Επιχειρήσεις

Ο μεγαλοεργολάβος που έχασε $39 εκατ. θέλοντας να γίνει... εφοπλιστής


 Ακόμα και οι πιό επιτυχημένοι, έξυπνοι και “πονηροί” επιχειρηματίες “την πατάνε”, όταν μπλέκουν καλή τη πίστη σε μπίζνες για τις οποίες δεν έχουν την παραμικρή ιδέα. Χαρακτηριστική η περίπτωση του “γερόλυκου” των κατασκευών Γιώργου Μπόμπολα (φωτό δεξιά), ο οποίος δημιούργησε μια επιχειρηματική αυτοκρατορία στον κλάδο του – και παλιότερα στα media, αλλά “πνίγηκε σε μια κουταλιά νερό” όταν πείστηκε να  επενδύσει στη ναυτιλία.

Εισέφερε 32 εκατ. δολάρια σε νεοσύστατες “μονοκάραβες” ναυτιλιακές εταιρείες για να αγοράσουν νεότευκτα πλοία, τις ενίσχυσε με πρόσθετα κεφάλαια 9,8 εκατ. δολ., δεν πήρε μέρισμα ούτε ένα δολάριο σε 10 χρόνια. Κι όταν αναγκάστηκε να πουλήσει τις συμμετοχές του, ο τελικός οικονομικός απολογισμός ήταν καταστροφικός: Από τα πρώτα 4 καράβια του έμειναν μόνον χρέη σε ξένες τράπεζες, από τα άλλα δύο πήρε μόλις 3 εκατ. δολ. Τελική καθαρή ζημιά 39 εκατ. ευρώ - σχεδόν “ολοσχερής απώλεια”, όπως λένε στη ναυτιλιακή διάλεκτο για τα πλοία που βουλιάζουν μαζί με το φορτίο τους.

Για την οδυνηρή έκβαση αυτής της επιχειρηματικής-επενδυτικής “περιπέτειας” ο κ. Μπόμπολας μέμφεται τον πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη (φωτό αριστερά) με τον οποίο ήταν συνέταιροι 50/50 στις ναυτιλιακές εταιρείες. Οπως υποστηρίζει ο ιδρυτής και πρώην ιδιοκτήτης του ομίλου Ελλάκτωρ, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες εμφάνιζαν ζημίες και ο ίδιος έχανε, αναγκαζόμενος μάλιστα να εισφέρει πρόσθετα κεφάλαια, ο συνεταίρος του κέρδιζε: Επαιρνε “φουσκωμένες” προμήθειες για επίβλεψη ναυπήγησης, διαχείριση πλοίων, εφοδιασμούς κλπ.

Ηταν μία ετεροβαρής σύμβαση εταίρων, όπου “ο ένας εισέπραττε και ο άλλος πλήρωνε”, λένε τώρα στενοί συνεργάτες του κ. Μπόμπολα.

“Πώς να χάσετε 40 εκατ. δολάρια σε μια αποδοτική επένδυση”

Μιά κλασσική επιχειρηματική ιστορία όπου ο “εύπιστος” αδαής εταίρος καταλήγει να γίνει θύμα, ξετυλίγεται στο εξώδικο που απέστειλε ο Γ. Μπόμπολας προς τον Θ. Βενιάμη, κατηγορώντας τον για απάτη και ζητώντας να του επιστρέψει τα χαμένα 39 εκατ. ευρώ. Θα μπορούσε να είναι ένας επιχειρηματικός οδηγός με τίτλο “Πώς να χάσετε 40 εκατ. δολάρια σε μια αποδοτική επένδυση”

Στο εξώδικο – που έφερε στη δημοσιότητα ο Π. Στάθης  στο Capital - ο “απόμαχος” πλέον μεγαλοεπιχειρηματίας αναφέρει ότι το 2007 πείσθηκε από τον κ. Βενιάμη να συνεταιριστούν (50/50) στη ναυπήγηση και εκμετάλλευση 4 πλοίων ξηρού φορτίου. Η συμφωνία προέβλεπε ότι τα πλοία θα τα διαχειρίζεται η εταιρεία Golden Union Shipping, που ανήκει στον δεύτερο.

Για το 50% των  τεσσάρων “μονοκάραβων” εταιρειών ο Γ. Μπόμπολας εισέφερε συνολικά 23,2 εκατ. δολάρια. Μεγάλο μέρος του κόστους ναυπήγησης καλύφθηκε με δάνεια από ξένες τράπεζες.

Ως προς τη συμμετοχή του κ. Βενιάμη, ο κ. Μπόμπολας ακόμα αμφιβάλλει – ψάχνει να βρεί αν έβαλε “δεκάρα τσακιστή”.  Κι ενώ είναι αμφίβολη η συνεισφορά της, η Golden Union Shipping του εφοπλιστή... εισέπραξε 15,9 εκατ. ευρώ ως αμοιβή για “δαπάνες επίβλεψης στη ναυπήγηση”.

Ο “πίθος των Δαναϊδων”:

Τα πλοία ναυπηγήθηκαν και παραδόθηκαν σταδιακά το 2010-2012. Μέχρι το 2016, υπό τη διαχείριση της Golden Union Shipping, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες εμφάνιζαν ζημίες. Οπως αναφέρει στο εξώδικό του ο κ. Μπόμπολας, όχι μόνον δεν πήρε ούτε σεντ ως μέρισμα, αλλά για να στηρίξει τις εταιρείες εισέφερε επιπλέον 5,8 εκατ. δολάρια. Αλλωστε ο συνεταίρος του τον διαβεβαίωνε ότι σύντομα θα υπάρχουν κέρδη.

Δίνοντας βάση σ' αυτές τις διαβεβαιώσεις, πείσθηκε να συμμετάσχει σε νέο εγχείρημα ναυπήγησης-αγοράς δύο ακόμη πλοίων. Εισέφερε επιπλέον 8,9 εκατ. δολ. Η πλευρά Βενιάμη, αντί να εισφέρει, εισέπραξε μέσω  της Golden Union Shipping 6,8 εκατ. δολ., πάλι ως αμοιβή για την επίβλεψη ναυπηγικών εργασιών.

Η συνέχεια της εξιστόρησης στο εξώδικο δείχνει τον Γ. Μπόμπολα ως έναν “εύπιστο” επιχειρηματία, που πείθεται από τις διαβεβαιώσεις του συνεταίρου του και συνεχίζει να ρίχνει χρήμα στον “πίθο των Δαναϊδων”: Οι καινούργιες πλοιοκτήτριες εταιρείες  εμφάνιζαν ζημίες και για να τις στηρίξει έβαλε άλλα 4 εκατ. ευρώ.

Κάποια στιγμή απηύδισε να πληρώνει. Ετσι, το 2016 τα 4 πρώτα πλοία βγήκαν προς πώληση. Το τίμημα που εισπράχθηκε, έφτασε μόνο για να πληρωθεί μέρος των δανείων που είχαν ληφθεί από την Royal Bank of Scotland. Ο μέτοχος-επενδυτής Γ. Μπόμπολας δεν πήρε δεκάρα.

Βλέποντας ότι δεν πρόκειται να πάρει μερίσματα ούτε στο μέλλον, “αναγκάστηκε” - όπως λέει το εξώδικό του – να πουλήσει τις μετοχές και των δύο άλλων καραβιών στον συνέταιρο του Θ. Βενιάμη, με τίμημα μόλις 3 εκατ. δολάρια...

Στα δικαστήρια

Τώρα ο κ. Μπόμπολας απειλεί με αγωγές και μηνύσεις, υποστηρίζει ότι “εξαπατήθηκε” και ζητάει... “τα λεφτά του πίσω”.
Στο εξώδικό του λέει προς τον πρώην συνεταίρο του - σε "ελεύθερη μετάφραση":

  • Με παγίδευσες με συμφωνίες και όρους που δεν είχα κατανοήσει
  • Εγώ έβαλα συνολικά 41,8 εκατ. δολ. και πήρα πίσω μόνο 3 εκατ. από την πώληση των μετοχών μου.
  • Εσύ δεν έβαλες τίποτα και οι εταιρείες σου πήραν από την κοινή μας επένδυση 22,7 εκατ. ως αμοιβές επίβλεψης κατά τη ναυπήγηση, συν 7,7 εκατ. ευρώ ως αμοιβές διαχείρισης, προμήθειες επί ναυλώσεων κλπ
  • Μου οφείλεις τουλάχιστον 38,8  εκατ. δολάρια”.

Η συνέχεια θα δοθεί μάλλον δια της δικαστικής οδού.

Διαβαστε επισης