Στις μέρες μας, συνδεόμαστε συνεχώς σε online λογαριασμούς - για τη μεταφορά χρημάτων μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών, για να πραγματοποιήσουμε απλά διαδικτυακές αγορές, για να ελέγξουμε τον καιρό ή για να καλέσουμε ταξί για μια βραδινή έξοδο. Αλλά τι γίνεται αν ξαφνικά δεν μπορείτε να συνδεθείτε στον λογαριασμό που χρειάζεστε, τη στιγμή που το χρειάζεστε; Τι γίνεται αν λάβετε το τρομακτικό μήνυμα «λάθος κωδικός πρόσβασης»; Καταλήγετε να μην μπορείτε να φτάσετε σπίτι σας εγκαίρως ή να βγείτε χωρίς παλτό στη βροχή; Με την πραγματικότητα μερικές φορές να είναι πολύ πιο σοβαρή από αυτό, η έρευνα της Kaspersky Lab αποκάλυψε το δίλημμα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι όταν προστατεύουν τους λογαριασμούς τους στο Διαδίκτυο.
Με την αυξανόμενη εξάρτησή μας από τους λογαριασμούς στο Διαδίκτυο - που έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας - η Kaspersky Lab διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερο ένα δίλημμα - πώς να επιλέγουν τους κωδικούς πρόσβασής τους. Μερικοί καταλήγουν να χρησιμοποιούν ισχυρούς και διαφορετικούς κωδικούς πρόσβασης για κάθε λογαριασμό, έτσι ώστε να μην μπορούν να παραβιαστούν ή να τους εκμεταλλευτούν εγκληματίες, αλλά διατρέχουν τον κίνδυνο να ξεχνούν τους κωδικούς αυτούς με το πέρασμα του χρόνου. Άλλοι επιλέγουν κωδικούς πρόσβασης που μπορούν να απομνημονεύσουν εύκολα διευκολύνοντας τη ζωή τους, διατρέχοντας όμως τον κίνδυνο οι κωδικοί αυτοί να βρεθούν το ίδιο εύκολα στα χέρια ψηφιακών εγκληματιών.
Απαντώντας στην πρώτη επιλογή του διλήμματος - ισχυροί κωδικοί πρόσβασης που είναι δύσκολο να θυμόμαστε
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ψηφιακής ασφάλειας, πολλοί καταναλωτές κατανοούν την ανάγκη ισχυρών κωδικών πρόσβασης στους λογαριασμούς τους. Όταν ρωτήθηκαν ποιοι τρεις λογαριασμοί τους στο Διαδίκτυο απαιτούν τους ισχυρότερους κωδικούς πρόσβασης, το 63% των καταναλωτών επέλεξε λογαριασμούς online banking, το 42% επέλεξε εφαρμογές πληρωμής, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών πορτοφολιών και το 41% λογαριασμούς για ηλεκτρονικές αγορές.
Ωστόσο, η δυσκολία να θυμηθούμε όλους αυτούς τους ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης σημαίνει ότι οι άνθρωποι είναι πιθανό να τους ξεχάσουν και να «κλειδωθούν» εκτός των λογαριασμών τους. Δύο στους πέντε (38%) δεν μπορούν να επαναφέρουν γρήγορα τους κωδικούς πρόσβασης στους προσωπικούς λογαριασμούς τους στο Διαδίκτυο, αφού τους χάσουν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αίσθημα απογοήτευσης ή άγχους, εφόσον δεν μπορούν να συνεχίσουν τις κανονικές τους δραστηριότητες.
Όταν πρόκειται για την αποθήκευση κωδικού πρόσβασης, οι μισοί (51%) αποθηκεύουν τους κωδικούς πρόσβασής τους επισφαλώς, με έναν στους τέσσερις (23%) να τους γράφει σε σημειωματάριο, ώστε να μην χρειάζεται να τους θυμάται, γεγονός που θέτει και την ασφάλειά τους σε κίνδυνο.
Απαντώντας στη δεύτερη επιλογή του διλήμματος - αδύναμοι κωδικοί πρόσβασης που είναι εύκολο να παραβιαστούν
Ως εναλλακτική απάντηση στο δίλημμα αναφορικά με τους κωδικούς πρόσβασης, και για να αποφευχθεί το αίσθημα αγανάκτησης που προκαλεί η ανάγκη απομνημόνευσης μακροσκελών κωδικών πρόσβασης, κάποιοι άνθρωποι αναπτύσσουν άλλες επισφαλείς συνήθειες. Για παράδειγμα, το 10% χρησιμοποιεί έναν μόνο κωδικό πρόσβασης για όλους τους λογαριασμούς, επιτρέποντάς του να ζει χωρίς προβλήματα τη διαδικτυακή ζωή του, χωρίς να προσπαθεί να θυμηθεί πώς να συνδεθεί οπουδήποτε. Αυτό συμβαίνει μέχρις ότου ένας ψηφιακός εγκληματίας αποκτήσει τον βασικό αυτό κωδικό και ξεκλειδώσει τα πάντα για τον εαυτό του, φυσικά.
Πράγματι, το 17% των καταναλωτών που ρωτήθηκαν από την Kaspersky Lab έχει αντιμετωπίσει την απειλή ή ένας ηλεκτρονικός λογαριασμός τους είχε παραβιαστεί επιτυχώς τους τελευταίους 12 μήνες. Τα email είναι οι πιο στοχευμένοι λογαριασμοί (41%), ακολουθούμενοι από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (37%), τους τραπεζικούς λογαριασμούς (18%) και τους λογαριασμούς αγορών (18%).
Απαντώντας στο δίλημμα - τελικά υπάρχει μια τρίτη επιλογή
Σύμφωνα με την Kaspersky Lab, οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να περιορίζονται σε δύο μόνο επιλογές για να απαντήσουν στο δίλημμα αναφορικά με τους κωδικούς τους. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει ανάγκη για συμβιβασμό, όπως εξηγεί ο Andrei Mochola, Head of Consumer Business στην Kaspersky Lab. «Αν οι άνθρωποι έχουν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης που μπορούν να θυμούνται, δεν θα έχουν πρόσβαση μόνο σε ό, τι χρειάζονται, όποτε το χρειάζονται, αλλά οι πληροφορίες που βρίσκονται στους λογαριασμούς τους θα είναι επίσης ασφαλείς από τους χάκερ. Αυτό είναι σημαντικό για τους καταναλωτές που θέλουν απλώς να συνεχίσουν την καθημερινή τους ζωή με ασφάλεια - επιτρέποντάς τους, για παράδειγμα, να βρουν πληροφορίες επικοινωνίας κάποιου, να ανακαλέσουν έναν συγκεκριμένο τόπο συνάντησης, να κερδίσουν τον πόλεμο στο αγαπημένο τους παιχνίδι, να ελέγξουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να παραγγείλουν κάτι που χρειάζονται τη στιγμή που το χρειάζονται, χωρίς να αποκαλύπτουν τις πληροφορίες τους σε οποιονδήποτε χάκερ ή εγκληματία».
Και συνέχισε: «Αλλά η απομνημόνευση ασφαλών κωδικών πρόσβασης είναι δύσκολη, που σημαίνει ότι οι χρήστες αντιμετωπίζουν καθημερινά ένα δίλημμα κωδικού πρόσβασης - και συχνά είτε ξεχνούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης είτε καταλήγουν να δημιουργούν κωδικούς πρόσβασης που είναι εύκολο να θυμηθούν, αλλά και εύκολο να παραβιαστούν. Ωστόσο, υπάρχει μια τρίτη επιλογή που μπορεί να βοηθήσει τους καταναλωτές να παραμείνουν ήσυχοι – η χρήση μιας λύσης διαχείρισης κωδικών πρόσβασης επιτρέπει στους ανθρώπους να έχουν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης, χωρίς να χρειάζεται να τους γράφουν σε σημειωματάρια ή να θυμούνται πολύπλοκες σειρές λέξεων με ειδικούς χαρακτήρες».