Επικαιρότητα

Κίνδυνος κατάσχεσης ΙΧ που εισήχθησαν μεταχειρισμένα


Χιλιάδες κάτοχοι ΙΧ αυτοκινήτων που εισήχθησαν μεταχειρισμένα από το εξωτερικό, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο κατάσχεσης των οχημάτων τους. Ο λόγος είναι ότι για τα αυτοκίνητα αυτά δεν έχουν πληρωθεί τέλη ταξινόμησης και ΦΠΑ, καθώς οι εισαγωγείς βρήκαν τρόπους καταστρατήγησης  της φορολογικής νομοθεσίας.

Οπως διαπιστώθηκε από ελέγχους του Β’ Τελωνείο Πειραιά, περίπου για 1 στα 4 εισαχθένα μεταχειρισμένα ΙΧ  την περίοδο 2011-2016 (880 σε σύνολο 3.800) δεν έχουν καταβληθεί. Η αναλογία μπορεί να είναι μεγαλύτερη  στις εισαγωγές που έγιναν μέσω άλλων τελωνείουν, όπου οι έλεγχοι ήταν χαλαρότεροι.

Εισαγωγείς και αγοραστές-κάτοχοι των ΙΧ θα βρεθούν κατηγορούμενοι για λαθρεμπορία, ενώ τα οχήματα μπορεί να κατασχεθούν.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, κατά την εισαγωγή στην χώρα μας οποιουδήποτε μεταχειρισμένου αυτοκινήτου από το εξωτερικό, πρέπει να καταβάλλονται Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ.

Το Τέλος Ταξινόμησης προσδιορίζεται με βάση το ποσό που θα πλήρωνε ένα καινούργιο ίδιο μοντέλο, με ίδιο εξοπλισμό, συν ένα «πέναλτι» εάν είναι παλαιότερης τεχνολογίας, μείον κάποια έκπτωση λόγω ηλικίας (έως και -96%) και επιππλέον έκπτωση έως 10% αν έχει πολλά χιλιόμετρα.

Ο ΦΠΑ σε πολλές περιπτώσεις οφείλεται στη χώρα προέλευσης του αυτοκινήτου, γιατί αγοράστηκε από εταιρεία leasing. Όπως έχει διαπιστωθεί από τους ελέγχους, το 99% των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προέρχονται από leasing και οφείλουν ΦΠΑ.

 Αν το αυτοκίνητο ανήκε σε ιδιώτη στη χώρα προέλευσης, ο ΦΠΑ καταβλήθηκε κατά την πώληση του στην εταιρεία εμπορίας και ο νυν κάτοχος του αυτοκινήτου δεν το οφείλει.

Τα «κόλπα» των εμπόρων

Πολλοί έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων χρησιμοποιούν το ίδιο «κόλπο» για να αποφύγουν να πληρώσουν τον ΦΠΑ.

Για παράδειγμα, στο τελωνείο κατατίθεται τιμολόγιο ότι ο έμπορος του εξωτερικού είχε αγοράσει το αυτοκίνητοστη χώρα του από ιδιώτη - άρα δεν υπάρχει υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα προέλευσης, ούτε  στην Ελλάδα.

Στην πράξη ωστόσο, ο ξένος έμπορος έχει εκδώσει άλλο τιμολόγιο από αυτό που καταθέτει ο Έλληνας εισαγωγέας, καθώς λόγω έλλειψης ΚΒΣ δεν υπάρχει ιδιαίτερη σήμανση ασφαλείας στα έγγραφα.

Έτσι, για παράδειγμα ένας Γερμανός έμπορος αναφέρει ότι πωλεί το αυτοκίνητο χωρίς ΦΠΑ, ενώ στην Ελλάδα κατατίθεται άλλο τιμολόγιο, που παρουσιάζει τον Γερμανό να πωλεί αυτοκίνητο που έχει προμηθευτεί από ιδιώτη

Κατά κανόνα οι έμποροι δεν θέλουν να εμφανίσουν κέρδος από την πώληση και να φορολογηθούν σε αυτό. Επίσης οι πελάτες προτιμούν να δείξουν πολύ χαμηλή τιμή κτήσης, ώστε να αποφύγουν προβλήματα «πόθεν έσχες».

Ετσι οι ιδιώτες πείθονται να εκτελωνίζουν στο όνομα τους τα αυτοκίνητα, δηλώνοντας επίσης υπεύθυνα ότι τα υποβαλλόμενα στοιχεία είναι αληθή και γνήσια.
Ομως, αν η αγοραπωλησία αυτή ερευνηθεί εκ των υστέρων, θα διαπιστωθεί ότι δεν έχει γίνει κίνηση χρήματος από τον ιδιώτη προς τον ξένο προμηθευτή.

Ετσι, πολλοί που αγόρασαν εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τα οποία εκτελωνίστηκαν επ' ονόματι τους,  βρίσκονται σήμερα αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο της κατάσχεσης.