσω, ουσιαστικά είναι η πιο ελκυστική πρόταση. Υπάρχει όμως το σοβαρό πρόβλημα ότι το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό δεν φαίνεται διατεθειμένο να αποσύρει τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει δημοσιευτεί. Και εκεί σκοντάφτει η πρόταση διότι τα αντιτορπιλικά αυτά ήταν η βέλτιστη ενδιάμεση λύση, ενώ και τα καταδρομικά Ticonderoga που φαίνεται να αποσύρει το US Navy, είναι παλαιότερα από αυτά που θα ήθελε το ελληνικό ΠΝ. Οι αμερικανοί έχουν προτείνει και ενδιάμεση λύση ακόμη παλιές φρεγάτες O.Perry, τις LCS κλπ, αλλά η πιο σοβαρή είναι αυτή με τα αντιτορπιλικά.
Η γαλλική πρόταση είναι σαφώς ανώτερη για τις φρεγάτες, καθώς γενικά οι Belharra θεωρούνται από τους ειδικούς δυνατότερα και νεότερα πλοία από τις MMSC, όμως η Γαλλία δεν έχει το πολύ μεγάλο πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ και χρειάζεται τα πλοία της, ενώ προχωρεί σε εκσυγχρονισμό των φρεγατών Lafayette που ενδεχομένως να αποτελέσουν ενδιάμεση λύση. Η γαλλική πρόταση που έφερε η γαλλίδα ΥΠΑΜ Φλοράνς Παρλί, δεν έγινε γνωστή, όμως διάφορες διαρροές και δημοσιεύματα, αναφέρουν στην ενδιάμεση λύση είτε εκσυγχρονισμένη Lafayette είτε FREMM.
Δυνατή πρόταση είναι και η Βρετανική φρεγάτα Type 31 ( ArrowHead 140 της Babcock), που επελέγη πρόσφατα για το ναυτικό τους και είναι μια πιο φθηνή έκδοση από τις Type26, γεγονός που δεν καθιστά το κόστος τους απαγορευτικό για την Ελλάδα. Η Type31 θα αντικαταστήσει τις Type 23 στο άμεσο μέλλον, ενώ οι Βρετανοί προτείνουν τη ναυπήγησή τους στην Ελλάδα. Ως ενδιάμεση λύση οι Βρετανοί μπορούν να δώσουν τις Type 23, κάνοντας ένα πακέτο αρκετά ελκυστικό.
Ολλανδοί και Ισπανοί
Ο ολλανδικός όμιλος ναυπηγείων Damen Shipyard Group, από τον Δεκέμβριο του προηγούμενου έτους έχουν προτείνει την Sigma 11515 HN και είναι σχετικά ευέλικτος τόσο στη ναυπήγηση του πλοίου (μήκος, οπλικά συστήματα κλπ), όσο και στη χρηματοδότηση από ολλανδικές τράπεζες. Επισημαίνεται ότι στα ολλανδικά ναυπηγεία έχουν κατασκευάσει τις 9 σε υπηρεσία φρεγάτες κλάσης ΕΛΛΗ (Kortenaer), πλοίων που υπηρετούν το ελληνικό ΠΝ επί 40 συναπτά έτη, καθώς και του μεγαλύτερου και πιο προηγμένου πλοίου του Λιμενικού Σώματος, του ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ, που προμηθεύτηκε το ΥΝΑΝΠ το 2014 μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Ωστόσο, η ενδιάμεση λύση των φρεγατών Μ που ουσιαστικά θέλει να πουλήσει το Ολλανδικό πολεμικό ναυτικό είναι υποδεέστερη των άλλων προτάσεων.
Πρόσφατα εμφανίστηκε και η ισπανική πρόταση που αφορά τη φρεγάτα F-110 της Navantia, σε συνεργασία με την ONEX, όπως έγραψε η «Καθημερινή». Είναι ένα πλοίο σαφώς πιο μεγάλο από όλες τις άλλες προτάσεις (κοντά τις FREMM) σύγχρονο με δυνατότητες αεράμυνας, αλλά δεν έχει γίνει γνωστή η ενδιάμεση λύση, με το ισπανικό πολεμικό ναυτικό να διαθέτει φρεγάτες F100 κλάσης Alvaro de Bazan class(περίπου 6000 τόνων). Οι παλαιότερες κλάσης Santa María (που είναι ισπανικό αντίγραφο των αμερικανικών O.Perry) θα αντικατασταθούν από νέες.