Οικονομία

Τεράστια άνοδος 92% του Ελληνόκτητου στόλου από το 2018


Ραγδαία άνοδο καταγράφει ο ελληνόκτητος στόλος από το 2018, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Vessels Value, όντας o τρίτος υψηλότερος σε αξία παγκοσμίως.

Συγκεκριμένα, από τα προηγούμενα Ποσειδώνια του 2018, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει ανέβει 92% στα 159 δισ. δολάρια, ενώ σε απόλυτα μεγέθη, τα πλοία είναι περισσότερα κατά 474 ή 11% σε σχέση με το 2018, γεγονός που οφείλεται τόσο στην άνοδο των αξιών των πλοίων κατά το διάστημα που έχει μεσολαβήσει, στην ποιότητα των πλοίων που εντάσσονται στο στόλο, καθώς ταα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί μεγάλες  επενδύσεις σε νέες κατηγορίες πλοίων, όπως δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, αλλά και σε νέα πλοία, τεχνολογικά εξελιγμένα.

Ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει πλέον 4.766 πλοία, έναντι 4.292 πλοίων το 2018, με αξία 82,85 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα είναι φορτηγά πλοία, ήτοι 326, ενώ τα δεξαμενόπλοια 1.419. Οι δύο αυτές κατηγορίες έχουν μαζί 3.745 πλοία, ή αλλιώς το 78,5% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου. Το 2018, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 80,7%.

Σύμφωνα με τη VV (ειδικεύεται στην καταγραφή των αξιών των πλοίων), με βάση τον αριθμό των πλοίων, η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι η τρίτη μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως. Το 2022, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα είχαν στη θάλασσα 4.766 πλοία, ενώ η Κίνα είχε 5.589 πλοία και η Ιαπωνία 6.755.

Παράλληλα, υπογραμμίζεται πως η Ελλάδα πρωτοστατεί στις επενδύσεις αγοράς νέων πλοίων, αφού την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2018, οι Έλληνες είχαν αγοράσει 121 πλοία, ενώ κατά την ίδια περίοδο του 2022, έχουν αγοράσει 130 πλοία, με τα φορτηγά πλοία στο επίκεντρο. Αντίστοιχα, οι Κινέζοι, στο ίδιο διάστημα, έχουν αγοράσει 127 πλοία.

Όσον αφορά τις πωλήσεις, από τις αρχές του 2022, οι Έλληνες έχουν μεταβιβάσει 100 πλοία, έναντι 264 εκατ. δολαρίων, όντας πρώτοι παγκοσμίως. Δεύτεροι είναι οι πλοιοκτήτες της Σιγκαπούρης με 99 πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει στροφή σε πλοία με βασικό καύσιμο το LNG από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, τα οποία θεωρούνται ιδανική «μεταβατική» λύση, ενώ μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας.

Διαβαστε επισης