O Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος (μέσω τηλεδιάσκεψης) και ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης είχαν σήμερα συνάντηση με τον Πρόεδρο και CEO της ONEX, κ. Πάνο Ξενοκώστα και τον αντιπρόεδρο και γενικό διευθυντή ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, κ. Giuseppe Giordo, ο οποίος εξέφρασε το ενδιαφέρον του ομίλου να συμμετάσχει στην διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX.
Μετά τη συνάντηση, ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Σήμερα έγινε ένα μεγάλο βήμα στη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους Ναυπηγείων στον κόσμο, ο όμιλος Fincantieri, εξέφρασε γραπτώς το ενδιαφέρον του να ξεκινήσει τη διαδικασία για να συμμετάσχει στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟNEX. H Ελληνική κυβέρνηση καλωσορίζει αυτή την πρόταση και χαιρετίζει αυτό το εγχείρημα. Η Ελλάδα για να έχει ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία χρειάζεται και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τελευταία χρόνια δουλεύουμε σταθερά με τα Ναυπηγεία της Σύρου, του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας ώστε να φτιάξουμε επιτέλους ξανά μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα για την οποία όλοι οι Έλληνες θα είμαστε πολύ υπερήφανοι».
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης σημείωσε:
«Η σημερινή είναι μια ιστορική μέρα που σηματοδοτεί την αλλαγή σελίδας στην Ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της πατρίδας μας. Από την πρώτη στιγμή, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης και εγώ προσωπικά στηρίξαμε με όλες μας τις δυνάμεις τη διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων, προσπαθώντας να βρούμε την κατάλληλη λύση έτσι ώστε να επιτευχθεί μια ανάπτυξη που αρμόζει στην ιστορική αυτή βιομηχανία. Μέσω της συνεργασίας της Fincantieri με την ΟΝΕΧ, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας γυρίζουν σελίδα και θα βρεθούν σύντομα σε δυναμική τροχιά ανάπτυξης καθότι ο μεγάλος αυτός όμιλος εγγυάται τη συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία τους».
Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής ναυπηγήσεων του ομίλου Fincantieri, κ. Giuseppe Giordo επισήμανε:
«Είναι ένα σημαντικό βήμα στην ελληνο-ιταλική επιχειρηματική συνεργασία. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μία από τις καλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες παγκοσμίως».
Ο Πρόεδρος & CEO της ONEX, κ. Πάνος Ξενοκώστας τόνισε:
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που ξεκινά σήμερα μια πολύ μεγάλη συνεργασία. Έχουν τεθεί πλέον όλα τα θεμέλια ώστε να μπορέσει η εξυγίανση των
Ναυπηγείων Ελευσίνας να οδηγήσει σε ναυπηγικό κόμβο ηγέτη για την περιοχή. Μαζί με τον κόσμο μας είμαστε σίγουροι ότι θα πετύχουμε».
Συνάντηση με εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Στη συνέχεια ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης και ο Αναπληρωτής Υπουργός, κ. Νίκος Παπαθανάσης, παρουσία του Προέδρου & CEO της ONEX, κ. Πάνος Ξενοκώστα, είχαν συνάντηση με αντιπροσωπεία εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Μετά τη συνάντηση ο κ. Νίκος Παπανικολάου εκ μέρους των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δήλωσε:
«Εκ μέρους των 600 εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Κυβέρνηση, τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη τον Υπουργό, κ. Άδωνι Γεωργιάδη, τον Αναπληρωτή Υπουργό, κ. Νίκο Παπαθανάση καθώς και τον κ. Πάνο Ξενοκώστα της ONEX για την επιμονή τους όλα αυτά τα χρόνια. Είμαστε στην ευχάριστη θέση, μετά από πάρα πολλά χρόνια, να νιώθουμε υπερήφανοι ως εργαζόμενοι για την επόμενη ημέρα που έρχεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Σας ευχαριστούμε όλους»
Ναυπηγεία Ελευσίνας: Συμμαχία με Fincantieri και «σφήνα» για τις κορβέτες
Tη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με κεφαλαιακή συμμετοχή από τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri ανακοίνωσαν η κυβέρνηση και η Onex, σε μια κίνηση που δημιουργεί νέους συσχετισμούς και στο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, αφού η Fincantieri, ενδεχομένως και σε συνεργασία με την αμερικανική Lockheed, διατηρεί ενδιαφέρον για τις κορβέτες, δεδομένου ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί σχετική συμφωνία με τη Γαλλία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Fincantieri, που περνά περίοδο θεαματικής ανάπτυξης των εργασιών της, καθώς έχει αναλάβει την κατασκευή των νέων φρεγατών του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στις εγκαταστάσεις της στις ΗΠΑ, ένα project αξίας 5,5 δισ. δολ. θα ενταχθεί με την Onex και την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC στο σχήμα που θα χρηματοδοτήσει τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έχοντας ενδιαφέρον μόνο για το στρατιωτικό σκέλος του ναυπηγικού συγκροτήματος, το οποίο θα διαχωριστεί από το εμπορικό κομμάτι.
Η ιταλική βιομηχανία διατηρεί στενούς δεσμούς με την Lockheed, που διεκδικούσε τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και είναι ο μεγάλος χαμένος μετά τη συμφωνία με τους Γάλλους για τις Belhara. Από κοινού με τη Lockheed η Fincantieri κατασκευάζει σκάφη της κατηγορίας LCS (Littoral Combat Ship), τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια ανταγωνιστική πρόταση στις κορβέτες Gowind από τη Γαλλία, εξασφαλίζοντας έργο και στα Ελληνικά Ναυπηγεία. Σημειώνεται ότι η προμήθεια των κορβετών από τη Γαλλία δεν έχει οριστικοποιηθεί.
Η Fincantieri γίνεται ουσιαστικά ο καταλύτης για να προχωρήσει το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Onex, το οποίο είχε μπει σε... φουρτούνα μετά την ανάθεση των φρεγατών στη γαλλική Naval Group, με τη συμφωνία να προβλέπει παραγωγή των νέων μονάδων του Ναυτικού αποκλειστικά στη Γαλλία, ενώ η Onex είχε συμφωνήσει με τη Lockheed ότι θα αναλάμβανε σημαντικό κατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα, σε περίπτωση που αναλάμβανε τις φρεγάτες ο αμερικανικός κολοσσός.
Ο ιταλικός όμιλος που εδρεύει στην Τεργέστη και διατηρεί μεγάλες μονάδες στις ΗΠΑ θα εισφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, αναγκαία κεφάλαια για να... βγει η αριθμητική του σχεδίου διάσωσης, καθώς η DFC δεν επιθυμούσε να σηκώσει όλα τα βάρη, ενώ, παράλληλα, θα γίνει εγγυήτρια της βιωσιμότητας του στρατηγικού σκέλους των ναυπηγείων, η οποία θα ήταν εντελώς αμφίβολη χωρίς τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τις φρεγάτες.
Με αυτά τα δεδομένα, ανοίγει ο δρόμος και για την άμεση κατάθεση του σχεδίου εξυγίανσης των ναυπηγείων στο δικαστήριο, η οποία θα έπρεπε, βάσει της συμφωνίας με τους παλαιούς μετόχους, να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο ως τις 30 Σεπτεμβρίου, αλλά έχει καθυστερήσει λόγω των αναταράξεων που προκάλεσε η απώλεια της συμπαραγωγής των φρεγατών. Το σχέδιο, τουλάχιστον στην αρχική του μορφή (πιθανόν να υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους) προέβλεπε διαγραφή του 50% των συσσωρευμένων χρεών, ύψους 430 εκατ. ευρώ, επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και εξόφληση των δεδουλευμένων του προσωπικού, ύψους 35 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία με την Fincantieri έχει και σημαντικές διπλωματικές προεκτάσεις, σηματοδοτώντας την απομάκρυνση της Ιταλίας από την Τουρκία. Οι δύο χώρες είχαν σταθερά στενές διπλωματικές σχέσεις, αλλά η κυβέρνηση Ντράγκι, από την εποχή που ο Ιταλός πρωθυπουργός αποκάλεσε δημόσια «δικτάτορα» τον Ερντογάν, έχει δείξει τις προθέσεις της να απομακρυνθεί από την Άγκυρα.