Πολιτική

Να μη μετατραπεί η Ελευσίνα νεκροταφείο πλοίων και αποβλήτων


Σε νεκροταφείο ναυαγίων και παροπλισμένων πλοίων με τεράστια περιβαλλοντική επιδείνωση στο ήδη βεβαρυμένο από τη ρύπανση τοπίο έχει μετατραπεί ο αβαθής κόλπος της Ελευσίνας, πόλη με ιστορικούς αρχαιολογικούς χώρους, πολιτισμικό πλούτο και παράδοση. Μάλιστα την ώρα που ο Δήμος διεκδικεί να γίνει η Ελευσίνα «πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης» το θαλάσσιο μέτωπο δέχεται νέες πιέσεις ακόμη και σε ελεύθερους διαμορφωμένους χώρους πρασίνου εξαιτίας παρασκηνιακών «πρωτοβουλιών» οικονομικών συμφερόντων που επιδιώκουν να νεκραναστηθεί προσπάθεια εκφόρτωσης χημικών ουσιών από δεξαμενόπλοια δίπλα από τον αρχαιολογικό χώρο και το Ελαιουργείο που πραγματοποιούνται τα Αισχύλεια.Σημερα υπολογίζονται 27 τα ναυάγια μέσα στο κεντρικό λιμάνι και τον περιβάλλοντα χώρο στα αβαθή νερά του κόλπου ενώ ξεπερνούν τα 40 τα παροπλισμένα και κατασχεθέντα πλοία που επιβαρύνουν την αισθητική κυρίως όμως τη ρύπναση της θάλασσας. Μεταξύ αυτών αγκυροβολημένο στον όρμο της Βλήχας και το περίφημο πλοίο Noor one που μετέφερε την μεγαλύτερη ποσότητα ηρωίνης που ανακαλύφθηκε σε ευρωπαϊκό έδαφος σήμα κατατεθέν μιας τριτοκοσμικής εικόνας στην περιοχή. 

Εν τω μεταξύ η κατάσταση δείχνει ότι θα επιδεινωθεί. Πλοία αδρανή, που εδώ και πολλούς μήνες παραμένουν χωρίς ναυλωτές και δουλειά συγκεντρώνονται στην Eλευσίνα με το φαινόμενο να λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις όσο η κρίση στις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου και των containerships βαθαίνει.

Ας σημειωθεί ότι πολλοί εφοπλιστές που δεν έχουν καταφέρει να βρουν ενδιαφερόμενους αγοραστές για να τα πουλήσουν και από τη στιγμή που δεν έχουν κλείσει ναυλοσύμφωνα, επιλέγουν να τα αγκυροβολήσουν στα λιμάνια, με την Eλευσίνα να έχει τον «πρώτο λόγο».Mέσα σε ένα μόλις δίμηνο (Δεκέμβριος 2015- Iανουάριος 2016) το λιμάνι της έχει υποδεχθεί επτά πλοία ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών, με τα πέντε εξ αυτών στη νέα χρονιά. Kαι μπορεί για την ώρα ο ρυθμός αγκυροβόλησης των παροπλισμένων πλοίων να είναι ελεγχόμενος, όμως, στους ναυτιλιακούς κύκλους θεωρούν βέβαιο πως θα αυξηθεί η τάση αυτή από τη στιγμή που και οι προβλέψεις για τις ναυλαγορές δεν επιτρέπουν για την ώρα πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.Όπως υποστηρίζει η διοίκηση του λιμανιού της Eλευσίνας έχει λάβει το τελευταίο χρονικό διάστημα εκατοντάδες αιτήματα από ναυτιλιακούς πράκτορες, ναυλομεσίτες και πλοιοκτήτες προκειμένου να ενημερωθούν για τους όρους και τις προϋποθέσεις, ώστε να «δέσουν» στο λιμάνι.«Όσο δεν υπάρχει στρατηγικό σχέδιο κινδυνεύει η κατάσταση να γίνει ανεξέλεγχτη» μας λένε στο Δήμο . Ο Δήμαρχος κ.Τσουκαλάς έχει επενδύσει στην ιδέα της προβολής της υποψηφιότητας της Ελευσινας για πολιτιστική πρωτεύουσα αλλα σίγουρα η εικόνα στο θαλάσσιο μέτωπο δεν την ενισχύει.Ο κ.Χρήστος Χρηστάκης μας οδηγεί στο κεντρικό λιμάνι όπου ένα χρόνο δεσπόζει η εικόνα ενός ναυαγισμένου πλοίου την οποία χαρακτηρίζει «δυσφημιστική για την πόλη».«Εχουν περάσει μας λέει πέντε διοικήσεις από τον ΟΛΕ καμία δεν μπόρεσε ούτε καν αυτό το σκαρί να το ανασύρει».Το αποκορύφωμα των πιέσεων ακόμη και για την κατάληψη διαμορφωμένων χώρων πρασίνου ήρθε ωστόσο την περασμένη εβδομάδα στην επικαιρότητα καθώς στην ημερήσια διάταξη του ΟΛΕ είχε εγγραφεί θέμα για την παροχή λιμενικών διευκολύνσεων στην Εταιρεία Λιπασμάτων BFS ΑΕΒΕ Χημικών (πρώην ΣΙΝΤΡΑ) για την εκφόρτωση χημικών ουσιών δίπλα στο Παλαιό Ελαιουργείο.Ωστόσο μετά από έντονη διαμαρτυρία των κατοίκων και παρέμβαση του ίδιου του Υπουγού Εμπορικής και Νησιωτικής Πολιτικής, Θοδωρή Δρίτσα, το θέμα «πάγωσε» επι του παρόντος.Αυτή η εξέλιξη ταυτόχρονα με την ανάκληση και δύο παράνομων αδειών διαλυτηρίων που είχε προηγηθεί δείχνει πάντως ότι με τις κοινωνικές παρεμβάσεις η κατάσταση δεν είναι ανεπίστρεπτη για μια πόλη που αξίζει να είναι πόλος τουριστικής πολιτιστικής έλξης…και γιατί όχι και πολιτιστικής πρωτεύουσας…