Ριζικές αλλαγές φέρνει στα τέλη κυκλοφορίας το νέο σχέδιο που προανήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, παρουσιάζοντας τις εισηγήσεις που εξετάζει η κυβέρνηση για τη ριζική αναμόρφωση της νομοθεσίας βάσει της οποίας καθορίζονται τα τέλη κυκλοφορίας. Το ΥΠΟΙΚ προωθεί ανατροπές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων, με μεταφορά του βάρους από την κατοχή στη χρήση. Το νέο μοντέλο φέρνει αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, μείωση των τελών κυκλοφορίας και αναπροσαρμογές στα τεκμήρια διαβίωσης και στο τέλος ταξινόμησης.
Το βασικό σενάριο θέλει αύξηση σε βενζίνη και ντίζελ που θα κυμαίνεται από 5 έως 10 λεπτά, χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ. Αν δηλαδή ο ΕΦΚ αυξηθεί 5 λεπτά, τότε η αύξηση στη τιμή θα είναι 6,5 λεπτά το λίτρο, καθώς θα επιβληθεί ο ΦΠΑ από πάνω.
Ταυτόχρονα με την αύξηση στα καύσιμα θα μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Έτσι εκτιμάται από το υπουργείο οικονομικών ότι θα υπάρξει κίνητρο σε όσους κατέθεσαν πινακίδες να τις πάρουν πίσω, καθώς θα πληρώνουν λίγα τέλη στο τέλος του χρόνου.
Oπως αποκάλυψε ο κ. Αλεξιάδης μιλώντας το πρωί του Σαββάτου σε ενημερωτική εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ, το υπουργείο Οικονομικών μελετά μια εισήγηση για τη ριζική αναμόρφωση του ισχύοντος συστήματος τελών κυκλοφορίας, η οποία προβλέπει, ουσιαστικά, τη μετακύλιση του φορολογικού βάρους από την απλή κατοχή στη χρήση των οχημάτων, μέσω της καθιέρωσης: α) μιας κλίμακας πάγιων ποσών τελών κυκλοφορίας, που θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ποσά που ισχύουν σήμερα και β) των «αναλογικών» τελών κυκλοφορίας που θα επιβαρύνουν περισσότερο όσους φορολογούμενους χρησιμοποιούν συχνότερα τα οχήματά τους.
Η λογική του νέου συστήματος τελών κυκλοφορίας που εξετάζεται να εφαρμοστεί από το 2017 είναι η εξής: όσο περισσότερα χιλιόμετρα το χρόνο κάνει ένας κάτοχος αυτοκινήτου ή άλλου οχήματος τόσο περισσότερα «αναλογικά» τέλη κυκλοφορίας θα πληρώνει μέσω μιας νέας πρόσθετης φορολογικής επιβάρυνσης στην κατανάλωση καυσίμων κίνησης, δηλαδή βενζίνης ή πετρελαίου ή υγραερίου ή φυσικού αερίου, καθώς επίσης και στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, εφόσον πρόκειται για όχημα ηλεκτροκίνητο ή υβριδικό.
«Πρέπει να αντικαταστήσουμε όσα σημεία είναι άδικα στα τέλη κυκλοφορίας», τόνισε ο κ. Αλεξιάδης. Διευκρίνισε δε ότι: «Εξετάζουμε να υπάρχει ένα μικρό τέλος κυκλοφορίας σε όλους και το υπόλοιπο ποσό (σ.σ. των οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας) να συνδεθεί με τη βενζίνη. Αλλο αυτός που έχει ένα αμαξάκι να πηγαίνει στη δουλειά του κι άλλο εκείνος που κάνει πολλά χιλιόμετρα. Σκεφτόμαστε, επίσης, να υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα ειδική σήμανση για να βλέπουμε τα πάντα, αν έχει πληρώσει τα τέλη, αν είναι ασφαλισμένο κ.λπ.».