Μετά τις «ασιατικές τίγρεις» που βρέθηκαν επικεφαλής της κούρσας στις δεκαετίες του 1980 και του 1990, αναδύθηκε στο προσκήνιο η Κίνα. Παραμένει η ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης και συνεχίζει να προσελκύει κεφάλαια και επενδύσεις, ενώ οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν όλο και μεγαλύτερο κομμάτι του παγκόσμιου εμπορίου.
Παράλληλα όμως ενισχύεται ο ρόλος άλλων χωρών της Ασίας, που εμφανίζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και προσελκύουν το ενδιαφέρον της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας. Ανερχόμενη δύναμη παγκόσμιας εμβέλειας καθίσταται η Ινδία.
Εκεί στρέφονται τώρα ακόμη και οι μεγάλες κινεζικές επιχειρήσεις που ανδρώθηκαν τα τελευταία χρόνια και τώρα κάνουν τα πρώτα επενδυτικά βήματα στο εξωτερικό.
Αναλυτές διεθνών οίκων εκτιμούν ότι οι πιό ελπιδοφόρες αγορές στον κόσμο βρίσκονται στην Ένωση Χωρών της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN) και στην Ινδία.
Το σχετικά χαμηλό κόστος εργασίας στη Νοτιοανατολική Ασία προσελκύει ήδη πολλούς επενδυτές από το εξωτερικό. Πολλοί βιομηχανικοί όμιλοι μεταφέρουν παραγωγικές τους δραστηριότητες στην Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία. Είναι μια τάση που θα ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια.
Η οικονομική γοητεία της Ινδίας επιβεβαιώθηκε από τα πρόσφατα στοιχεία. Το ΑΕΠ της αυξήθηκε κατά 8,2% το δεύτερο φετινό τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας την κατάταξη της χώρας ως μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο.
Ανάλογες επιδόσεις επιτυγχάνουν και οι χώρες του ΑΣΕΑΝ, οι οποίες εμφανίζουν επιπλέον ένα πολύ ενδιαφέρον δημογραφικό στοιχείο: Εχουν πολύ «νεαρούς» πληθυσμούς. Η μέση ηλικία των πληθυσμών τους είναι μικρή, κοντά στα 22 έτη, ενώ η Κίνα έχει πιο ηλικιωμένο, γηράσκοντα πληθυσμό.
Ο R.Wang που ειδικεύεται στην ανάλυση των οικονομιών και των αγορών της περιοχής, επισημαίνει ότι «ιστορικά είναι διαπιστωμένο ότι όποτε η Κίνα είναι πολύ ισχυρή, επηρεάζει ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ασία. Τώρα είμαστε σ’ αυτή τη φάση. Κινέζοι επιχειρηματίες και κεφάλαια θα πλημμυρίσουν την αγορά και θα την επηρεάσουν».
Οι Κινέζοι έχουν προνομιακή θέση σ’ αυτή την περιοχή. Είναι παρόντες επί αιώνες με μεγάλες παροικίες, έχουν πολιτιστική συγγένεια με τους λαούς της περιοχής, επικοινωνούν καλύτερα μαζί τους απ’ ό,τι οι Δυτικοί.
Για την Ινδία ο Wang επισημαίνει ότι είναι μια ξεχωριστή αγορά, εντελώς διαφορετική. Ωστόσο, οι Κινέζοι μπορούν να βρουν το δρόμο τους στην Ινδία με βάση μοντέλα στα οποία εργάζονται στη χώρα τους. Αλλωστε οι Ινδοί μελετούν πολύ το κινεζικό αναπτυξιακό μοντέλο.
Πολλές νεοσύστατες επιχειρήσεις στην Ινδία έχουν αντιγράψει τα πρότυπα του Internet της Κίνας, όπως του Douyin και του Toutiao. Οταν λοιπόν εξετάζουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο, οι περισσότεροι από αυτούς τους επιχειρηματίες και τα στελέχη τους θα θεωρήσουν ως σημείο αναφοράς περισσότερο την Κίνα, παρά τις ΗΠΑ.
«Η Ινδία είναι πολύ ιδιαίτερη, επειδή είναι έθνος», επισημαίνει ο Wang. «Δεν είναι όμως ομοιογενές έθνος όσον αφορά τη γλώσσα. Μιλιούνται εκατοντάδες διαφορετικές γλώσσες και διάλεκτοι. Από το 1,2 δισεκ. Ινδούς, μόνο 100-150 εκατ. μιλούν πολύ καλά Αγγλικά. Για την αξιοποίηση αυτής της αγοράς απαιτείται μια διαφορετική στρατηγική προσέγγιση.