Επιχειρήσεις

Μάχη για τα δίκτυα φυσικού αερίου, κλείνουν deals ΔΕΠΑ με Shell και ENI


Ενώ τα σχέδια αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ μπαίνουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για την τέταρτη αξιολόγηση, στην τελική φάση βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις της –ακόμη κρατικής – εταιρείας με τους δύο στρατηγικούς εταίρους της  (Shell και ΕΝΙ), για αναδιάταξη των συμμετοχών τους στις επιχειρήσεις προμήθειας και διανομής φυσικού αερίου.

Πρόκειται για δύο ξεχωριστά deals, που θα έχουν ως τελική κατάληξη την ενίσχυση  του μεριδίου αγοράς της ΔΕΠΑ – ενώ  οι μνημονιακές δεσμεύσεις επιβάλλουν τη μείωση του.  Η εξέλιξη αυτή θα προσθέσει δυσκολίες  στην προσπάθεια του υπουργού Ανάπτυξης Γ. Σταθάκη να επιτύχει μία τελική συνολική συμφωνία με τους Θεσμούς και να κλείσει  τις εκκρεμότητες στα ενεργειακά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΠΑ έχει ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με την ιταλική ΕΝΙ, για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (51%) της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας. Η ΕΝΙ έχει ήδη το 49% και ασκεί το μάνατζμεντ. Με την εξαγορά θα καταστεί μοναδικός μέτοχος. Για να κλείσει αυτό το deal προσφέρει τίμημα υψηλότερο από την αποτιμώμενη αξία του 51%.

Κι ενώ αποχωρεί από την εταιρεία παροχής αερίου στη Βόρεια Ελλάδα - διατηρώντας το 51% στην τοπική εταιρεία διανομής (ΕΔΑ), η ΔΕΠΑ θα αποκτήσει το σύνολο των μετοχών των αντίστοιχων εταιρειών στην Αττική, στις οποίες κατέχει τώρα 51%: Θα αγοράσει από την Shell το υπόλοιπο 49% των ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής, καθιστάμενη μοναδική μέτοχος.

Επισημαίνεται ότι ο ολλανδοβρετανικός όμιλος θέλει να πουλήσει τις εδώ συμμετοχές του, υλοποιώντας  ευρύτερο σχέδιο αποεπένδυσης σε περιφερειακές αγορές. Η ΔΕΠΑ που έχει προτιμησιακό δικαίωμα υπέβαλε ήδη προσφορά στη Shell.

Οι κινήσεις από πλευράς ΔΕΠΑ γίνονται στο πλαίσιο κυβερνητικού σχεδιασμού. Στόχος είναι να διατηρήσει το Δημόσιο τον έλεγχο των δικτύων διανομής αερίου.

Αυτή είναι η κατευθυντήρια γραμμή πλεύσης και στις διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς. Η κυβέρνηση επιδιώκει μία συμφωνία-πακέτο που θα περιλαμβάνει τα συμφωνηθέντα στην προηγούμενη αξιολόγηση (πώληση του 65% της ΔΕΠΑ, περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου κλπ), αλλά παράλληλα θα διασφαλίζει ότι θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο τα δίκτυα και οι υποδομές.

Ενώ λοιπόν θα πουληθεί το 65% της ΔΕΠΑ, επιδιώκεται να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο σημαντικό κομμάτι των δραστηριοτήτων της. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην υλοποίηση:

• Των διεθνών αγωγών EastMed (Ισραήλ - Κύπρος - Ελλάδα - Ιταλία), IGB (Ελλάδα - Βουλγαρία), IGI (ελληνοϊταλικός) και της επέκτασης του Turk Stream.
• Των συμβάσεων προμήθειας αερίου που έχει συνάψει η ΔΕΠΑ με τη ρωσική Gazprom, την αλγερινή Sonatrach, την τουρκική Botas και την κοινοπραξία του TAP για την προμήθεια αζέρικου αερίου