Μείζονα ζητήματα ασφαλείας για το δίκτυο μετρό της Αθήνας προκύπτουν από την αποκάλυψη της εφημερίδας «Τα Νέα», ότι έχουν εντοπιστεί ρωγμές και αστοχίες στις ράγες, σε διάφορα σημεία.
Η διοίκηση της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), προχωρά σε κατεπείγουσες –αντικαταστάσεις σιδηροτροχιών συνολικού μήκους άνω των 32 χιλιομέτρων στις γραμμές 2 και 3 του δικτύου μετρό. Αργησε, ωστόσο σχεδόν τρία χρόνια, όταν έλαβε τις πρώτες προειδοποιήσεις για τις ρωγμές και αστοχίες στις ράγες...
Ο στόχος είναι η άμεση επιδιόρθωση των φθορών για να αποφευχθούν ατυχήματα και να διατηρηθεί το επίπεδο της ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών. Η ΣΤΑΣΥ, όπως αποκαλύπτουν «Τα Νέα» εφαρμόζει ήδη προληπτικές βραδυπορίες (ταχύτητες κίνησης των συρμών με 40-60 χιλιόμετρα/ώρα) σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου. Ωστόσο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται επιπλέον καθυστερήσεις στα δρομολόγια του μετρό, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει και έλλειψη συρμών.
Από την προκήρυξη του έργου για την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών (στις 30/10/2024) προκύπτει ότι εδώ και τρία χρόνια εντοπίστηκαν σημαντικές αστοχίες και βλάβες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη αντιμετωπιστεί.
Μεταξύ άλλων, στον σχετικό διαγωνισμό της ΣΤΑΣΥ αναφέρεται: «Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν από περίπου 3 έτη μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών. Από τις μετρήσεις φθοράς και τη διενέργεια Μη Καταστροφικών Ελέγχων (υπέρηχοι, δινορεύματα) που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της ΤΔ 074/19 σύμβασης, καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες – βλάβες στις σιδηροτροχιές, όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου των σιδηροτροχιών (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες-πλάγιες φθορές υλικού. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν περίπου 5.400 μέτρα σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή και στο gauge corner (γωνία μέτρησης), βάθους >5 mm έως 8 mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα.
Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000 μέτρα σιδηροτροχιών με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6 mm (με όριο αντικατάστασης τα 10 mm)», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν εφαρμοστεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες-φθορές περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40 έως 60 km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80 km/h.
«Ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο καθένας) και εκτιμάται ότι υπό το πρίσμα των δεδομένων σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΣΤΑΣΥ, επισημαίνοντας: «Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80 km/h».
ΣΤΑΣΥ: Δεν τίθεται θέμα ασφαλείας στο Μετρό
Απάντηση στο σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα » δίνει με ανακοίνωση της η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ τονίζοντας πως απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
Ταυτόχρονα τονίζει πως ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ.