Μεγάλη αύξηση του κόστους μεταφοράς με εκτίναξη στα ναύλα των εμπορικών πλοίων, σοβαρές καθυστερήσεις καθώς και ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Το πρόβλημα είναι οικουμενικό αλλά «ακουμπάει» όλο και περισσότερο την Ελλάδα και το σημείο αναφοράς της, ως προς την διακίνηση αγαθών μέσω θαλάσσης, το λιμάνι του Πειραιά.
Αυτό που αποτελεί και τον μεγαλύτερο κίνδυνο, εφόσον συνεχιστεί η κρίση στην περιοχή, είναι τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και οι αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη να μετακυληθούν στην πραγματική οικονομία, με νέες ανατιμήσεις σε αγαθά και προϊόντα. Αυτό που επισημαίνουν πλείστες αναλύσεις είναι η δημιουργία ενός νέου πληθωριστικού «κύματος» που θα χτυπήσει την Ευρώπη αλλά και την Ελλάδα, εξαιτίας της δυσμενής συνθήκης στην Ερυθρά Θάλασσα.
Τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο ΣΕΒ – σε ενημερωτική εκδήλωση- καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος, ενώ οι άνθρωποι της αγοράς ζητούν τη λήψη μέτρων στήριξης για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, ενόσω διαρκεί η κρίση.
Οι σημαντικότερες επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις εταιρείες 3PL είναι οι ακόλουθες:
- Μείωση ή/και διακοπή εισαγωγών και εξαγωγών από και προς Ασία, η σημαντική αύξηση του χρόνου παράδοσης
- Ελλειψη εμπορευματοκιβωτίων
- Αύξηση του κόστους μεταφοράς,
- Εκτόξευση των ναύλων με πιο ραγδαίο ρυθμό σε σχέση με την πανδημία (τα ναύλα εισαγωγής αυξήθηκαν 200%-300%
- Τα ναύλα εξαγωγής αυξήθηκαν 300%-1400% σε ορισμένες διαδρομές)
- Αύξηση ασφαλίστρων
- Μαζικές αφίξεις (Bottlenecks)
- Αύξηση κόστους διαχείρισης και οι διαταραχές στις τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού
Σοβαρές καθυστερήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού
H κρίση στην Ερυθρά θάλασσα έχει διαταράξει τα δρομολόγια των πλοίων (πρωτίστως των container vessel), αυξάνοντας τόσο τους ναύλους, όσο και το χρόνο μεταφοράς και μειώνοντας παράλληλα τα διαθέσιμα εμπορευματοκιβώτια. Αυτή την στιγμή, σύμφωνα με τον Managing Director στη VIEXAL Ανδρέα Λουκάκη δεν γνωρίζουμε με σιγουριά πότε θα αφιχθούν οι πρώτες ύλες και τα ανταλλακτικά στο λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα στον προγραμματισμό της παραγωγής. Ένα ακόμα σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, είναι η αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (περίπου 71%) από την μεγαλύτερη απόσταση που πρέπει να διανύσουν τα πλοία.
Ο Διευθυντής Κλάδου Διεθνούς Εμπορίας στον Όμιλο ΤΙΤΑΝ, Παύλος Πασχόπουλος επεσήμανε πως «η κρίση στον Κόλπο του 'Αντεν αυξάνει τα μίλια πλεύσης για την πλειονότητα όλων των τύπων πλοίων, λόγω της απόκλισης προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό έχει αυξήσει τη ζήτηση για πλοία κατά 2,5% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023 και έχει οδηγήσει σε ανισορροπίες στην αλυσίδα εφοδιασμού.
Τα βήματα που έχουν κάνει οι εταιρείες που προμηθεύονται στρατηγικά υλικά από τις αγορές του Ινδικού Ωκεανού και της Ασίας, είναι: η αύξηση της συμβατικής κάλυψης με ταξίδια στις αρχές του έτους έναντι του spot καθώς και η αντιστάθμιση και η αντικατάσταση με πηγές στρατηγικών υλικών από άλλες γεωγραφικές περιοχές. Το βασικό ερώτημα παραμένει η διάρκεια της κρίσης, η οποία όλοι ελπίζουν να είναι σύντομη».