Την εκτίμηση ότι τα αυτόνομα οχήματα θα αλλάξουν τη ζωή μας περισσότερο από ό,τι το Internet και ότι θα έχουν ισχυρή επιρροή στην καθημερινότητά μας μέσα στα επόμενα 15 χρόνια, εξέφρασε ο Νίκος Χρυσός, διευθυντής Καινοτομίας της Cisco για τις αγορές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και της Ρωσίας, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Μάλιστα, δεν απέκλεισε ακόμη και την κατάργηση της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου!
Όπως λέει, πιστεύει πως υπάρχουν σήμερα "μερικά μεγάλα λάθη" στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζεται το θέμα των autonomous vehicles (AV), ενώ διατυπώνει την εκτίμηση ότι τα ιδιόκτητα αυτόνομα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό πιθανότατα είναι ένα μεταβατικό στάδιο, πριν από το επόμενο μεγάλο βήμα.
"Θεωρώ ότι ο τρόπος με τον οποίο κοιτάζουμε τα αυτόνομα αυτοκίνητα τώρα, δηλαδή απλά να αφαιρέσουμε τον οδηγό από το αυτοκίνητο, δεν θα γίνει ποτέ εφαρμόσιμος (...) Πώς βλέπω εγώ τα αυτόνομα αυτοκίνητα; Αντί για αυτοκίνητα απλά χωρίς οδηγό, τα βλέπω σαν αυτοκίνητα- ασανσέρ, που ανοίγουν τις πόρτες, μπαίνεις μέσα και οι πόρτες ξανανοίγουν όταν θα φτάσεις στον προορισμό σου.
Σε ένα ξενοδοχείο σήμερα, όταν παίρνεις το ασανσέρ, δεν ζητάς το δικό σου ασανσέρ! Η έννοια του να έχεις ιδιοκτησία αυτής της συσκευής, του ασανσέρ, είναι ανήκουστη! Αυτό που πιστεύω ότι αξίζει να σκεφτείτε είναι ότι όταν τα αυτοκίνητα θα είναι τελείως αυτόνομα, σαν ασανσέρ που πηγαίνουν από το ένα σημείο στο άλλο, δεν θα χρειαζόμαστε πάρκινγκ με τον τρόπο που τα ξέρουμε σήμερα, δεν θα χρειαζόμαστε φανάρια, δεν θα χρειαζόμαστε φώτα στους αυτοκινητοδρόμους, δεν θα χρειαζόμαστε πινακίδες...
Γι' αυτό και πιστεύω ότι θα αλλάξει τελείως ο κόσμος στο μέλλον! Η κινητικότητα του μέλλοντος, όπως τη βλέπουμε, είναι κάτι τελείως διαφορετικό από οχήματα που είναι απλώς έξυπνα και οδηγούν μόνα τους. Δεν πιστεύω ότι ποτέ, νομοθετικά ή στην πραγματικότητα, θα δούμε αυτόνομα αυτοκίνητα, αναμεμειγμένα με αυτοκίνητα που οδηγούν οδηγοί και με πεζούς στους ίδιους δρόμους" σημειώνει.
Μεγάλες αλλαγές, ενδεχομένως ακόμη και μετακινήσεις πληθυσμών από τα αστικά κέντρα προς την ύπαιθρο, δεν αποκλείεται να προκαλέσει και η επέκταση των δικτύων 5ης γενιάς (5G), σύμφωνα πάντα με τον κ. Νίκο Χρυσό, ο οποίος εκφράζει την πεποίθηση ότι το 5G θα βρίσκεται σε μαζική χρήση το 2020, ακόμη και σε χώρες χωρίς ανεπτυγμένη υποδομή.
"Όπως το είδαμε και με το broadband (ευρυζωνικότητα) στο σπίτι, χώρες που δεν είχαν το αναλογικό broadband, "πήδηξαν" απευθείας στο ψηφιακό, χώρες που δεν είχαν το ψηφιακό, πήδηξαν απευθείας στις οπτικές ίνες. Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να αλλάξεις τεχνολογία ανεβαίνοντας σκαλί-σκαλί. Μπορείς απλά να πηδήξεις. Η Ελλάδα βρίσκεται στην ίδια θέση απέναντι στο 5G που βρίσκεται όλος ο κόσμος. Έχει αρκετή υποδομή αυτή τη στιγμή και ό,τι καινούργιο χρειαστεί μπορεί να ξεκινήσει κατευθείαν σε 5G" σημειώνει.
Η ανάπτυξη του 5G θα επιτρέψει σημαντική πρόοδο και στη ρομποτική, χάρη στη βελτίωση του "latency" (σ.σ. καθυστέρηση μεταφοράς δεδομένων). Σήμερα, όπως εξηγεί ο κ.Χρυσός, εξαιτίας του latency, τα ρομπότ γίνονται πάρα πολύ ακριβά, το κόστος συντήρησης πολύ υψηλό και ο κάθε "εγκέφαλος" (στο ρομπότ) λειτουργεί ξεχωριστά στη λήψη αποφάσεων. Το 5G μπορεί να επιτρέψει τον έλεγχο, τον συντονισμό και τη χρήση best practices μεγάλου αριθμού ρομπότ από ένα data center, διαχωρίζοντας το μηχανικό τους μέρος από το "μυαλό" τους. "Αυτό θα ανοίξει φοβερούς ορίζοντες στο τι μπορούμε να κάνουμε στο μέλλον" τονίζει.