AUTOin

Τα "έξυπνα" αυτοκίνητα μας κρατούν ασφαλείς ή εισβάλλουν στην ιδιωτικότητά μας; Ή και τα δύο;


Εάν το αυτοκίνητό σας είναι σχετικά καινούριας τεχνολογίας, με "έξυπνες" λειτουργίες, ενδέχεται να σας... παρακολουθεί – κυριολεκτικά και μεταφορικά – καθώς οδηγείτε στο δρόμο. Σας παρακολουθεί με κάμερες που βλέπουν την καμπίνα και παρακολουθούν πού κοιτάτε και με αισθητήρες που παρακολουθούν την ταχύτητά σας, τη θέση της λωρίδας και το ρυθμό επιτάχυνσής σας.

Το αυτοκίνητό σας χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να κάνει τη διαδρομή σας ασφαλή, άνετη και βολική. Για παράδειγμα, οι κάμερες μπορούν να πουν πότε σας αποσπάστηκε η προσοχή και πρέπει να επαναφέρετε την προσοχή σας στο δρόμο. Μπορούν επίσης να αναγνωρίσουν πότε οδηγείτε με ταχύτητα, επαληθεύοντας το όριο ταχύτητας από τη θέση GPS ή τα σήματα κυκλοφορίας κατά μήκος του δρόμου και να σας προειδοποιήσει να επιβραδύνετε.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν επίσης να ενσωματώνουν παρόμοιες λειτουργίες για ευκολία, όπως το ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου σας σαρώνοντας το πρόσωπο ή το δακτυλικό σας αποτύπωμα.

Το αυτοκίνητό σας μπορεί επίσης να μεταδώσει ορισμένα από αυτά τα δεδομένα στα κέντρα δεδομένων του κατασκευαστή, όπου η εταιρεία τα χρησιμοποιεί για να βελτιώσει την οδηγική σας εμπειρία ή να σας παρέχει εξατομικευμένες υπηρεσίες.

Εκτός από την παροχή αυτών των πλεονεκτημάτων, αυτή η συλλογή δεδομένων είναι ένας πιθανός εφιάλτης απορρήτου. Οι πληροφορίες μπορούν να αποκαλύψουν την ταυτότητά σας, τις συνήθειές σας όταν βρίσκεστε στο αυτοκίνητό σας, πόσο ασφαλώς οδηγείτε, πού ήσασταν, με ποιον και πού πηγαίνετε τακτικά.

Μια έκθεση του Ιδρύματος Mozilla, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού τεχνολογικής έρευνας και υπεράσπισης, διαπίστωσε ότι οι πολιτικές απορρήτου των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι εξαιρετικά χαλαρές. Η μελέτη προσδιόρισε τα αυτοκίνητα ως τη «χειρότερη κατηγορία προϊόντων για την προστασία της ιδιωτικής ζωής που έχουμε εξετάσει ποτέ». Ο αμερικανός γερουσιαστής Εντ Μάρκι έγραψε μια επιστολή στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ στις 30 Νοεμβρίου 2023, θέτοντας μια μεγάλη σειρά ερωτήσεων σχετικά με τις πρακτικές δεδομένων τους.

Τα σημερινά έξυπνα αυτοκίνητα παρουσιάζουν στους οδηγούς μια αντιστάθμιση μεταξύ άνεσης και ιδιωτικότητας, υποθέτοντας ότι οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν το απόρρητο των δεδομένων των αυτοκινήτων τους. 

Τα δεδομένα της οδήγησης και... του οδηγού

Τα σημερινά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ένα ευρύ φάσμα αισθητήρων για την κατανόηση του περιβάλλοντος, την ανάλυση των δεδομένων και την ασφάλεια των επιβατών. Για παράδειγμα, είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες που μετρούν τη θέση του πεντάλ του φρένου, την ταχύτητα του οχήματος, τις κινήσεις του οδηγού, τα γύρω οχήματα, ακόμη και τα φανάρια. Τα δεδομένα που συλλέγονται μεταδίδονται στις ηλεκτρικές μονάδες ελέγχου του αυτοκινήτου, τους υπολογιστές που χειρίζονται τα πολλά συστήματα του αυτοκινήτου.

Υπάρχουν δύο τύποι αισθητήρων που παρακολουθούν και προβλέπουν συνεχώς την πιθανή υπνηλία του οδηγού. Το πρώτο είναι οι αισθητήρες παρακολούθησης της κατάστασης του οχήματος, όπως η ανίχνευση λωρίδας και η παρακολούθηση της θέσης του τιμονιού. Αυτά τα δεδομένα δεν σχετίζονται άμεσα με ένα συγκεκριμένο άτομο και μπορούν να θεωρηθούν μη προσωπικά αναγνωρίσιμες πληροφορίες, εκτός εάν συσχετίζονται με άλλα δεδομένα που προσδιορίζουν την ταυτότητα του οδηγού.

Ο δεύτερος τύπος αισθητήρων παρακολουθεί τους ίδιους τους οδηγούς. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει πράγματα όπως κάμερες για την παρακολούθηση των κινήσεων των ματιών του οδηγού για την πρόβλεψη της κόπωσης. Αυτή η δεύτερη ομάδα αισθητήρων σχετίζεται άμεσα με το απόρρητο του οδηγού, επειδή συλλέγουν προσωπικά αναγνωρίσιμες πληροφορίες, όπως το πρόσωπο του οδηγού.

Προστασία της ιδιωτικής ζωής

Υπάρχει μια αντιστάθμιση μεταξύ της ποιότητας της οδηγικής εμπειρίας και του απορρήτου των οδηγών, ανάλογα με το επίπεδο των υπηρεσιών και των χαρακτηριστικών. Ορισμένοι οδηγοί μπορεί να προτιμούν να μοιράζονται τα βιομετρικά τους δεδομένα για να διευκολύνουν την πρόσβαση στις λειτουργίες ενός αυτοκινήτου και να αυτοματοποιήσουν ένα σημαντικό μέρος της οδηγικής τους εμπειρίας. Άλλοι μπορεί να προτιμούν να ελέγχουν χειροκίνητα τα συστήματα του αυτοκινήτου, μοιράζοντας λιγότερες πληροφορίες προσωπικής ταυτοποίησης ή καθόλου.

Με την πρώτη ματιά, φαίνεται ότι δεν μπορεί να αποφευχθεί η αντιστάθμιση της ιδιωτικότητας και της άνεσης του οδηγού. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τείνουν να λαμβάνουν μέτρα για την προστασία των δεδομένων των οδηγών από κλέφτες δεδομένων, αλλά συλλέγουν οι ίδιοι πολλά δεδομένα.

Και όπως έδειξε η έκθεση του Mozilla Foundation, οι περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων διατηρούν το δικαίωμα να πουλήσουν τα δεδομένα σας. Οι ερευνητές εργάζονται για την ανάπτυξη εργαλείων ανάλυσης δεδομένων που προστατεύουν καλύτερα το απόρρητο και σημειώνουν πρόοδο όσον αφορά την εξάλειψη της αντιστάθμισης.

Για παράδειγμα, τα τελευταία επτά χρόνια, η έννοια της μηχανικής μάθησης έχει προσελκύσει την προσοχή, επειδή επιτρέπει στους αλγόριθμους να μαθαίνουν από τα δεδομένα της τοπικής συσκευής σας χωρίς να αντιγράφουν τα δεδομένα σε έναν κεντρικό διακομιστή. Για παράδειγμα, το πληκτρολόγιο Gboard της Google επωφελείται για να μαντέψει καλύτερα την επόμενη λέξη που είναι πιθανό να πληκτρολογήσετε, χωρίς να μοιραστείτε τα προσωπικά σας δεδομένα με έναν διακομιστή.

Έρευνα με επικεφαλής τον Έρβιν Μουρ, διδακτορικό φοιτητή στο εργαστήριο Βιωσιμότητας, Βελτιστοποίησης και Μάθησης για Ανεξάρτητα Δίκτυα του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Φλόριντα, που δημοσιεύτηκε στο IEEE Internet of Things Journal, διερεύνησε την ιδέα της χρήσης ομοσπονδιακής μηχανικής μάθησης που βασίζεται σε blockchain για τη βελτίωση του απορρήτου και της ασφάλειας των χρηστών και των ευαίσθητων δεδομένων τους. Η τεχνική θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την προστασία των δεδομένων των οδηγών.

Υπάρχουν και άλλες τεχνικές για τη διατήρηση του απορρήτου, όπως η συσκότιση τοποθεσίας, η οποία αλλάζει τα δεδομένα τοποθεσίας του χρήστη για να αποτρέψει την αποκάλυψη της τοποθεσίας του.

Ενώ εξακολουθεί να υπάρχει αντιστάθμιση μεταξύ του απορρήτου των χρηστών και της ποιότητας της υπηρεσίας, οι τεχνικές ανάλυσης δεδομένων διατήρησης του απορρήτου θα μπορούσαν να ανοίξουν τον δρόμο για τη χρήση δεδομένων χωρίς διαρροή προσωπικών στοιχείων αναγνώρισης οδηγών και επιβατών. Με αυτόν τον τρόπο, οι οδηγοί θα μπορούσαν να επωφεληθούν από ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών και χαρακτηριστικών των σύγχρονων αυτοκινήτων, χωρίς να πληρώσουν το υψηλό κόστος της χαμένης ιδιωτικότητας.

Διαβαστε επισης