Επικαιρότητα

Ξεκινάει η αναγραφή θερμίδων και στα ποτά!


Το σύνολο του τομέα των Ευρωπαίων παραγωγών αλκοολούχων ποτών παρουσίασε το πώς θα μπορούσε να απεικονισθεί η θρεπτική αξία και ο κατάλογος των συστατικών που περιέχονται στα προϊόντα, που παράγονται από αυτούς.

Σύμφωνα με την Κεντρική Συνεταιριστική Ένωση Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), όλες οι επαγγελματικές οργανώσεις του τομέα των οινοπνευματωδών ποτών συμφώνησαν να ενημερώσουν τους καταναλωτές για το θερμιδικό τους περιεχόμενο και τα συστατικά τους. Το υλικό πληροφόρησης θα περάσει από τα smartphones.

Ήταν δύσκολο. Αλλά κατέληξαν σε συμφωνία. Στις 12 Μαρτίου, οι επτά επαγγελματικές οργανώσεις της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αλκοολούχων ποτών διατύπωσαν τις προτάσεις τους σχετικά με τη διατροφική επισήμανση. Ένα σημείο συζητήθηκε ιδιαίτερα: ποιος θα είναι ο όγκος αναφοράς για να αναγράφεται η περιεκτικότητα σε θερμίδες; Τα 100 ml για όλα τα ποτά; Ή ένας όγκος που αντιστοιχεί στις καταναλωτικές συνήθειες του κάθε ποτού, για παράδειγμα, 250 ml μπύρας, 6 ml για τα οινοπνευματώδη ποτά και 120 ml για το κρασί;

Εν συντομία ποιες είναι οι διαφορές: στην πρώτη περίπτωση, η μπύρα που έχει λιγότερο αλκοόλ, εμφανίζεται ως το λιγότερο θερμιδικό ποτό. Στη δεύτερη περίπτωση, οι διαφορές ισορροπούν. Αλλά δεν υπάρχει πλέον μια κοινή αναφορά.

Ο όγκος αναφοράς θα είναι τα 100 mL.

Οι ζυθοποιοί της Ευρώπης δεν παραιτήθηκαν: θα είναι 100 ml για όλο τον κόσμο. «Αυτός είναι και ο όγκος αναφοράς για την επισήμανση των τροφίμων στην Ευρώπη (100 ml)» υπερασπίστηκε ο Pierre-Olivier Bergeron, εκπρόσωπος των ζυθοποιών της Ευρώπης, στη συνέντευξη τύπου των επτά οργανισμών, στην έδρα της Copa-Cogeca στις Βρυξέλλες στις 12 Μαρτίου.

Σε minimum επίπεδο οι επαγγελματίες καλούνται να απεικονίζουν τις θερμίδες για τα 100 ml. «Ωστόσο, οι επαγγελματίες θα είναι ελεύθεροι να υποδεικνύουν, επιπλέον, την περιεκτικότητα σε θερμίδες ανά μονάδα κατανάλωσης», αναφέρει ο Ulrich Adam, εκπρόσωπος των Spirits of Europe.

Πώς θα παρέχονται αυτές οι πληροφορίες στους καταναλωτές; Στην ετικέτα ή με QR-κώδικα ή barcode σε έναν ειδικό ιστότοπο. Οι παραγωγοί θα επιλέξουν. Οι επαγγελματικές οργανώσεις απαιτούν αυτή την ελευθερία από τον ευρωπαίο νομοθέτη.

Επίπεδα αναφοράς

Θα πρέπει να υπολογιστεί το θερμιδικό περιεχόμενο του κάθε κρασιού, ανάλογα με την περιεκτικότητα σε αλκοόλ και την περιεκτικότητα σε υπολειμματικά σάκχαρα; Οι επαγγελματικές οργανώσεις δεν το θέλουν τονίζοντας ότι θα ήταν σχεδόν αδύνατο και χωρίς μεγάλο ενδιαφέρον για τον καταναλωτή. Αντίθετα, προτείνουν να αναφερθούν οι κύριες κατηγορίες κρασιού (ξηρό κόκκινο, αφρώδες brut, ημίξηρο αφρώδες, κ.λπ.) και o υπολογισμός της μέσης περιεκτικότητας της κατηγορίας σε θερμίδες. Ο κώδικας QR θα προσδιορίσει τον τύπο του οίνου. Το ενεργειακό επίπεδο του οίνου θα εμφανίζεται στο smartphone του καταναλωτή.

Θα αναφέρεται η περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, λιπίδια, πρωτεΐνες; Οι επαγγελματικές οργανώσεις του κρασιού (μεταξύ αυτών και η Copa-Cogeca) δεν το προτείνουν.

Ο κατάλογος των συστατικών που ορίζεται από τον OIV

Για τα συστατικά, η πρόταση είναι λίγο πιο περίπλοκη. Για αρχή ο Ignacio Sanchez Recarte, Γενικός Γραμματέας της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων Οίνων (CEEV, Trade) ανέφερε «Για συστατικά, βλέπουμε τον κατάλογο που καταρτίστηκε από το OIV». Είναι ένας σχεδόν οριστικοποιημένος κατάλογος, διαφορετικός από τα πρόσθετα (additives) και τα βοηθητικά υλικά, τα οποία δεν θα γνωστοποιηθούν στο κοινό εκτός αν θέλει ο παραγωγός.

Οι επαγγελματικές οργανώσεις βλέπουν τρεις τρόπους λειτουργίας: ή θα αναφέρεται ο ακριβής κατάλογος των συστατικών που χρησιμοποιούνται για τον συγκεκριμένο οίνο, ή θα αναφέρεται ο κατάλογος που χρησιμοποιείται συνήθως, ή θα αναφέρεται ο κατάλογος όλων των συστατικών που επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν κατά την διαδικασία παραγωγής του οίνου. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις, στον κατάλογο θα προηγούνται οι λέξεις: «πιθανόν να περιέχουν». Πρέπει επίσης να αναφέρονται τα σάκχαρα που προέρχονται από εμπλουτισμό, εκτός εάν η διαδικασία της οινοποίησης μετατρέπει όλα τα σάκχαρα σε αλκοόλη.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο και στο site Wine in Moderation, απομένει η πρόκληση να μετριαστεί ο αντίκτυπος. Αυτό δεν εμποδίζει κανέναν να ξεκινήσει πρωτοβουλίες. Επιπλέον, οι επαγγελματικές οργανώσεις σκοπεύουν να συνεργαστούν με την Επιτροπή για να καταστήσουν την πρόταση αυτή ευρωπαϊκή νομοθεσία, έστω κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν ορισμένες προσαρμογές.