TECHin

Το νέο λογισμικό αυτόνομης οδήγησης της Tesla απορρίπτει εντελώς τον παλιό του κώδικα


Η ενημερωμένη έκδοση v12.3 είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση στη διδασκαλία των αυτοκινήτων να οδηγούν μόνα τους

Η Tesla, η πρωτοπόρος κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων, που είναι γνωστή για την καινοτόμο και μερικές φορές αμφιλεγόμενη προσέγγισή της στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, έκανε πρόσφατα μια σημαντική αλλαγή στο λογισμικό Full Self-Driving (FSD). Η εταιρεία, με επικεφαλής τον Ίλον Μασκ, αποφάσισε να αναθεωρήσει πλήρως τον υπάρχοντα κώδικα FSD, επιλέγοντας μια νέα προσέγγιση, μήνες πριν από την προγραμματισμένη κυκλοφορία της υπηρεσίας Robotaxi.

Η κίνηση καταργεί τον παλαιό κώδικα και τον αντικαθιστά με ένα νέο σύστημα που αξιοποιεί τα νευρωνικά δίκτυα για να μαθαίνουν και να προσαρμόζονται σε σενάρια οδήγησης του πραγματικού κόσμου, μια αξιοσημείωτη αλλαγή από τους προηγούμενους αλγόριθμους βασισμένους σε κανόνες.

Το παλαιού τύπου λογισμικό FSD βασιζόταν σε ένα σύνθετο σύνολο προκαθορισμένων κανόνων και συνθηκών για την πλοήγηση των οχημάτων σε διάφορες καταστάσεις οδήγησης. Ενώ αυτή η προσέγγιση πέτυχε ένα ορισμένο επίπεδο αυτονομίας, συχνά δυσκολευόταν να χειριστεί τις μυριάδες απρόβλεπτες καταστάσεις που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στον πραγματικό κόσμο.

Αλλάζοντας τα πάντα

Αντίθετα, το νέο σύστημα FSD της Tesla χρησιμοποιεί τεχνικές βαθιάς εκμάθησης, επιτρέποντας στο όχημα να μάθει πώς να οδηγεί από τεράστιες ποσότητες δεδομένων που συλλέγονται από πραγματικές εμπειρίες οδήγησης. Εκθέτοντας τα νευρωνικά δίκτυα σε ένα ευρύ φάσμα σεναρίων, το σύστημα μπορεί να αναπτύξει μια πιο λεπτή κατανόηση του περιβάλλοντος του και να προσαρμόσει ανάλογα τη συμπεριφορά του.

Αυτή η στροφή προς μια προσέγγιση που βασίζεται σε νευρωνικά δίκτυα προσφέρει πολλά πιθανά οφέλη. Η ικανότητα του συστήματος να μαθαίνει και να βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου χωρίς να απαιτεί μη αυτόματες ενημερώσεις στους υποκείμενους αλγόριθμους, παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Καθώς το λογισμικό αντιμετωπίζει διαφορετικές καταστάσεις οδήγησης, μπορεί να βελτιώνει συνεχώς τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Ωστόσο, η μετάβαση σε ένα σύστημα που βασίζεται σε νευρωνικά δίκτυα παρουσιάζει και νέες προκλήσεις. Η διασφάλιση της διαφάνειας και της ερμηνείας της λήψης αποφάσεων του συστήματος είναι ζωτικής σημασίας για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην τεχνολογία. Οι ρυθμιστικές αρχές, οι υποστηρικτές ασφάλειας και οι καταναλωτές μπορεί να θέλουν μια σαφή κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το λογισμικό λαμβάνει τις αποφάσεις του, ειδικά σε περίπτωση ατυχήματος ή δυσλειτουργίας.

Το νέο σύστημα λαμβάνει μικτές κριτικές στο διαδίκτυο. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Μάικλ Ντελ το επαίνεσε στο X, λέγοντας: «Σούπερ εντυπωσιακό, το Tesla FSD v12.3 είναι σαν άνθρωπος οδηγός». Ωστόσο, ορισμένοι χρήστες του Reddit είχαν μια διαφορετική εμπειρία: «Είχα την πρώτη μου εμπειρία με αυτό και ένιωθα σαν να είχα έναν οδηγό 15 ετών. Είναι ένα πολύ ωραίο τεχνικό demo, αλλά αισθάνομαι ότι έχουν πολύ δρόμο να διανύσουν για να πετύχουν τον αρχικό τους στόχο… τουλάχιστον άλλα πέντε χρόνια μέχρι να μπορέσουν να υποστηρίξουν ότι είναι το lvl 4 ή 5».

Η ιστορία της Tesla με την ασφάλεια και την αυτονομία

Το ταξίδι της Tesla προς την αυτόνομη οδήγηση ξεκίνησε το 2014 με την εισαγωγή του συστήματος Autopilot, το οποίο αρχικά προσέφερε χαρακτηριστικά όπως προσαρμοζόμενο cruise control και υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας. Με την πάροδο των ετών, η εταιρεία βελτιώνει και διευρύνει συνεχώς τις δυνατότητες του Autopilot, με απώτερο στόχο την επίτευξη της πλήρους αυτοοδήγησης.

Η πορεία προς την αυτονομία δεν ήταν χωρίς προκλήσεις και αντιπαραθέσεις. Η Tesla έχει αντιμετωπίσει κριτική για το επιθετικό μάρκετινγκ των χαρακτηριστικών Autopilot και FSD, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι τα ίδια τα ονόματα μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές να υπερεκτιμήσουν τις δυνατότητες του συστήματος. Υπήρξαν επίσης πολλά ατυχήματα υψηλού προφίλ που αφορούσαν οχήματα Tesla που λειτουργούσαν με Αυτόματο πιλότο, εγείροντας ανησυχίες για την ασφάλεια και την αξιοπιστία της τεχνολογίας.

Ως απάντηση σε αυτά τα περιστατικά, η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) των ΗΠΑ έχει ξεκινήσει έρευνες για το σύστημα αυτόματου πιλότου της Tesla. Ο οργανισμός έχει επανειλημμένα καλέσει την εταιρεία να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια και να παρέχει πιο διαφανείς πληροφορίες στους καταναλωτές σχετικά με τους περιορισμούς των ημιαυτόνομων χαρακτηριστικών της. Σε μια δήλωση, η NHTSA τόνισε τη σημασία της «διασφάλισης ότι τα οχήματα με αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης λειτουργούν με ασφάλεια και όπως προβλέπεται, κάτι που είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης του κοινού σε αυτές τις τεχνολογίες».

Η απόφαση της Tesla να αναθεωρήσει πλήρως το λογισμικό FSD της έχει συγκεντρώσει μικτές αντιδράσεις από ειδικούς του κλάδου και υποστηρικτές της ασφάλειας. Ορισμένοι έχουν εκφράσει ανησυχίες για τους πιθανούς κινδύνους που συνδέονται με την εφαρμογή μιας νέας τεχνολογίας σε τόσο μεγάλη κλίμακα, ιδιαίτερα δεδομένης της ιστορίας της Tesla με ανεκπλήρωτες υποσχέσεις που σχετίζονται με τις δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης.

Ωστόσο, η πρόσφατη απόφαση της Tesla να μετονομάσει τη σουίτα από "Full Self-Driving" (π[λήρως αυτόνομη οδήγηση) σε "Supervised Full Self-Driving" (εποπτευόμενη πλήρως αυτόνομη οδήγηση) αντανακλά μια πιο ακριβή περιγραφή των τρεχουσών δυνατοτήτων του συστήματος, λένε οι ειδικοί. Ο Πρατίκ Τσαουντάρι, καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια με μεγάλη εμπειρία στα αυτόνομα αυτοκίνητα – συμπεριλαμβανομένου του να είναι μέλος της ομάδας της NuTonomy (τώρα Hyundai-Aptiv Motional) που παρουσίασε την πρώτη αυτόνομη υπηρεσία ταξί στον κόσμο το 2016 – εξήγησε ότι «οι οδηγοί ήταν πάντα υποχρεωμένοι να παρέχουν ενεργή επίβλεψη. Το νέο όνομα τονίζει αυτό το γεγονός».

Προκλήσεις για την επίτευξη πλήρους αυτονομίας

Ο Τσαουντάρι τόνισε τους περιορισμούς της τρέχουσας τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης, δηλώνοντας: «Υπάρχουν ακόμη τακτικά περιστατικά όπου τα Tesla και τα αυτόνομα αυτοκίνητα άλλων κατασκευαστών συμπεριφέρονται με μη ασφαλή τρόπο. Ο οδηγός αναμένεται να είναι σε εγρήγορση και να επεμβαίνει σε περίπτωση τέτοιων συμβάντων». Τόνισε τις προκλήσεις στον χειρισμό της απρόβλεπτης ανθρώπινης συμπεριφοράς και τη δυσκολία να διασφαλιστεί ότι ένα αυτοκίνητο είναι «99,99% ασφαλές», λόγω της τεράστιας ποικιλίας καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν στους δρόμους.

Μία από τις κύριες προκλήσεις για την επίτευξη πλήρους αυτονομίας έγκειται στην ικανότητα των συστημάτων αυτόνομης οδήγησης να χειρίζονται ακραίες περιπτώσεις και απροσδόκητες καταστάσεις. Ενώ η μηχανική μάθηση και η όραση υπολογιστών έχουν κάνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για να μπορέσουν αυτές οι τεχνολογίες να ανταποκριθούν στην προσαρμοστικότητα και τις δυνατότητες λήψης αποφάσεων των ανθρώπινων οδηγών.

Οι εταιρείες στον χώρο αυτόνομης οδήγησης εφαρμόζουν διάφορες στρατηγικές για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια και την αξιοπιστία των συστημάτων τους. Οι αυστηρές, εκτενείς δοκιμές στον πραγματικό κόσμο είναι ζωτικής σημασίας για να εκτεθεί το λογισμικό σε ένα ευρύ φάσμα σεναρίων. Ωστόσο, όπως εξήγησε ο Τσαουντάρι, «είναι πολύ δύσκολο να πούμε ότι ένα αυτοκίνητο είναι 99,99% ασφαλές, επειδή υπάρχει μεγάλη ποικιλία καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν – δεν θα μπορέσουμε ποτέ να τις δούμε όλες. Επομένως, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να τις τεστάρουμε σε δοκιμές».

Εναλλακτικές Προσεγγίσεις στην Τεχνολογία Αυτοοδήγησης

Ενώ η προσέγγιση της Tesla για την αυτόνομη οδήγηση βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε κάμερες ορατού φωτός και λογισμικό που βασίζεται σε νευρωνικά δίκτυα, άλλες εταιρείες του κλάδου ακολουθούν διαφορετικούς δρόμους. Ο Σον Ταικρατόκε, Διευθύνων Σύμβουλος της startup αυτόνομης κινητικότητας Mozee, φάνηκε γενικά εντυπωσιασμένος από την απόφαση της Tesla να ανανεώσει το λογισμικό της FSD: «Η τολμηρή απόφαση της Tesla να ανακατασκευάσει πλήρως τη σουίτα Full Self-Driving αντανακλά μια κουλτούρα που δίνει προτεραιότητα στη γρήγορη καινοτομία και προσαρμοστικότητα — ιδιότητες που είναι κρίσιμες για όσους εργάζονται προς την επίτευξη φιλόδοξων στόχων όπως η ανάπτυξη των Robotaxi».

Ωστόσο, η προσέγγιση της Mozee για την αυτόνομη οδήγηση διαφέρει από εκείνη της Tesla, χρησιμοποιώντας μια ευρύτερη σειρά αισθητήρων, συμπεριλαμβανομένων των ραντάρ και των υπέρυθρων, για τη διασφάλιση της βέλτιστης αξιοπιστίας σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Ο Ταϊκρατόκε εξήγησε, «η ποικίλη προσέγγιση αισθητήρων μας εγγυάται ότι τα οχήματά μας μπορούν να λειτουργούν αξιόπιστα σε ένα ευρύ φάσμα περιβαλλόντων, από τα προγραμματισμένα μονοπάτια των πανεπιστημιουπόλεων έως τους απρόβλεπτους δρόμους των μητροπολιτικών κέντρων. Διατηρώντας αυτήν την ευέλικτη και διεξοδική προσέγγιση, διασφαλίζουμε ότι η τεχνολογία μας είναι προσαρμόσιμη και επεκτάσιμη, αντικατοπτρίζοντας τις διαφορετικές απαιτήσεις των πελατών μας και το περιβάλλον στο οποίο λειτουργούν».

Η Mozee πιστεύει ότι η επιτυχία των αυτόνομων τεχνολογιών θα εξαρτηθεί τελικά από την επίτευξη απρόσκοπτης αλληλεπίδρασης των επικοινωνιών όχημα με όχημα και όχημα προς υποδομή, με αποτέλεσμα ένα πλήρως ολοκληρωμένο δίκτυο που ενισχύει την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα σε μεγάλη κλίμακα.

Ο Ταϊκρατόκε τόνισε τη σημασία της συνεργασίας και των συνεργασιών για την προώθηση αυτής της τεχνολογικής επανάστασης: «Καθώς μεγαλώνουμε, αυτή η προσαρμοστικότητα θα είναι κρίσιμη, όχι μόνο για την επίτευξη, αλλά και για την υπέρβαση των προσδοκιών των συνεργατών μας και των κοινοτήτων που υπηρετούμε. Είμαστε ενθουσιασμένοι που συνεργαζόμαστε με ηγέτες του κλάδου όπως η Tesla για να διαμορφώσουμε το μέλλον των μεταφορών και να δημιουργήσουμε έναν ασφαλέστερο, πιο αποτελεσματικό κόσμο για όλους».

Καθώς ο κλάδος συνεχίζει να εξελίσσεται, εταιρείες όπως η Tesla, η Mozee και η Waymo βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης προσαρμόσιμων, επεκτάσιμων λύσεων που δίνουν προτεραιότητα στην ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και την εφαρμογή στον πραγματικό κόσμο. Ενώ η απόφαση της Tesla να αναθεωρήσει πλήρως το λογισμικό FSD της έχει εγείρει ανησυχίες, αντικατοπτρίζει επίσης τη δέσμευση της εταιρείας στην καινοτομία και την προθυμία της να προσαρμοστεί στις προκλήσεις της δημιουργίας πραγματικά αυτόνομων οχημάτων.

Η τελική υλοποίηση πλήρως αυτόνομων οχημάτων θα απαιτήσει όχι μόνο περαιτέρω τεχνολογικές καινοτομίες, αλλά και πρόοδο στο ρυθμιστικό μέτωπο και όσον αφορά την αποδοχή από το κοινό. Οι κυβερνήσεις και οι ρυθμιστικοί φορείς θα πρέπει να θεσπίσουν σαφείς κατευθυντήριες γραμμές και πρότυπα για την ανάπτυξη, τη δοκιμή και την κατασκευή αυτοοδηγούμενων οχημάτων. Η εμπιστοσύνη του κοινού στην τεχνολογία θα είναι επίσης κρίσιμη, καθώς οι καταναλωτές πρέπει να αισθάνονται σίγουροι για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των αυτόνομων συστημάτων, προτού αυτά υιοθετηθούν ευρέως.

Ακολουθήστε το Sofokleousin.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Σχετικά Άρθρα