Πάνω από 35.000 είναι οι προσφυγές των φορολογουμένων που έχουν υποβληθεί στα διοικητικά δικαστήρια και εκκρεμούν για να εκδικαστούν, ζητώντας την ακύρωση ή τη μείωση των προστίμων που τους έχουν επιβάλει οι φοροελεγκτικές αρχές.
Οι προσφυγές στα δικαστήρια υποβάλλονται παρά τη λειτουργία της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, η οππία εκδικάζει σε πρώτο βαθμό τις υποθέσεις των φορολογυμένων, που αισθάνονται πως αδικήθηκαν από τον φορολογικό έλεγχο.
Έτσι αναζητούν το δίκιο τους στα δικαστήρια όπου προσφεύγει πάνω από το 50%, όσων οι προσφυγές τους απορρίπτονται από την ΔΕΔ.
Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, ο φορολογούμενος που παραλαμβάνει Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου, έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στη ΔΕΔ εντός 30 ημερών για να το αμφισβητήσει και κατόπιν, εάν δεν δικαιωθεί από τη ΔΕΔ, μπορεί να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια.
Αν δεν προσφύγει στη ΔΕΔ, δεν μπορεί να προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια. Στην ουσία, η ΔΕΔ λειτουργεί ως ένα πρωτοβάθμιο «φορολογικό δικαστήριο».
Στόχος είναι η μείωση των προσφυρών στα δικαστήρια, οι οποίες πράγματι μειώθηκαν, αφού από τα στοιχεία της ΔΕΔ, προκύπτει, πως το 30% των Πράξεων Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου έχει λάθη!
Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη και δεν απαιτείται παράβολο, αλλά πρέπει να καταβάλει το 50% του φόρου που καταλογίστηκε.
Η ΔΕΔ αποφασίζει επί της ενδικοφανούς προσφυγής εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της. Αν στο ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί ο προσφυγών, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί (σιωπηρή απόρριψη).
Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος, δεν δικαιωθεί στη ΔΕΔ, έχει τη δυνατότητα προσφυγής στα φορολογικά δικαστήρια.
Ωστόσο, έχοντας πληρώσει ήδη το 50% των φόρων και των προστίμων, για την προσφυγή στα φορολογικά δικαστήρια δεν έχει άλλη επιβάρυνση πλην των δικαστικών εξόδων, οπότε δεν κοστίζει σημαντικό ποσό η δικαστική προσφυγή.
Χιλιάδες οι προσφεύγοντες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, οι φορολογούμενοι εξακολουθούν να αμφισβητούν τις πράξεις της φορολογικής διοίκησης, ενώ θεωρούν τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ως τμήμα της ΑΑΔΕ, που σημαίνει ότι δεν εμπιστεύονται τις αποφάσεις της.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΑΑΔΕ, κατά το επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2024 εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ 4.186 προσφυγές εκ των οποίων απορρίφθηκαν άμεσα ή έμμεσα οι 2.873.
Από τους φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν στη ΔΕΔ οι 1.625 προσέφυγαν στα φορολογικά δικαστήρια. Δηλαδή το 74% των φορολογουμένων αμφισβητεί εμπράκτως τα πρόστιμα των φοροελεγκτικών υπηρεσιών και τις αποφάσεις της ΔΕΔ.
Επίσης, από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, έχουν εκδικαστεί 88.605 υποθέσεις εκ των οποίων απορρίφθηκαν οι 62.988.
Από τους 62.988 φορολογούμενους που δεν δικαιώθηκαν οι 35.671 ή ποσοστό 56,7% υπέβαλαν προσφυγές στα φορολογικά δικαστήρια.