Ζητήματα που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες της νεοσύστατης Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) και οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας των λιμενικών υπαλλήλων συζητήθηκαν σε σύσκεψη που είχε το απόγευμα στον ΟΛΘ ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, με τον επικεφαλής της περιφερειακής διεύθυνσης της ΔΑΛ στη Θεσσαλονίκη, Βαγγέλη Ζορκάδη και τον λιμενάρχη Θεσσαλονίκης.
«Η ΔΑΛ έχει ως αντικείμενο και καθήκον την εφαρμογή της νομοθεσίας σε ό,τι αφορά την προστασία του λιμανιού, τη νομιμότητα που πρέπει να υπάρχει αναφορικά με ναυτική εργασία και το πώς προσφέρεται αυτή από τον ΟΛΘ, έχει αρμοδιότητα την καλή λειτουργία του λιμανιού π.χ. για ύπαρξη σκαφών που έχουν κριθεί επιβλαβή και επικίνδυνα, έχει αρμοδιότητα την επιτήρηση της προστασίας του περιβάλλοντος», είπε ο κ. Κουβέλης. Απαντώντας στον κ. Ζορκάδη, ο οποίος του έθεσε το θέμα της στελέχωσης της νέας υπηρεσίας, που αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη εκτός του επικεφαλής της απασχολεί έναν ακόμη υπάλληλο, ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι «φροντίζουμε να μην είναι μακρύς ο χρόνος που θα εξασφαλιστεί η αναγκαία στήριξη από το κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό και υπάρχουν διαδικασίες -είτε με αποσπάσεις, είτε μετατάξεις- με δεδομένες τις δυσχέρειες για προσλήψεις νέου διοικητικού μηχανισμού».
Ο υπουργός επισήμανε ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν βλέπει μόνο προς τη θάλασσα και δεν πρέπει να έχει στραμμένη την πλάτη του προς τη στεριά, εξηγώντας ότι «η οποιαδήποτε ανάπτυξη, η οποία είναι επιθυμητή και διεκδικούμενη, πρέπει να αφορά και τον ΟΛΘ και την εθνική οικονομία και προφανέστατα και την τοπική οικονομία που συνδέεται και με την πόλη».
«Απομένουν λεπτομέρειες για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης στον ΟΛΘ»
Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους στον ΟΛΘ σημείωσε ότι υπάρχει ήδη μία συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία έχει συμφωνηθεί. «Απομένουν λεπτομέρειες, προκειμένου να υπογραφεί με τα συμβαλλόμενα μέρη -το ελληνικό δημόσιο εκπροσωπούμενο από το υπουργείο Οικονομικών και από τη συλλογική έκφραση των εργαζομένων», είπε, διευκρινίζοντας πως στο ζήτημα που υπήρξε με την καταβολή αποδοχών για την εργασία των εργαζομένων στον ΟΛΘ, όπως και στα άλλα λιμάνια, κατά τα σαββατοκύριακα «βρέθηκε λύση έτσι ώστε οι ώρες εργασίας του Σαββάτου και της Κυριακής να καλύπτονται με υπουργική απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας, ο οποίος θα δίνει τις κατάλληλες ώρες αμειβόμενες σε αυτούς τους εργαζόμενους, έως ότου επιλυθεί το θέμα και υπογραφεί η συνολική συλλογική σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του σωματείου των εργαζόμενων».
Ο κ. Κουβέλης αναφέρθηκε στον νόμο που ψηφίστηκε τις προηγούμενες μέρες για τις υποπαραχωρήσεις δέκα περιφερειακών λιμένων της χώρας. «Είναι ένα διαφορετικό μοντέλο από αυτό που ισχύει για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ. Το δημόσιο παραχώρησε αρμοδιότητες στα λιμάνια και τα ίδια τα λιμάνια, οι οργανισμοί λιμένων, σε συνεργασία με τα υπουργεία Ναυτιλίας, Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ οργανώνουν στο πλαίσιο του master plan που έχει εκπονήσει το κάθε λιμάνι τις δραστηριότητες τις οποίες θα προκηρύξουν με έναν δημόσιο διεθνή διαγωνισμό με βάση το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο. Άλλα λιμάνια προσφέρονται να προσελκύσουν επενδύσεις μέσω του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού επί παραδείγματι στη ναυπηγοεπισκευαστική, άλλα στο εμπορικό ή το βιομηχανικό κομμάτι, άλλα στο τουριστικό, σε μαρίνες, στην κρουαζιέρα, με συγκεκριμένη σύμβαση χρόνου, πάντα με την κυριότητα του λιμανιού στα χέρια του ελληνικού δημοσίου και αυτό το μοντέλο ισχύει σε ποσοστό 85% για όλα τα λιμάνια της Ευρώπης», εξήγησε ο υπουργός.
Διαβεβαίωσε, δε, ότι «κατοχυρώνονται απόλυτα τα δικαιώματα των εργαζομένων ως υπαλλήλων στους οργανισμούς λιμένων στα 10 περιφερειακά λιμάνια».
«Μεταφορικό ισοδύναμο στη Λευκάδα, μελετάται επέκταση στην Εύβοια»
Σε ό,τι αφορά, εξάλλου, το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου ο υπουργός δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «με την τελευταία νομοθέτηση εντάξαμε και την Κρήτη και είναι υπόθεση λίγων ημερών να ενταχθεί και η Λευκάδα, όπως επίσης μελετάμε και την ένταξη -λόγω των χαρακτηριστικών που έχει- και της Εύβοιας, διότι, ναι μεν έχει τη χερσαία επικοινωνία της με το κέντρο της Αθήνας, δεν έχουν μεταφορά με πλοία, αλλά έχουμε κομμάτια της Εύβοιας αμιγώς εξυπηρετούμενα από τη θάλασσα κυρίως σε ό,τι αφορά τη μεταφορά προϊόντων».