Τεχνητή αποκλιμάκωση παρουσίασε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο, υποχωρώντας στο 9,1%, από 12% που ήταν τον Σεπτέμβριο, αλλά την ίδια ώρα το καλάθι της νοικοκυράς έχει πάρει φωτιά, με σημαντικές ανατιμήσεις έως και 68,4%.
Η επιβράδυνση του πληθωρισμού, δεν αντανακλά μειώσεις ή υποχωρήσεις των τιμών των αγαθών. Απλά, οι φετινές τιμές συγκρίνονται με τις τιμές του Οκτωβρίου του 2021, όταν είχαν αρχίσει να αυξάνονται, οπότε η διαφορά μικραίνει σε σχέση με τις μεταβολές που καταγράφονταν στους προηγούμενους μήνες.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο πληθωρισμός του Οκτωβρίου διαμορφώθηκε στο 9,1%, έναντι 3,4% που ήταν τον Οκτώβριο του 2021.
Σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2022, παρουσίασε μείωση 1,2% έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος πληθωρισμός του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2021 - Οκτωβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2020 - Οκτωβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2020 - Οκτωβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2019 - Οκτωβρίου 2020.
Ο μέσος πληθωρισμός του συνόλου του 2022 έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς θα προσδιορίσει την αύξηση των συντάξεων για ένα μέρος των συνταξιούχων, αλλά και τις αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.
Αυξήσεις παντού
Εκτεταμένες αυξήσεις τιμών καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ σε δεκάδες προϊόντα, ενώ την υψηλότερη ανατίμηση κατέγραψε το φυσικό αέριο που είναι ακριβότερο κατά 68,4%, σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021.
Επίσης, το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ακριβότερο κατά 20,8%, τα καυσόξυλα κατά 23,3%, το ψωμία κατά 19,3%, τα κρέατα κατά 17,3%, τα γαλακτοκομικά και τα αυγά ανατιμήθηκαν κατά 24,2%, τα έλαια και λίπη αυξήθηκαν κατά 16,6%, τα λαχανικά κατά 13,2%.
Κατά κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών οι κυριότερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στις ακόλουθες ομάδες:
- 14,8% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων
- 2,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 11,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 13,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 2,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 2,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 8,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
- 2,0% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες