Πρόστιμα και σε εταιρείες-γίγαντες του διεθνούς στερεώματος, όπως η ισπανική FCC, η Vinci, η Hochtief και η Alstom, θα επιβάλει η Επ. Ανταγωνισμού για τη συμμετοχή τους στο καρτέλ των κατασκευαστικών εταιρειών, αλλά ένας κολοσσός, παρότι διαπιστώθηκε ότι είχε συμμετοχή σε παράνομες συνεννοήσεις για στήσιμο διαγωνισμών, θα μείνει στο απυρόβλητο: η γερμανική Siemens.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάζει ξεχωριστά τα πρόστιμα που θα επιβληθούν σε όσες εταιρείες δεν επέλεξαν τη διαδικασία διευθέτησης, που καθιερώθηκε πέρυσι, δηλαδή κατά κύριο λόγο στις ξένες εταιρείες, που έχει διαπιστωθεί από την έρευνα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού ότι δεν συμμετείχαν μεν στο «κεντρικό» καρτέλ των μεγάλων ελληνικών εταιρειών, αλλά συμμετείχαν σε παράνομες συνεννοήσεις «κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς».
Βασικό μέλημα της Επιτροπής είναι να «δέσουν» με σοβαρό τρόπο οι κατηγορίες και να προσδιορισθούν ορθά τα πρόστιμα, καθώς οι εταιρείες που δεν διευθέτησαν τις υποθέσεις τους έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στο Διοικητικό Εφετείο για να αμφισβητήσουν τις αποφάσεις της Επιτροπής.
Σε αυτό το πλαίσιο, όμως, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η ειδική περίπτωση της γερμανικής Siemens, η οποία μνημονεύεται μεν στο πόρισμα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, αλλά έχει εκ των προτέρων απαλλαγεί από ενδεχόμενες κυρώσεις, καθώς αυτό προβλέπεται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό που διαπραγματεύθηκε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, με σχετική εντολή του υπουργικού συμβουλίου της κυβέρνησης Παπαδήμου και πήρε ισχύ νόμου το 2012 με την υπογραφή του τότε υπουργού Οικονομίας, Γιάννη Στουρνάρα.
Συγχωροχάρτι
Οι διατυπώσεις του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό έχουν τέτοια ευρύτητα, που δεν καλύπτουν μόνο τις ευθύνες της εταιρείας, αστικές και ποινικές, για το γνωστό σκάνδαλο με τις προμήθειες στον ΟΤΕ, αλλά παρέχουν... συγχωροχάρτι στην Siemens για κάθε άλλη παρανομία.
Ειδικότερα, αναφέρεται στο νόμο 4072/2012 ότι η Siemens απαλλάσσεται των ευθυνών της για την «υπόθεση» και διευκρινίζεται ότι αυτός ο όρος «νοείται ότι περιλαμβάνει όλες ανεξαιρέτως τις μέχρι σήμερα υποθέσεις, αξιώσεις, η ισχυρισμούς, γνωστές ή και μη γνωστές, που σχετίζονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με δραστηριότητας διαφθοράς, πληρωμές (ή υποσχέσεις πληρωμών) προς τρίτους, ή άλλες παράνομες δραστηριότητες από την πλευρά της SIEMENS».
Αυτή η διατύπωση του νόμου, σύμφωνα με πληροφορίες, «δένει τα χέρια» της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία έχει ήδη αποφασίσει τη μη επιβολή προστίμου στη γερμανική εταιρεία. Ένα πρόστιμο που θα ήταν αρκετά υψηλό, λόγω των υψηλών τζίρων της ελληνικής θυγατρικής του ελληνικού ομίλου, η οποία ακόμη και στον «πεσμένο», εξαιτίας της κρίσης και της δυσπραγίας σε μεγάλα έργα και προμήθειες, ισολογισμό του 2015 είχε εμφανίσει κύκλο εργασιών της τάξεως των 78 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τα πρόστιμα για αδικήματα ανταγωνισμού μπορεί να φθάσουν ως το 10% του τζίρου.
Η... άφαντη επένδυση
Το σκανδαλώδες ζήτημα με την εφαρμογή της συμφωνίας για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό με το Δημόσιο, ώστε η Siemens να αποφύγει το πρόστιμο από την Επ. Ανταγωνισμού, είναι ότι η γερμανική εταιρεία απολαμβάνει το ακαταδίωκτο, χωρίς να έχει τηρήσει στο σύνολό της τη συμφωνία.
Μια από τις σημαντικότερες υποχρεώσεις που είχε αναλάβει η γερμανική εταιρεία και δεν έχει τηρηθεί ως τώρα είναι να επενδύσει 60 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μιας νέας παραγωγικής μονάδας, όπου θα απασχοληθούν 700 εργαζόμενοι.
Μάλιστα, το φθινόπωρο του 2014 η Επιτροπή Επενδύσεων που δημιουργήθηκε για να αξιολογεί τις επενδυτικές προτάσεις της Siemens, είχε απορρίψει πρόταση της εταιρείας για δημιουργία «Παγκόσμιου Κέντρου Αριστείας» για βιομηχανικό λογισμικό και είχε εισηγηθεί στην Επιτροπή Εποπτείας την καταγγελία της σύμβασης, καθώς το επενδυτικό σχέδιο που είχε προταθεί απείχε πολύ από τις νόμιμες δεσμεύσεις της.
Πρόσφατα, ο βουλευτής του «Ποταμιού», Γιώργος Αμυράς ζήτησε να πληροφορηθεί από τον υπουργό Οικονομικών, που έχει την ευθύνη παρακολούθησης της εφαρμογής της συμφωνίας, τι ακριβώς έχει κάνει η Siemens για την τήρηση των υποχρεώσεών της, χωρίς να έχει πάρει προς το παρόν απάντηση.