Όπως αποδεικνύεται, η δωρεά τροφίμων δεν είναι μόνο μία πράξη αλληλεγγύης και καλοσύνης, αλλά και μία στρατηγική «win-win» για τα super market και τα παντοπωλεία, αφού ωφελεί τις κοινότητες και ταυτόχρονα αυξάνει τα κέρδη των επιχειρήσεων αυτών.
Μια πρόσφατη μελέτη στις ΗΠΑ αποκάλυψε ότι τα καταστήματα που δωρίζουν ευπαθή προϊόντα (ή προϊόντα που πλησιάζουν στη λήξη τους) παρατηρούν αύξηση 33% στα περιθώρια κέρδους τους, χάρη στις φοροαπαλλαγές και τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων στα ράφια τους.
Το 2022, μεγάλοι λιανέμποροι όπως η Kroger, η Walmart και η Costco δώρισαν σχεδόν ένα δισ. κιλά τροφίμων σε τράπεζες τροφίμων στις ΗΠΑ, με εκτιμώμενη αξία περίπου 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτές οι δωρεές περιλαμβάνουν συσκευασμένα και ασφαλή προς κατανάλωση τρόφιμα που, αν και δεν είναι κατάλληλα για πώληση λόγω μικρών ατελειών, είναι ιδανικά για την καταπολέμηση της πείνας.
Γιατί οι δωρεές τροφίμων ωφελούν τα καταστήματα
Οι δωρεές συμβάλλουν στην αύξηση των κερδών με δύο βασικούς τρόπους:
- Φοροαπαλλαγές: Οι δωρεές τροφίμων θεωρούνται φιλανθρωπικές προσφορές, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να μειώσουν το φορολογητέο εισόδημά τους και να ελαττώσουν τα έξοδά τους.
- Βελτίωση της ποιότητας στα ράφια: Όταν τα καταστήματα δωρίζουν τρόφιμα που πρόκειται να λήξουν, δημιουργείται χώρος για πιο φρέσκα προϊόντα. Αυτή η πρακτική, γνωστή ως «προληπτική απομάκρυνση», βελτιώνει την εμφάνιση του καταστήματος και την ικανοποίηση των πελατών. Με πιο φρέσκα τρόφιμα στα ράφια, τα καταστήματα μπορούν να αυξήσουν τις τιμές έως και κατά 1%, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική αύξηση των κερδών, δεδομένου ότι τα περιθώρια κέρδους των σούπερ μάρκετ συνήθως δεν ξεπερνούν το 3%.
Ο ρόλος των super market στην καταπολέμηση της πείνας
Οι λιανέμποροι παρέχουν περίπου το 30% των τροφίμων που διανέμουν οι τράπεζες τροφίμων στις ΗΠΑ, οι οποίες συνολικά διανέμουν πάνω από 3 δισεκατομμύρια κιλά τροφίμων κάθε χρόνο.
Παρότι η κυβέρνηση έχει αυξήσει τις συνεισφορές της μετά την πανδημία, οι λιανέμποροι εξακολουθούν να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην τροφοδοσία των χαμηλού εισοδήματος κοινοτήτων. Παρά αυτό, σχεδόν 50 εκατομμύρια Αμερικανοί εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν επισιτιστική ανασφάλεια.
Η πρακτική της δωρεάς τροφίμων που λήγουν, βοηθά στη μείωση της σπατάλης, η οποία αγγίζει το 40% των παραγόμενων τροφίμων στις ΗΠΑ. Με τη βελτίωση των διαδικασιών δωρεάς και τη σταθεροποίησή τους, οι λιανέμποροι θα μπορούσαν να περιορίσουν ακόμη περισσότερο τη σπατάλη και να συνεισφέρουν στη μείωση της επισιτιστικής ανασφάλειας.
Γιατί δεν είναι καλύτερο απλά να μειώνουν τις τιμές
Πολλά καταστήματα προτιμούν να πουλάνε τα τρόφιμα που πλησιάζουν τη λήξη τους με έκπτωση, παρά να τα δωρίζουν ή να τα πετούν, λόγω των χρημάτων που κερδίζουν. Ωστόσο, αυτή η πρακτική μπορεί να πλήξει τα κέρδη.
Τα προϊόντα σε έκπτωση καταλαμβάνουν πολύτιμο χώρο στα ράφια, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για φρέσκα προϊόντα πλήρους τιμής.
Επίσης, η παρουσία φθαρμένων τροφίμων—όπως μπανάνες με καφέ κηλίδες—μπορεί να βλάψει την εικόνα του καταστήματος και να κάνει τους καταναλωτές να αμφισβητούν την ποιότητα των προϊόντων.
Αντί να πωλούν αυτά τα τρόφιμα, τα καταστήματα που τα δωρίζουν διατηρούν υψηλότερα πρότυπα φρεσκάδας, γεγονός που αυξάνει τις πωλήσεις και την αφοσίωση των πελατών.
Φωτογραφία: Image by mrsiraphol on Freepik