Οικονομία

Περδικάρης (ΤΕΡΝΑ): Χρειάζονται πρωτοβουλίες, χρηματοδοτικά εργαλεία και επενδυτικό σοκ


Στην ανάγκη πρωτοβουλιών, τον «επενδυτικό πατριωτισμό» αλλά και στα θέματα που απασχολούν τον κλάδο των κατασκευών, αναφέρθηκε ο Γιώργος Περδικάρης, ιστορικό, κορυφαίο στέλεχος του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, στην Τράπεζα Κατασκευών του 3ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών που διεξήχθη στο Μέγαρο Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών.

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του, έκανε γνωστό πως η Ελλάδα προ κρίσης επένδυε ετησίως 3% του ΑΕΠ στις υποδομές, ενώ κατά την περίοδο της κρίσης (2009-2018) επένδυε ετησίως 1,4% του ΑΕΠ στις υποδομές και παράλληλα την ίδια περίοδο (2009 ÷ 2018) ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος ήταν 2,1%. Συμπεραίνοντας ο κ. Περδικάρης είπε πως για κάθε χρόνο κρίσης δημιουργούνταν ένα χρηματοδοτικό κενό της τάξης του 0,7% του ΑΕΠ. Αθροιστικά αυτό δημιούργησε σε όλη την δεκαετία 2009 – 2019 ένα χρηματοδοτικό έλλειμμα 12,6 δισ. ευρώ για τη χώρα μας σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα προβλήματα των έργων υποδομών στην Ελλάδα που όπως είπε, υποφέρουν από συστηματική χρονική διολίσθηση (υστέρηση) τόσο κατά την φάση που προηγείται της κατασκευής (σχεδιασμός-μελέτη-δημοπρασία) όσο και κατά την φάση της κατασκευής. Μιλώντας πιο συγκεκριμένα είπε πως η πρώτη χρονική διολίσθηση (φάση προετοιμασίας) είναι της τάξης των 23 μηνών και η δεύτερη (κατά την κατασκευή) της τάξης των 28 μηνών.

Αίσθηση έκανε η αναφορά του πως για να μηδενιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της υστέρησης, οι οποίες επιπτώσεις υπολογίζονται στο 0,8% του ΑΕΠ ετησίως, θα πρέπει το πρόγραμμα της χρηματοδότησης των υποδομών μέχρι το 2025 να είναι εμπροσθοβαρές, για να καλύψει το πρόσθετο έλλειμμα που δημιουργείται από την αιτία αυτή και υπολογίζεται στα 4,1 δισ. ευρώ μέχρι το 2024.

Περιέγραψε με μελανά χρώματα την έλλειψη αυτή, λέγοντας πως οι χρηματοδοτικές ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί (12,6 δισ. ευρώ + 4,1 δισ. ευρώ) δεν μπορούν να καλυφθούν από το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων ούτε σε κανονική περίοδο, πόσο μάλλον τώρα που προερχόμαστε από περίοδο κρίσης το οποίο όπως είπαμε ανέρχεται σε 1,4% του ΑΕΠ ετησίως και με εμφατικό τρόπο είπε πως «χρειάζεται όπως λέμε εδώ και χρόνια ένα ισχυρό επενδυτικό σοκ».

Κάνοντας τις δικές του προτάσεις για να αντιστραφεί η σημερινή κατάσταση πρότεινε την αύξηση της χρηματοδότησης του προγράμματος υποδομών στο 2,4% του ΑΕΠ και την αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων και χρηματοδότησης έργων όπως το EFSI (Πακέτο Γιούνκερ), PCI (Projects of Common Interest), τα έργα ΣΔΙΤ/παραχωρήσεων, τα ομόλογα έργων, τις ιδιωτικές επενδύσεις και τα έσοδα από την υπεραξία που δημιουργούν τα έργα υποδομής στις περιοχές που υλοποιούνται. 

«Να μην ξεχνάμε ότι οι επενδύσεις στις υποδομές έχουν τον ισχυρότερο πολλαπλασιαστή (x1,8) δηλαδή για κάθε 1 ευρώ που επενδύεται, συνεισφέρεται στο ΑΕΠ άλλο 0,8 ευρώ», είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Περδικάρης αναφέρθηκε και στον όρο «επενδυτικός πατριωτισμός», όπου υπογράμμισε ότι ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ όλα αυτά τα χρόνια αναδεικνύει την σημασία του. Τόνισε δε πως «αποτελεί βαθιά πεποίθησή μας ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να δώσουν το επενδυτικό "σήμα", για να ακολουθήσουν και οι ξένες. Την τελευταία 10ετία της κρίσης επενδύσαμε 2,5 δισ. ευρώ και εξακολουθούμε να επενδύουμε».

Συνοψίζοντας, είπε πως οι ελληνικές επιχειρήσεις άντεξα την ποιο βίαιη και βαθιά ύφεση στη Δυτική Οικονομία , τα capital controls, την απίστευτη φορολογία και τα πανάκριβα επιτόκια και τόνισε πως ο κατασκευαστικός κλάδος περιμένει από την Πολιτεία λιγότερη γραφειοκρατία μιας η προσπάθεια και ο χρόνος που απαιτείται για μια επένδυση στη Ελλάδα είναι πολλαπλάσιος από τον αντίστοιχο σε άλλες χώρες που δραστηριοποιούνται οι ελληνικές επιχειρήσεις, ισότιμη μεταχείριση με τους ξένους, σύνταξη του ρυθμιστικού πλαισίου για την υλοποίηση μεγάλων ενεργειακών επενδύσεων κυρίως στα ΑΠΕ, αλλά και απολύτως απαραίτητων και συνδεδεμένων με αυτές, όπως είναι οι επενδύσεις στην αποθήκευση ενέργειας, και τις διασυνδέσεις , που δυστυχώς καθυστέρησαν αρκετά και προχωρούν μεμονωμένα (π.χ. δεν περιλαμβάνουν όλα τα μεγάλα νησιά όπως π.χ. τα Δωδεκάνησα).

Ο κ. Περδικάρης κλείνοντας υποστήριξε πως «αυτές οι τρεις κατηγορίες υποδομών, ΑΠΕ – Αποθήκευση – Διασυνδέσεις, μπορούν να φέρουν επενδύσεις τουλάχιστον 8,5 δισ. ευρώ στην Ελληνική Οικονομία τα επόμενα πέντε χρόνια κι αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,5% κατά το ίδιο διάστημα».