Πολιτική

Κέρδη 280,3 εκατ. το 2015 για την Coca Cola HBC


Πτώση 4,9% κατέγραψαν τα καθαρά κέρδη της Coca Cola HBC στο σύνολο της χρήσης 2015 και διαμορφώθηκαν στα 280,3 εκατ. ευρώ, από 294,8 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη, ωστόσο, ήταν αυξημένα κατά 13,3% στα 314,3 εκατ. ευρώ, από 277,4 εκατ. ευρώ.

Τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις μειώθηκαν κατά 2,5% στα 6,346 δισ. ευρώ, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,6% στα 2,055 δισ. ευρώ.

Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 15,8% ανερχόμενα σε €418,2 εκατ., σε δημοσιευμένη βάση, ενώ τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε €473,2 εκατ., σημειώνοντας άνοδο 11,4%.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας προτείνει μέρισμα ανά μετοχή €0,40, μια αύξηση της τάξης του 11,1% σε σύγκριση με το μέρισμα του 2014.

Ο κ. Δημήτρης Λόης, Διευθύνων Σύμβουλος της Coca-Cola HBC AG, σχολίασε:

«Είμαι ικανοποιημένος από την πρόοδο που συντελέστηκε το 2015. Για πρώτη φορά στην τελευταία πενταετία οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν σε όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιούμαστε και τα περιθώρια κέρδους βελτιώθηκαν σημαντικά. Οι εμπορικές μας πρωτοβουλίες υποστήριξαν τον όγκο πωλήσεων, ενώ παράλληλα επιτύχαμε περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικότητας, διασφαλίζοντας τη συνέχιση της κερδοφόρου ανάπτυξης.

Οι συνθήκες στην Ευρώπη παρουσιάζουν ελαφρά βελτίωση, ενώ οι χώρες που επηρεάζονται περισσότερο από τις τιμές του πετρελαίου συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δύσκολες εμπορικές συνθήκες. Στη διάρκεια του 2016 θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε δράσεις για να υπερβούμε τα εμπόδια που προκύπτουν σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούμαστε. Σε γενικές γραμμές, πιστεύουμε ότι ο Όμιλος έχει όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να πετύχει περαιτέρω αύξηση του όγκου πωλήσεων αλλά και αύξηση του περιθωρίου κέρδους σε σχέση με το 2015».

Βασικά χρηματοοικονομικά στοιχεία

 Στη διάρκεια του έτους πετύχαμε ισχυρά αποτελέσματα παρά τις αντίξοες μακροοικονομικές και εμπορικές συνθήκες. Οι επιδόσεις αυτές αποτελούν ένα σημαντικό βήμα προς την επιστροφή μας στη βιώσιμη ανάπτυξη και σε μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.


Τα μέτρα βελτίωσης της τιμής των προϊόντων σε ορισμένες χώρες, η στοχευμένη και καλύτερης ποιότητας προβολή των προϊόντων μας και η έμφασή μας στην άριστη εκτέλεση των εμπορικών πρακτικών, μας οδήγησαν σε αύξηση του όγκου πωλήσεων στη διάρκεια του έτους. Παρά τον δυσμενή αντίκτυπο των συναλλαγματικών ισοτιμιών, η αύξηση του όγκου πωλήσεων, το χαμηλότερο κόστος πρώτων υλών και η αποτελεσματική συγκράτηση του λειτουργικού κόστους συνέβαλαν στη βελτίωση του περιθωρίου συγκρίσιμων λειτουργικών κερδών κατά 100 μονάδες βάσης στη διάρκεια του έτους.

Όγκος πωλήσεων

Σε ετήσια βάση, ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,6%, ενώ πέρυσι είχε σημειώσει πτώση 2,8%. Στην αύξηση αυτή συνετέλεσαν τόσο οι καλές επιδόσεις των κατηγοριών των ανθρακούχων αναψυκτικών και των εμφιαλωμένων νερών όσο και οι επιδόσεις της κατηγορίας των χυμών.

Ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυγμένες αγορές αυξήθηκε κατά 1,0% – αύξηση που καταγράφηκε για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια – ενώ το αντίστοιχο έτος πέρυσι είχε καταγράψει πτώση 5,4%. Οι καλές επιδόσεις που σημειώθηκαν στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών, ιδιαίτερα στην Ιταλία, την Αυστρία και την Ελλάδα, καθώς και η αύξηση του όγκου πωλήσεων στην κατηγορία των ποτών ενέργειας αντιστάθμισαν την οριακή πτώση των πωλήσεων στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών. Ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυσσόμενες αγορές αυξήθηκε κατά 5,7%, έναντι πτώσης 6,0% το προηγούμενο έτος.

Όλες οι αγορές και οι κατηγορίες, με την εξαίρεση της κατηγορίας του έτοιμου προς κατανάλωση τσαγιού, συνέβαλαν στην αύξηση με τις πιο αξιοσημείωτες επιδόσεις να καταγράφονται στην Πολωνία και την Ουγγαρία. Στις αναδυόμενες αγορές καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5% ενώ το προηγούμενο έτος οι επιδόσεις ήταν σταθερές. Όλες οι αγορές μας κατέγραψαν πολύ καλές επιδόσεις εκτός της Ρωσίας και της Λευκορωσίας. Ειδικότερα, η Νιγηρία, η Ρουμανία και η Ουκρανία επέτυχαν ρυθμό ανάπτυξης στο χαμηλό επίπεδο του εύρους 10-20%.

Επιδόσεις ανά κατηγορία

Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών αυξήθηκε κατά 2% και σε αυτό συνέβαλαν οι πρωτοβουλίες μάρκετινγκ στον τομέα του εμπορίου όπως η εκστρατεία «Μοιράσου μια Coca-Cola» στη Νιγηρία και η εκστρατεία «Coke with Food» που εισήχθη στις αγορές μας, οι επιδόσεις στο οργανωμένο εμπόριο στις αναπτυσσόμενες αγορές και τα μέτρα διατήρησης των τιμών των προϊόντων μας σε προσιτά επίπεδα σε ορισμένες αγορές. Οι παραπάνω ενέργειες υπεραντιστάθμισαν τις δύσκολες εμπορικές συνθήκες που επικράτησαν σε Ρωσία, Λευκορωσία, Ιρλανδία και Ελλάδα. Στα πλαίσια της ίδιας κατηγορίας, οι πωλήσεις των προϊόντων με το σήμα Coca-Cola αυξήθηκαν κατά 3,3%, της Coke Zero κατά 23,5% και της Fanta κατά 4,0%.

Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των χυμών αυξήθηκε κατά 7,9% σε ετήσια βάση. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη Ρωσία και επιτεύχθηκε χάρη στις επιδόσεις του επεκταμένου χαρτοφυλακίου μας στη συγκεκριμένη χώρα με την ένταξη του νέου σήματός μας, Moya Semya.

Οι επενδύσεις μας σε  καινοτόμα προϊόντα χυμών στη Νιγηρία απέδωσαν καρπούς οδηγώντας σε αύξηση 19,2% του όγκου πωλήσεων στη χώρα. Αν εξαιρέσουμε το σήμα Moya Semya, η αύξηση των πωλήσεων στην κατηγορία των χυμών συνολικά για τον Όμιλο ανήλθε στο 2,1%. Οι πωλήσεις στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών αυξήθηκαν κατά 4,7% στη διάρκεια της περιόδου υπό εξέταση, καταγράφοντας καλές επιδόσεις στις περισσότερες από τις χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε, και ιδίως στην Ουκρανία, την Πολωνία, την Ιταλία και τη Ρουμανία. Στην κατηγορία των ποτών ενέργειας διατηρήθηκε η αυξητική τάση καταγράφοντας ενίσχυση του όγκου πωλήσεων κατά 6,6%, που αποδίδεται στην Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Σερβία και την Ιρλανδία.

Ο όγκος πωλήσεων premium σημάτων οινοπνευματωδών ποτών υποχώρησε κατά 6,1%. Τα έσοδα ανήλθαν σε €181,8 εκατ. πτώση 8,6% σε σύγκριση με πέρυσι, λόγω της δυσμενούς συναλλαγματικής ισοτιμίας σε ποσοστό 13,2% στη διάρκεια του έτους.  

Λειτουργική Επισκόπηση Ομίλου

Οι πωλήσεις συσκευασιών άμεσης κατανάλωσης αυξήθηκαν κατά 3,6%, ενώ οι συσκευασίες μελλοντικής κατανάλωσης κατά 1,9%, με αποτέλεσμα τη βελτίωση του μείγματος συσκευασίας κατά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες. Το μείγμα συσκευασίας όλων των αγορών βελτιώθηκε, με τις αναδυόμενες αγορές να αποτελούν τον κύριο παράγοντα βελτίωσης. Το μείγμα συσκευασίας στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών βελτιώθηκε κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ το μείγμα συσκευασίας στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών υποχώρησε κατά 0,5 ποσοστιαίες μονάδες σε ετήσια βάση.

Βασικά χρηματοοικονομικά στοιχεία


Τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση σημείωσαν ανοδική πορεία για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά, καταγράφοντας αύξηση 0,3% για το σύνολο του έτους. Η αποτελεσματική υλοποίηση των πρωτοβουλιών διαχείρισης της αύξησης των εσόδων σε ορισμένες αναδυόμενες αγορές αντισταθμίστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον αντίκτυπο των μέτρων διατήρησης των τιμών των προϊόντων μας σε προσιτά επίπεδα και τις αποπληθωριστικές πιέσεις.

Τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ύψους €6,3 δισ. μειώθηκαν κατά 2,5% σε σύγκριση με πέρυσι. Ο αρνητικός αντίκτυπος, κατά 5,1%, των δυσμενών συναλλαγματικών ισοτιμιών αντισταθμίστηκε μόνο εν μέρει από το βελτιωμένο όγκο πωλήσεων και τις πρωτοβουλίες αύξησης των εσόδων, περιλαμβανομένης και της αύξησης της τελικής τιμής των προϊόντων μας στη διάρκεια της περιόδου υπό εξέταση.
Το καθαρό κόστος πρώτων υλών ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση μειώθηκε κατά 9%, όπως αναμενόταν. Το χαμηλότερο κόστος της ζάχαρης στην Ευρωπαϊκή Ένωση και της ρητίνης PET ευνόησαν ιδιαίτερα τις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες αγορές.

Οι προσπάθειες αναδιάρθρωσης που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια και η αυστηρή διαχείριση του κόστους βελτιστοποίησαν τη βάση κόστους και ισχυροποίησαν τη θέση μας για λειτουργική μόχλευση, αν και τα υψηλότερα έξοδα διαχείρισης των συναλλαγματικών ισοτιμιών εν μέσω μιας χρονιάς με πολλές διακυμάνσεις σε συνδυασμό με τον αντίκτυπο των ιδιαίτερα δυσμενών συναλλαγματικών μεταβολών στα έσοδα οδήγησαν σε σταθερές επιδόσεις όσον αφορά τα λειτουργικά έξοδα ως ποσοστού των καθαρών εσόδων από πωλήσεις.

Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε €473,2 εκατ., ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε αύξηση του περιθωρίου συγκρίσιμων λειτουργικών κερδών κατά 100 μονάδες βάσης, σε 7,5%. Το χαμηλό κόστος πρώτων υλών, η αύξηση του όγκου πωλήσεων και τα οφέλη από τις πρωτοβουλίες διαχείρισης της αύξησης των εσόδων υπεραντιστάθμισαν τον αρνητικό αντίκτυπο των συναλλαγματικών μεταβολών (€173,5 εκατ.). Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη και το περιθώριο των συγκρίσιμων λειτουργικών κερδών αυξήθηκαν σημαντικά στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες αγορές, ενώ η κερδοφορία στις αναδυόμενες αγορές σημείωσε πτώση. Τα δημοσιευμένα λειτουργικά κέρδη στο σύνολο του έτους ανήλθαν σε €418,2 εκατ., βελτιωμένα κατά €57,1 εκατ. έναντι του περυσινού έτους.

Στη διάρκεια του έτους, δαπανήσαμε €54,0 εκατ. σε έξοδα αναδιάρθρωσης προ φόρων, κυρίως λόγω των ενεργειών που είχαν προγραμματιστεί στις αναπτυγμένες και αναδυόμενες αγορές. Συνεχίζουμε την επιτυχημένη υλοποίηση των σχεδίων αναδιάρθρωσης τα οποία αναμένεται να δημιουργήσουν έναν πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό οργανισμό.

Σε ετήσια βάση, οι καθαρές ταμειακές ροές αυξήθηκαν κατά €79,1 εκατ. σε €411,8 εκατ. Οι κύριοι λόγοι αυτής της βελτίωσης ήταν η μείωση του κεφαλαίου κίνησης, η βελτιωμένη λειτουργική κερδοφορία και οι κεφαλαιουχικές δαπάνες. Το κεφάλαιο κίνησης βελτιώθηκε τόσο σε επίπεδο ισολογισμού όσο και σε επίπεδο κυκλοφοριακής ταχύτητας σε ετήσια βάση.

Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε €314,3 εκατ. και τα συγκρίσιμα κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα €0,864, βελτιούμενα κατά 13,3% και 13,5% αντίστοιχα σε σύγκριση με πέρυσι. Στη διάρκεια της περιόδου υπό εξέταση, τα καθαρά κέρδη και τα βασικά κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν σε €280,3 εκατ. και €0,771 αντίστοιχα.

Σε συνάρτηση με την προοδευτική μερισματική μας πολιτική, το Διοικητικό Συμβούλιο προτείνει μέρισμα για το έτος ευρώ 0,40 ανά μετοχή, το οποίο αντιπροσωπεύει αύξηση 11.1% σε σχέση με το μέρισμα του 2014. Η καταβολή του μερίσματος υπόκειται, μεταξύ άλλων, στην έγκριση των μετόχων στην Ετήσια Γενική Συνελευση. 

- Ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυγμένες αγορές αυξήθηκε κατά 1,0% σε ετήσια βάση, ενώ πέρυσι είχε σημειώσει πτώση 5,4%. Πρόκειται για την πρώτη χρονιά αύξησης του όγκου πωλήσεων μετά από πέντε συνεχόμενα έτη πτώσης. Η αύξηση του όγκου πωλήσεων στην κατηγορία των εμφιαλωμένων νερών σε συνδυασμό με την αύξηση του όγκου πωλήσεων σε Ιταλία και Ελλάδα υπεραντιστάθμισαν την πτώση στην Ιρλανδία.

-  Τα καθαρά έσοδα από  πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1,5% σε ετήσια βάση. Οι θετικές επιπτώσεις από την αύξηση του όγκου πωλήσεων και ο θετικός συναλλαγματικός αντίκτυπος, κυρίως από το ελβετικό φράγκο, υπεραντιστάθμισαν το αρνητικό μείγμα κατηγορίας και δικτύων διανομής καθώς και την επιδείνωση του μείγματος τιμών εν μέσω ενός γενικότερου αποπληθωριστικού περιβάλλοντος. Σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, τα καθαρά έσοδα από τις πωλήσεις ανά κιβώτιο μειώθηκαν κατά 2,4% για το σύνολο του έτους.

-Ο όγκος πωλήσεων στην Ιταλία κατέγραψε θετικό πρόσημο μετά από πέντε χρόνια πτώσης, με αύξηση 2%, έναντι πτώσης 10% το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Το υποκείμενο εμπορικό περιβάλλον παραμένει δύσκολο με την ανεργία να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα αν και με κάποια σημάδια βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Υπό το πρίσμα αυτών των συνθηκών, η εστίασή μας στην εκτέλεση της εμπορικής μας στρατηγικής με έμφαση στις πρωτοβουλίες διάθεσης του κατάλληλου σήματος, στην κατάλληλη συσκευασία, στην κατάλληλη τιμή, μέσω του κατάλληλου καναλιού διανομής και για την κατάλληλη περίσταση συνετέλεσε σε αύξηση του όγκου πωλήσεων στις περισσότερες βασικές κατηγορίες.

Ο όγκος πωλήσεων των ανθρακούχων αναψυκτικών αυξήθηκε κατά 2%, αύξηση στην οποία συνέβαλαν περισσότερο οι πωλήσεις με το σήμα Coca-Cola, ενώ η Fanta και η Sprite κατέγραψαν εξίσου θετικές επιδόσεις. Ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία των μη ανθρακούχων αναψυκτικών σημείωσε επίσης αύξηση που οφείλεται κυρίως στις μεγαλύτερες πωλήσεις των εμφιαλωμένων νερών όπου καταγράφηκε αύξηση 4%. Το ποσοστό των συσκευασιών άμεσης κατανάλωσης αυξήθηκε σε ετήσια βάση, αύξηση στην οποία συνέβαλε περισσότερο η έμφασή μας στις συσκευασίες άμεσης κατανάλωσης ανθρακούχων αναψυκτικών στο δίκτυο άμεσης κατανάλωσης.

- Ο όγκος πωλήσεων στην Ελλάδα αυξήθηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, καταγράφοντας αύξηση 1% σε ετήσια βάση, έναντι αύξησης 2% το προηγούμενο έτος. Οι επιδόσεις στην κατηγορία των μη ανθρακούχων αναψυκτικών ήταν ο βασικός κινητήριος μοχλός της αύξησης, με τις κατηγορίες των εμφιαλωμένων νερών και των χυμών να αυξάνονται κατά 6% και 5% αντίστοιχα. Οι πωλήσεις της Coke Zero αυξήθηκαν κατά 7%, ενώ οι πωλήσεις των ποτών ενέργειας συνεχίζουν να ενισχύονται, αυξανόμενες κατά 24%. Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι από τις επιδόσεις του Ομίλου στην Ελλάδα, δεδομένου του δύσκολου μακροοικονομικού και εμπορικού περιβάλλοντος.

-Ο όγκος πωλήσεων στην Ελβετία παρέμεινε σταθερός σε ετήσια βάση, ενώ το προηγούμενο έτος είχε καταγράψει πτώση 7%. Οι πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών αυξήθηκαν κατά 6%, αύξηση η οποία οφείλεται σε επέκταση των δικτύων διανομής. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις θετικές επιδόσεις των πωλήσεων προϊόντων με το σήμα Coca-Cola, υπεραντιστάθμισαν την πτώση του όγκου πωλήσεων που παρατηρήθηκε στις άλλες κατηγορίες.

-Στην Ιρλανδία ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά σχεδόν 2% ενώ πέρυσι είχε παρουσιάσει σταθερές επιδόσεις. Καταγράφηκαν μειωμένες πωλήσεις στις περισσότερες βασικές κατηγορίες εκτός εκείνων των εμφιαλωμένων νερών και των ποτών ενέργειας. Ο όγκος πωλήσεων εμφιαλωμένων νερών αυξήθηκε κατά 9%, και των ποτών ενέργειας κατά 26%. Ο όγκος πωλήσεων των ανθρακούχων αναψυκτικών υποχώρησε σε μια πολύ ανταγωνιστική αγορά παρά τις καλές επιδόσεις που σημείωσε η Coke Zero, οι πωλήσεις της οποίας αυξήθηκαν κατά 6% και της Fanta κατά 1%. Το μείγμα συσκευασίας βελτιώθηκε σε ετήσια βάση κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες χάρη στις καλές επιδόσεις των συσκευασιών ανθρακούχων αναψυκτικών άμεσης κατανάλωσης.

-Τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη στις αναπτυγμένες αγορές αυξήθηκαν κατά 35,5% ανερχόμενα σε €198,8 εκατ. στο σύνολο του έτους. Το χαμηλότερο κόστος πρώτων υλών, τα οφέλη από την αναδιάρθρωση και τα χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα, οι ευνοϊκές συναλλαγματικές μεταβολές (κυρίως του ελβετικού φράγκου) και οι θετικές επιπτώσεις από την αύξηση του όγκου πωλήσεων υπεραντιστάθμισαν τον αρνητικό αντίκτυπο από τις ενέργειες διατήρησης των τιμών σε προσιτά επίπεδα. Τα λειτουργικά κέρδη σε δημοσιευμένη βάση βελτιώθηκαν κατά 38,5% σε σχέση με πέρυσι φτάνοντας τα €171,3 εκατ.