Επιχειρήσεις

Ο πόλεμος στα σούπερ μάρκετ και το αίνιγμα Σκλαβενίτη - Μαρινόπουλου


Ο νέος γίγαντας του οργανωμένου λιανεμπορίου πήρε μερίδιο 35% το 2018 στην αγορά με τζίρο 3 δισ. ευρώ -Προβληματίζει η ασθενής κερδοφορία

Ενώ μαίνεται ο πόλεμος των σούπερ μάρκετ, με τον ανταγωνισμό να συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους, τα στοιχεία από τη λειτουργία του «νέου» Σκλαβενίτη όπου ενσωματώθηκε η άλλοτε πανίσχυρη αλυσίδα Μαρινόπουλος, δείχνουν ότι έχει δημιουργηθεί ένας κολοσσός που ελέγχει το 1/3 της αγοράς, αλλά εμφανίζει πολύ χαμηλή κερδοφορία.

Στελέχη του οργανωμένου λιανεμπορίου εκτιμούν ότι το αίνιγμα σχετικά με την πορεία διάσωσης της Μαρινόπουλος μέσα από την ενοποίηση με τον όμιλο Σκλαβενίτη παραμένει άλυτο. Παρά τη μεγάλη προσπάθεια που έχει γίνει για την αποτελεσματική λειτουργία του νέου κολοσσού των σούπερ μάρκετ, παραμένει ζητούμενο η κερδοφόρα λειτουργία του, που θα διασφάλιζε μακροπρόθεσμα τη βιωσιμότητα του ομίλου.

Ο νέος όμιλος, όπως λέγεται στην αγορά, «παλεύει» με εσωτερικές και εξωτερικές αντιξοότητες: από τη μια πλευρά έχει συγκροτήσει και αναπτύσσει ένα ενιαίο δίκτυο, ενοποιώντας τα περισσότερα καταστήματα της Μαρινόπουλος, και καταφέρνει να προσελκύσει πελάτες, ίσως και περισσότερο από όσο αναμενόταν αρχικά. Από την άλλη καλείται να αντεπεξέλθει στην παγιωμένα χαμηλή ζήτηση των καταναλωτών και στη σταθερή πίεση στα περιθώρια κέρδους, που προκαλεί πρωτίστως η παρουσία της Lidl.

Σε αυτό το περιβάλλον, τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την εταιρεία για τη χρήση του 2018, την πρώτη χρήση πλήρους λειτουργίας του ενιαίου ομίλου, δείχνουν ότι χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια ακόμη για να φθάσει ο όμιλος σε κερδοφόρα λειτουργία, παρότι πετυχαίνει σημαντική αύξηση των πωλήσεων.

Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών το 2017 αυξήθηκε σχεδόν κατά 20% και ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ. Έτσι, δεδομένου ότι η συνολική αγορά είχε τζίρο της τάξεως των 8,4 δισ. ευρώ, ο όμιλος Σκλαβενίτη αναδεικνύεται κυρίαρχος, με μερίδιο της τάξεως του 35% στις συνολικές πωλήσεις.

Όμως, παρά τη βελτίωση των πωλήσεων, η κερδοφορία παραμένει ασθενής. Τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν μεν στα 735,9 εκατ. ευρώ (αύξηση κατά 22,5%), αλλά τα EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) ήταν μόλις 17,7 εκατ. ευρώ (στην προηγούμενη χρήση ήταν αρνητικά). Τα κέρδη προ φόρων και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους δεν έχουν δημοσιοποιηθεί ακόμη, καθώς αναμένεται η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων.

Σε κάθε περίπτωση, τα EBITDA είναι χαμηλά σε σχέση με τους σχεδιασμούς που είχαν γίνει με τις πιστώτριες τράπεζες, στο πλαίσιο της διάσωσης της αλυσίδας "Μαρινόπουλος". Αρχικά είχε προβλεφθεί ότι στη χρήση τα EBITDA θα ξεπερνούσαν τα 130 εκατ. ευρώ. Αυτή η πρόβλεψη άλλαξε στη συνέχεια και ο πήχυς τοποθετήθηκε χαμηλότερα.

Μετον συνολικό τραπεζικό δανεισμό του ομίλου να πλησιάζει τα 600 εκατ. ευρώ (στοιχεία χρήσης 2017), έστω και με αρκετά χαμηλό κόστος χρηματοδότησης, τα EBITDA των 17,7 εκατ. ευρώ είναι αμφίβολο αφήνουν περιθώρια για κερδοφόρο οικονομικό αποτέλεσμα.

Η «χαμηλή πτήση» της κερδοφορίας του νέου ομίλου υπενθυμίζεται ότι έχει δώσει πρόσφατα τροφή σε διάφορα σενάρια εισόδου στρατηγικού επενδυτή από το εξωτερικό στη μετοχική σύνθεση, τα οποία πάντως διαψεύδονται κατηγορηματικά από τη διοίκηση του ομίλου.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα