Πολιτική

Μητρώο και κανόνες για sites, ποιά θα παίρνουν κρατική διαφήμιση


Τάξη στο άναρχο τοπίο των ιντερνετικών media επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, καθορίζοντας όρους και προϋποθέσεις υπό τις οποίες θα μπορούν να παίρνουν διαφήμιση από τον δημόσιο τομέα και τις τράπεζες. Βασική προϋπόθεση θα είναι η εγγραφή στο δημιουργούμενο ειδικό Μητρώο, η οποία θα γίνεται υπό τον όρο ότι λειτουργούν ως επιχειρήσεις με ΑΦΜ, έχουν εργαζόμενους ασφαλισμένους και δηλώνουν τα ονόματα μετόχων, εκδοτών, διευθυντών. Ετσι αποκλείονται τα blogs και οι προσωπικές ιστοσελίδες, όπως και οποιοδήποτε μη επαγγελματικό site.

Τις προωθούμενες ρυθμίσεις παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς και η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.

Οπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας, η κυβέρνηση δεν θα ορίζει που θα διοχετεύονται τα χρήματα, ούτε θα υπάρχουν κριτήρια όπως η επισκεψιμότητα. Ομως τα ηλεκτρονικά media που δεν θα είναι  καταγεγραμμένα στο Μητρώο, θα αποκλείονται από την κρατική διαφημιστική πίτα.

Η εγγραφή στο Μητρώο online media είναι προαιρετική, αλλά μόνο όποιοι εγγραφούν θα έχουν δικαίωμα να πάρουν διαφημίσεις από το κράτος ή από τράπεζες. Οι επιχειρήσεις που θα εγγραφούν στο μητρώο πρέπει να έχουν ΑΦΜ, να αναφέρουν τον ακριβή αριθμό εργαζομένων, τους μετόχους τους, τον εκδότη και τους διευθυντές.

Οποιες επιλέξουν να ενταχθούν στο μητρώο online media, θα μπορούν να χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό κατά της λογοκλοπής, ώστε τα κείμενα τους να μην αντιγράφονται από ιστοσελίδες που δουλεύουν συστηματικά με copy paste. Το λογισμικό αυτό θα λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο και σε μισή ώρα από τη δημοσίευση, εκείνος που έγραψε πρώτος το κείμενο θα ενημερώνεται ότι τον έχουν αντιγράψει. Οι ιστοσελίδες που λειτουργούν με copy paste, δεν θα μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν κάνοντας λογοκλοπή.
 Το σύστημα θα "ανέβει" από σήμερα στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και θα είναι προσβάσιμο σε όποιον ενδιαφέρεται.

“Προχωράμε σε κάτι που έπρεπε να ήταν αυτονόητο, στη χαρτογράφηση του διαδικτυακού τοπίου. Δεν θέλουμε να ελέγξουμε το περιεχόμενο”, ξεκαθάρισε ο υπουργός Επικρατείας και πρόσθεσε ότι “είναι ένα κομμάτι της ευρύτερης προσπάθειας μας στο χώρο των μίντια μαζί με τη επαναλειτουργία της ΕΡΤ και την αδειοδότηση στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο. Σήμερα προωθούμε και την ενίσχυση της διαφάνειας στη διαδικτυακή ενημέρωση. Είναι μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία".

Ο κ. Παππας επισήμανε ότι “δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε γίνει μάρτυρες ακραίων δημοσιευμάτων ακόμα και υβριστικών δημοσιευμάτων και δεν ξέρουμε την πατρότητα τους. Οι ιστοσελίδες πρέπει να λειτουργούν σε κανόνες διαφάνειας. Δίνουμε μεγάλη σημασία στη διαδικτυακή ενημέρωση. Τα δυο τρίτα της κοινωνίας ενημερώνεται από το διαδίκτυο".

Κατανομή κρατικής διαφήμισης

Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού, καθορίζονται το συνολικό ποσοστό συμμετοχής των Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στην κατανομή της προϋπολογιζόμενης διαφημιστικής δαπάνης κάθε δημόσιου φορέα, καθώς και η διαδικασία επιλογής συγκεκριμένων ηλεκτρονικών μέσων και ανάθεσης σε αυτά της μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων




Πως θα εγγραφούν

Για την εγγραφή στο Μητρώο θα χρειάζεται η νομική μορφή της επιχείρησης, σε ποιά ΔΟΥ υπάγεται και ο νόμιμος εκπρόσωπος, καταγραφή των μετόχων. Θα καταγράφεται, επίσης, ο εκδότης ή οι εκδότες, ο διευθυντής και συνολικά ο αριθμός των εργαζομένων , χωρίς ονομαστική καταγραφή . Τέλος, θα υπάρχει μια περίοδος τριών μηνών στην οποία θα πρέπει να γίνει η καταχώρηση.

Αναλυτικά:

1. Οι Επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης εγγράφονται στο Μητρώο μετά από σχετική έγγραφη αίτηση του νομίμου εκπροσώπου τους προς την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.

Η αίτηση συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση, με την οποία γνωστοποιούνται προς καταχώριση τα εξής στοιχεία:

α) i) Εφόσον πρόκειται για φυσικό πρόσωπο ή ατομική επιχείρηση, το όνομα και επώνυμο του ιδιοκτήτη του Ηλεκτρονικού Μέσου Ενημέρωσης, η διεύθυνσή του, ο αριθμός φορολογικού μητρώου του και η αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία.ii) |Εφόσον πρόκειται για νομικό πρόσωπο, η επωνυμία του και ο διακριτικός τίτλος της επιχείρησης, η έδρα αυτής, η νομική μορφή της, ο αριθμός φορολογικού μητρώου, η αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία και το όνομα του νομίμου εκπροσώπου της.

β) Αναλυτική κατάσταση μετόχων στην περίπτωση των ανωνύμων εταιρειών σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 1746/1988 (Α' 2), όπως εκάστοτε ισχύει. Εφόσον από την κατάσταση προκύπτει ότι μέτοχοι της εταιρείας είναι άλλες ανώνυμες εταιρείες, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν επιπλέον ειδική αναλυτική κατάσταση, από την οποία να προκύπτει η ταυτότητα μέχρι φυσικού προσώπου των μετόχων των ανωνύμων εταιρειών που συμμετέχουν στο μετοχικό τους κεφάλαιο, με την επιφύλαξη των όσων ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 24 του ν. 1746/1988 (Α' 2), όπως εκάστοτε ισχύει, για τις αλλοδαπές ανώνυμες εταιρείες. Η υποχρέωση υποβολής της ειδικής αυτής κατάστασης ισχύει και για κάθε περαιτέρω μεταβίβαση μετοχών και συνοδεύεται από δήλωση, στην οποία αναγράφονται ονομαστικώς οι νέοι μέτοχοι.

γ) Το όνομα, το επώνυμο και η διεύθυνση του εκδότη και του διευθυντή της Επιχείρησης Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης

δ) Ο αριθμός των εργαζομένων δημοσιογράφων και η μορφή της εργασιακής σχέσης τους με την επιχείρηση.

2. Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Επιχειρήσεις υποχρεούνται να γνωστοποιούν στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας οποιαδήποτε μεταβολή των ως άνω στοιχείων εντός δυο μηνών από τη συντέλεσή της.

Προνόμια των Εγγεγραμμένων στο Μητρώο Επιχειρήσεων

Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης:

α) Έχουν πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στα εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη του νόμου περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας, όπως εκάστοτε ισχύει.

β) Περιλαμβάνονται μεταξύ των επιχειρήσεων, στις οποίες κατά τα οριζόμενα στο π.δ. 261/1997 (Α' 186) μπορεί να ανατεθεί η καταχώριση διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.