Δύσκολο ήταν το 2015 για την Ελληνική Ανοικτή Γραμμή, που πραγματεύεται παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, καθώς μέσα στο χρόνο καταγγέλθηκε ρεκόρ καταγγελιών για παιδική πορνογραφία, ρατσισμό, οικονομικές απάτες και παραβίαση προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο.
Συγκεκριμένα, ο συνολικός αριθμός των καταγγελιών έφτασε τις 4.000 καταγγελίες, με τις καταγγελίες για ρατσιστικά εγκλήματα να έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2014 (152 από 46)!
Μεγάλη ήταν και η αύξηση στις καταγγελίες για εγκλήματα σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση του παιδιού στον κυβερνοχώρο, συγκεκριμένα τη σεξουαλική κακοποίηση μέσω Διαδικτύου και το cyberbullying.
Ακόμη, οι καταγγελίες που δέχθηκε η SafeLine με θέμα την παιδική πορνογραφία ξεπέρασαν τις 160. Υψηλό παραμένει και το ποσοστό των καταγγελιών που αφορούν παράνομες δραστηριότητες μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Εντύπωση προκαλεί στο γεγονός ότι από τις καταγγελίες που δέχθηκε η SafeLine το 2015, οι 830 αφορούσαν μόνο τo Facebook.
Οι γονείς δεν κάνουν αρκετά για την προστασία των παιδιών τους
Σύμφωνα με έρευνα της Kaspersky Lab και της B2B International, παρότι οι μισοί και πλέον Ευρωπαίοι γονείς (52%) πιστεύουν ότι οι απειλές που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους στο Διαδίκτυο αυξάνονται διαρκώς (από το cyberbullying μέχρι το ακατάλληλο περιεχόμενο), μόλις λίγο πάνω από το ένα τρίτο (36%) μιλάει στα παιδιά γι’ αυτές τις πιθανές απειλές και τα συμβουλεύει.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι ένας στους πέντε Ευρωπαίους γονείς (21%) δεν κάνει τίποτα για να προστατεύσει τα παιδιά του από τους διαδικτυακούς κινδύνους, παρότι το 28% έχει δει τα παιδιά του να αντιμετωπίζουν πραγματικές απειλές στο Διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης ακατάλληλου περιεχόμενου, τυχαίων συζητήσεων με επικίνδυνους αγνώστους και του cyberbullying. Επίσης, το 47% φοβάται ότι το Διαδίκτυο επηρεάζει με κάποιο τρόπο την υγεία και την ψυχολογία των παιδιών.
Ταυτόχρονα, ενώ περίπου το ένα τρίτο των Ευρωπαίων γονέων (30%) να αισθάνεται ότι δεν έχει κανέναν έλεγχο πάνω στο τι βλέπουν ή τι κάνουν τα παιδιά όταν είναι online, σχεδόν τα δύο τρίτα (62%) δεν μπαίνουν στον κόπο να μιλήσουν στα παιδιά τους για τις απειλές του Διαδικτύου. Ακόμα και στην περίπτωση που λαμβάνουν μέτρα, αυτά επικεντρώνονται σε ενέργειες που μπορεί να είναι σε μεγάλο βαθμό αναποτελεσματικές. Για παράδειγμα, το 24% δηλώνει ότι ελέγχει το ιστορικό περιήγησης των παιδιών του, αν και το μεγαλύτερο μέρος της ζημιάς μπορεί να έχει ήδη γίνει σε αυτό το στάδιο. Μόλις το ένα τέταρτο (26%) έχει εγκαταστήσει λογισμικό γονικού ελέγχου.
Οι καταναλωτές μοιράζονται τους κωδικούς τους και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια τους
Σύμφωνα με τα ευρήματα πρόσφατης έρευνας της Kaspersky Lab στο καταναλωτικό κοινό, περίπου οι μισοί (42%) Ευρωπαίοι χρήστες του Διαδικτύου παραδέχονται ότι μοιράζονται τους κωδικούς τους με κάποιον άλλον ή τους αφήνουν εκτεθειμένους σε κοινή θέα, όπου άλλοι άνθρωποι μπορούν να τους δουν. Αυτό αποδεικνύει έλλειψη γνώσεων για τον ψηφιακό κόσμο και μπορεί να διευκολύνει το ξεκλείδωμα των online λογαριασμών και την πρόσβαση για τους ψηφιακούς εγκληματίες.
Σε ερώτηση σχετικά με τη σημασία των κωδικών πρόσβασης, διαπιστώθηκε ότι οι ερωτηθέντες ήταν πιο πιθανό να θεωρούν ότι οι ισχυροί κωδικοί πρόσβασης είναι απαραίτητοι για τις online υπηρεσίες που εκτιμούν περισσότερο. Σύμφωνα, λοιπόν, με τους Ευρωπαίους καταναλωτές, οι ιστότοποι για τους οποίους θεωρούνται απαραίτητοι ισχυροί κωδικοί πρόσβασης είναι: οι ιστότοποι online τραπεζικών συναλλαγών (61%), το email (42%) και τα site κοινωνικής δικτύωσης (20%). Η λίστα με τις τρεις πιο σημαντικές εφαρμογές ήταν σχεδόν πανομοιότυπη, με το 60% να θεωρεί ότι μεγαλύτερη ανάγκη από ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης έχουν οι εφαρμογές για online banking, το 38% για email και το 21% για site κοινωνικής δικτύωσης.
Επίσης, οι καταναλωτές πιστεύουν ότι οι διαδικτυακές αγορές και οι εφαρμογές πληρωμών απαιτούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης, αλλά δεν αξιολογούν και τους αντίστοιχους ιστότοπους στο ίδιο επίπεδο. Μόλις το 28% των Ευρωπαίων χρηστών θεωρεί ότι οι online αγορές είναι μια σημαντική υπηρεσία για τους ίδιους, αν και πάνω από το ένα τρίτο (38%) θεωρεί ότι είναι δικαιολογημένος ένας ισχυρός κωδικός πρόσβασης. Επιπλέον, το 34% συμφώνησε ότι τα ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών χρειάζονται έναν ισχυρό κωδικό πρόσβασης, με ελαφρώς λιγότερους (27%) να αξιολογούν τις υπηρεσίες αυτές ως προσωπικά πολύτιμες.
Πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι παρόλο που οι καταναλωτές συμφωνούν ότι οι online οικονομικές συναλλαγές απαιτούν έναν ισχυρό κωδικό πρόσβασης, το 29% θεωρεί ότι δεν υπάρχει ανάγκη πρόσθετης προστασίας για τα προσωπικά τους στοιχεία σύνδεσης, όταν χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες αυτές. Αναμένουν ότι οι ιστότοποι στους οποίους πραγματοποιούν τις αγορές τους θα τους παρέχουν όλη την προστασία που χρειάζονται.