Στο φως της δημοσιότητας ήρθε το πόρισμα του ΤΑΙΠΕΔ που αποκάλυψε τα σημαντικά προβλήματα του στεγάστρου Καλατράβα και οδήγησε τις αρχές στην απόφαση για κλείσιμο του ΟΑΚΑ. Η εν λόγω απόφαση ήταν μάλλον μονόδρομος, καθώς η συντήρηση του στεγάστρου ήταν ανύπαρκτη και η κατασκευή θα μπορούσε να καταρρεύσει ανά πάσα στιγμή.
Το βασικό συμπέρασμα του πορίσματος που αποκαλύπτει η «Καθημερινή» είναι ενδεικτικό της τραγικής κατάστασης του στεγάστρου και του κινδύνου που απορρέει για τους θεατές. «Τόσο η μεταλλική κατασκευή του στεγάστρου του κεντρικού σταδίου στο ΟΑΚΑ όσο και η αντίστοιχη μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνονται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας.
Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία και προκύπτει από τα συμπεράσματα του πορίσματος, είναι πως η κυβέρνηση γνώριζε από το 2020 για την άθλια κατάσταση του στεγάστρου, αλλά δεν έλαβε καμία μέριμνα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Καθημερινής» , τον Ιούλιο του 2019 ανετέθη κατόπιν διαγωνισμού από το υπουργείο Υποδομών στην εταιρεία Δομή Α.Ε. μελέτη για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είχε έρθει ως συνέχεια των ελέγχων που είχαν γίνει με αντικείμενο τις ταλαντώσεις του διαζώματος του κεντρικού σταδίου κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικής αναμέτρησης της ΑΕΚ με αντίπαλο την Μπάγερν Μονάχου.
Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2020 έπειτα από τέσσερις παρατάσεις. Στο κεφάλαιο που αφορά το στέγαστρο και τιτλοφορείται «Στέγαστρο κεντρικού σταδίου» εκείνης της μελέτης υπάρχουν δύο βασικές επισημάνσεις-ευρήματα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής. Το πρώτο αφορά το θέμα της στατικότητας της μεταλλικής κατασκευής. Εκεί η μελέτη επικαλείται επιθεώρηση που είχε πραγματοποιήσει η γερμανική εταιρεία BUNG την περίοδο 2007-2008 ενόψει της οριστικής παραλαβής του ΟΑΚΑ, που ολοκληρώθηκε το 2010. Τότε «δεν εντοπίστηκαν προβλήματα ευστάθειας, φέρουσας ικανότητας και λειτουργικότητας του στεγάστρου».
Στην αμέσως επόμενη παράγραφο, ωστόσο, επισημαίνεται ότι «από τις αυτοψίες εντοπίστηκαν σοβαρότερα προβλήματα, μάλλον αδικαιολόγητα για κατασκευή υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών. Θα πρέπει τα προβλήματα αυτά να αποδοθούν στην έλλειψη συντήρησης, οπωσδήποτε όμως πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν». Εκείνη η μελέτη υπεβλήθη στο υπουργείο Υποδομών και στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στα τέλη του 2020.
Η σύμβαση για τη νέα μελέτη, με αντικείμενο αυτή τη φορά αποκλειστικά τη μεταλλική κατασκευή Καλατράβα, υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2022. Μειοδότρια αναδείχθηκε η κοινοπραξία εταιρειών «Σ. Σταθόπουλος – Κ. Φάρος Δομή Α.Ε. – Ι. Μαυράκης και Συνεργάτες Γραφείο Τεχνικών Μελετών Α.Ε.», με διακριτικό τίτλο «Κοινοπραξία ΟΑΚΑ». Η νέα μελέτη κρίθηκε επιβεβλημένη ενόψει του σχεδίου ανακαίνισης της αθλητικής εγκατάστασης στο πλαίσιο δράσεων της μονάδας ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ. Ολοκληρώθηκε πριν από μερικές ημέρες και υπεβλήθη στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, με τον αναπληρωτή υπουργό Γιάννη Βρούτση να ανακοινώνει –βάσει των ευρημάτων– τη διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης.
Η μελέτη δεν αποδίδει ευθύνες στον αρχικό σχεδιασμό ή στην κατασκευή των έργων, αλλά, όπως επισημαίνει, αξιολογεί την παρούσα κατάσταση σε σχέση με την «ιδεατή» τους κατάσταση, την κατάσταση δηλαδή που εκτιμάται πως έπρεπε να έχουν όταν παραδόθηκαν.
Τον ρόλο του αναδόχου τεχνικού συμβούλου και εντέλει της σύνταξης της μελέτης και των συμπερασμάτων της έχει η κοινοπραξία εταιρειών «Σ. Σταθόπουλος – Κ. Φάρος δομή Α.Ε. – Ι. Μαυράκης και Συνεργάτες Γραφείο Τεχνικών Μελετών Α.Ε.», με διακριτικό τίτλο «Κοινοπραξία ΟΑΚΑ».
Οι τεχνικοί σύμβουλοι, στους οποίους ανατέθηκε κατόπιν διαγωνισμού η «Εκτεταμένη επιθεώρηση των μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα και των πολυκαρβονικών τους στεγάστρων», παρέδωσαν τη συγκεκριμένη μελέτη στη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ που έχει αναλάβει να «τρέξει» τους διαγωνισμούς για τη συντήρηση ολόκληρου του ΟΑΚΑ, με προϋπολογισμό ύψους 56,5 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως εξηγούν στην «Κ» πηγές που εμπλέκονται στη διαδικασία, αυτός ο προϋπολογισμός θα πρέπει πλέον κατά πάσα βεβαιότητα να αναθεωρηθεί προς τα πάνω προκειμένου να περιλάβει τα σημαντικά έργα συντήρησης και επισκευής που προκύπτει ότι χρειάζονται για το κεντρικό στάδιο. Επί του παρόντος το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει αναλάβει να επεξεργαστεί τα ευρήματα των συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ και να καταλήξει στη δική του αξιολόγηση.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ακολουθήσουν μελέτες για το τι πρέπει να γίνει και πώς θα γίνει, και κατόπιν διαγωνισμοί για την υλοποίηση των έργων.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε χθες το απόγευμα ο υπουργός Παιδείας με αρμοδιότητα τον Αθλητισμό Γιάννης Βρούτσης, το ποδηλατοδρόμιο είναι πιθανόν να μπορέσει να παραδοθεί το 2024. Ομως για το κεντρικό στάδιο επιφυλάχθηκε να απαντήσει, καθώς είναι προφανές πως δεν υπάρχει ακόμη ορατότητα ούτε καν για το χρονοδιάγραμμα που θα έχει η πορεία αποκατάστασης.
Στα ίδια χάλια και το ποδηλατοδρόμιο
Οσον αφορά την αξιολόγηση της στατικής επάρκειας του ποδηλατοδρομίου, το συμπέρασμα της μελέτης έχει ως εξής:
«Από την παραπάνω αναλυτική διερεύνηση προκύπτει ότι η μεταλλική κατασκευή του ποδηλατοδρομίου δεν ανταποκρίνεται στο κανονιστικά ελάχιστο επιτρεπόμενο επίπεδο στατικής επάρκειας με βάση την ελαστική αντοχή των διατομών των τόξων, ενώ λαμβάνοντας υπόψη την πλαστική αντοχή των διατομών διαπιστώνεται οριακή στατική επάρκεια. Ωστόσο, αν και με βάση την κατηγοριοποίηση των διατομών των τόξων είναι κανονιστικά αποδεκτή η χρήση πλαστικών αντοχών στους ελέγχους επάρκειας, θα πρέπει να τονιστεί πως η ανάπτυξη σημαντικών πλαστικών παραμορφώσεων σε ένα έντονα θλιβόμενο μέλος όπως το τόξο ανάρτησης είναι αμφίβολη και ως εκ τούτου η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι μη συντηρητική. Επιπλέον εντοπίστηκε ανεπάρκεια φέρουσας ικανότητας στα εφέδρανα των τόξων.
Οι συγκεκριμένες ανεπάρκειες δεν σχετίζονται με κακοτεχνίες κατά τη φάση της κατασκευής, αλλά αναφέρονται στην ιδεατή δομική κατάσταση που, υποθετικά, είχε το στέγαστρο αμέσως μετά την ολοκλήρωσή του. Επίσης, με βάση τα ευρήματα από την οπτική επιθεώρηση και τους μη καταστροφικούς ελέγχους που διενεργήθηκαν εντοπίζονται σημαντικά προβλήματα διάβρωσης των διατάξεων αγκύρωσης στη βάση των αναρτήρων, με ενδεχόμενη επίδραση του εσωτερικού της αγκύρωσης αλλά και στο σώμα των αναρτήρων. Στη βάση των ανωτέρω θεωρούμε αναγκαίο για την επισκευή των προβληματικών σημείων τη δρομολόγηση των απαραίτητων διαδικασιών αποκατάστασης του απαιτούμενου επιπέδου στατικής επάρκειας του εμβληματικού αυτού έργου».