Πολιτική

Λάθος ο υπολογισμός του ΦΠΑ για την υπέρβαση της εξωνοσοκομειακής δαπάνης


Να γίνει σωστά ο υπολογισμός του ΦΠΑ στην υπέρβαση της εξωνοσοκομειακής δαπάνης φαρμάκου, ζητά ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) με επιστολή του στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Τρύφωνα Αλεξιάδη, στο Γενικό Γραμματέα Δημόσιων Εσόδων κ. Γ. Πιτσιλή, στον Υπουργό Υγείας κ. Ανδρέας Ξανθό και στον Πρόεδρο του ΕΟΠΥΥ κ. Σωτήρη Μπερσίμη.

Ο ΣΦΕΕ ζητά την έκδοση Υπουργικής Απόφασης με αντικείμενο την κανονιστική ρύθμισητου ζητήματος της εσωτερικής υφαίρεσης του ΦΠΑ από την εξω-νοσοκομειακή δαπάνη.

Σύμφωνα με τον νόμο, ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει παροχές σε είδος, δηλαδή αποζημιώνει το κόστος των συνταγών των ασφαλισμένων του, στο οποίο περιλαμβάνεται και ο ΦΠΑ από την παράδοση των συνταγογραφούμενων φαρμάκων.

Με την καθιέρωση του Μηχανισμού Αυτόματης Επιστροφής (Claw-Back)», ο οποίος αρχικώς ίσχυε για την τριετία 2012-2015 και παρατάθηκε για ακόμα μια τριετία (2016-2018), η δαπάνη της φαρμακευτικής περίθαλψης, διαιρείται σε 12 μέρη και, επιβάλλεται η μηνιαία φαρμακευτική δαπάνη των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΚΑ) να μην υπερβαίνει το 1/12 του κονδυλίου που είναι εγγεγραμμένο στον ετήσιο Κοινωνικό Προϋπολογισμό και αντιστοιχεί στην φαρμακευτική περίθαλψη. 

Η υπέρβαση που ζητά ο ΕΟΠΥΥ, από τις φαρμακευτικές εταιρείες υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση και καταβάλλεται εντός μηνός από την πιστοποίηση του.

Όπως έχει κριθεί με αμετάκλητη δικαστική κρίση από το Συμβούλιο της Επικρατείας μεσειρά αποφάσεων, μεταξύ άλλων ΣΤΕ 2439/2015, το μέτρο αυτό αποτελεί περιορισμό τωνχρηματικών απαιτήσεων των ΚΑΚ που απορρέουν από τις εξωνοσοκομειακές πωλήσειςτους και επιβάλλεται μονομερώς με διατάξεις διοικητικού δικαίου.

Με δεδομένο το ανωτέρω δικαστικό προηγούμενο, και την υποχρέωση συμμόρφωσης τηςδιοίκησης σε αυτό, εφόσον οι εταιρείες (ΚΑΚ) περιορίζουν τις απαιτήσεις τους από τιςεξω-νοσοκομειακές τους πωλήσεις, στην πραγματικότητα χορηγούν έκπτωση στο Ελληνικό Δημόσιο, επιβαλλόμενη από λόγους δημοσίου συμφέροντος, με αποτέλεσμα η έκπτωση αυτή να μην περιλαμβάνεται στην φορολογητέα αξία.

Κατά συνέπεια, ο επαναπροσδιορισμός των πωλήσεων προς τα κάτω, σε ετήσια βάση, έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της φορολογητέας βάσης και επομένως τη μείωση του ΦΠΑ προς τα κάτω. Μάλιστα, σύμφωνα με τον νόμο, η μείωση αυτή προκύπτει από αδιάσειστά στοιχεία του ΕΟΠΥΥ με αναφορές στην συνταγογραφία της ΗΔΙΚΑ.

Η μείωση αυτή έχει ως αποτέλεσμα, κατά την αποστολή σημειωμάτων υπέρβασης εξαμήνου να υπολογίζεται η υπέρβαση και ο αντίστοιχος ΦΠΑ επί της αρχικής τιμής του φαρμάκου και όχι της μειωμένης κατόπιν της συνολικής αναθεώρησης των πωλήσεων προς τα κάτω.

Δεδομένης λοιπόν, της νομοθετικής ατέλειας, οι υπερβάλλουσες χρεώσεις ΦΠΑ που υπολογίζει ο ΣΦΕΕ με βάσει στατιστικά στοιχεία των μελών του ανέρχονται σεμεγάλα ποσά που δεν οφείλονται από τις εταιρείες. Επομένως, κάθε ποσό το οποίοδεν οφείλεται θα πρέπει να υφαιρείται εσωτερικώς.

Ο ΣΦΕΕ, σημειώνει μάλιστα ότι η νομοθετική ατέλεια, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι η δυνατότητα υφαίρεσης του ΦΠΑ προβλέπεται νομοθετικά για τους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας (διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες) με έκδοση πιστωτικού τιμολογίου, το οποίο εν συνεχεία συμψηφίζεται με την υποχρέωση επιστροφής

Ως εκ τούτου είναι άδικη μεταχείριση το να μην γίνεται το ίδιο και για τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις.