Πολιτική

Καρτέλ Εργολάβων: Οι διαβουλεύσεις με την Επιτροπή Ανταγωνισμού


 Έκπτωση μεγαλύτερη του 15% στο πρόστιμο που προβλέπεται για όσες επιχειρήσεις οικειοθελώς παραδεχθούν την συμμετοχή τους σε καρτελική σύμπραξη, θα επιδιώξουν οι μεγάλες τεχνικές εταιρίες που εμπλέκονται στην υπόθεση των επίμαχων διαγωνισμών δημοσίων έργων, που ανέδειξε μετά από πολύχρονη έρευνα η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Οι τεχνικές εταιρίες, 45 τον αριθμό, που εμπλέκονται στην υπόθεση και κατηγορούνται ότι «άρμεγαν» το Δημόσιο επί 27 χρόνια, με στημένους διαγωνισμούς και συμβάσεις, έχουν προσφύγει κατά μεγάλη πλειοψηφία στην διαδικασία διευθέτησης του ζητήματος, αποσκοπώντας στην επίτευξη συμβιβασμού με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Οι εν λόγω εταιρίες είναι διατεθειμένες να αναγνωρίσουν τη συμμετοχή τους σε «οριζόντια καρτελική σύμπραξη», ωστόσο θέτουν ζήτημα αύξησης της έκπτωσης, που με τα τωρινά δεδομένα προβλέπεται να είναι 15%. Η διαδικασία Διευθέτησης διαφορών έχει ήδη ξεκινήσει και έχουν γίνει οι πρώτες διερευνητικές επαφές των εταιριών με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

 Να υπενθυμίσουμε ότι η υπόθεση ήρθε στην επιφάνεια μετά από την πολυετή έρευνα που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η τελευταία αποκάλυψε επί 27 χρόνια  στον τομέα δημοσίων έργων λειτουργούσε καρτέλ, που «άρμεγε» το Δημόσιο διαμορφώνοντας τα τιμήματα στις δημοπρασίες και μοιράζοντας τις συμβάσεις μεταξύ των εταιρειών-μελών του. Το κράτος υπέστη τεράστια οικονομική ζημιά, πληρώνοντας για έργα που το κόστος κατασκευής τους «φούσκωνε» τεχνητά σε σικέ δημοπρασίες.

Για να εξασφαλίζει συμβάσεις και μεγαλύτερα κέρδη, το λόμπι των κατασκευαστών πίεζε συνεχώς για περισσότερα «έργα υποδομών και εκσυγχρονισμού», χρησιμοποιώντας πολιτικούς, κόμματα, αναλυτές και media.

Ετσι το μεγαλύτερο μέρος των ευρωπαϊκών κονδυλίων που έρρευσαν αθρόα στην Ελλάδα την προηγούμενη 20ετία, διοχετεύθηκε σε οδικούς άξονες και άλλες υποδομές αμφίβολης αποδοτικότητας – ή εν πάση περιπτώσει όχι άμεσης προτεραιότητας για την ελληνική οικονομία.