Εγκαταλείπεται από την κυβέρνηση το αφήγημα περί ανθρώπινου λάθους που προκάλεσε, ως καταλυτικός παράγοντας, την τραγωδία στα Τέμπη. Το χρησιμοποίησε αρχικά ο πρωθυπουργός, αλλά οι συνταρακτικές αποκαλύψεις για τη μη λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων τηλεδιοίκησης και η έντονη κοινωνική δυσαρέσκεια που εκδηλώνεται με κινητοποιήσεις και διαμαρτυρίες, αναγκάζουν την κυβέρνηση και τους υποστηρικτές της να αλλάξουν γραμμή.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναγνώρισε τις ελλείψεις και τις ανεπάρκειες στο εθνικό δίκτυο σιδηροδρόμων, ενώ σήμερα ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, που ανέλαβε και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την παραίτηση Καραμανλή, ομολόγησε-παραδέχθηκε το αυτονόητο: «Πιθανότατα υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι άσχετα από το ανθρώπινο λάθος, αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί», είπε στη συνέντευξη Τύπου, όπου παρουσίασε τα μέτρα και τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στους σιδηροδρόμους.
Αφού συνέβη η τραγωδία και προφανώς καθυστερημένα, η κυβέρνηση, όπως ανακοίνωσε ο κ.Γεραπετρίτης, θα επισπεύσει τις διαδικασίες προκειμένου να ξεκολλήσει η περιβόητη σύμβαση «717» που αφορά την αναβάθμιση των συστημάτων τηλεδιοίκησης, έτσι ώστε τα τρένα να πάψουν να κινούνται στα "τυφλά".
Οπως έκανε γνωστό, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επικοινώνησε με τον διευθύνοντα σύμβουλο της μητρικής εταιρείας Alstom (Γαλλίας), ζητώντας αποπεράτωση του έργου το ταχύτερο δυνατόν.
Ο κ. Γεραπετρίτης δεσμεύτηκε να παρουσιάσει σύντομα το χρονοδιάγραμμα και πρόσθεσε ότι ο ίδιος θα βρίσκεται πάνω από την υλοποίηση του έργου.
Ανεπαρκές προσωπικό
Αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία. Παράλληλα, μίλησε για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 έγινε πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.
Επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου μόνο με απόλυτη ασφάλεια - Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό - Λιγότερα δρομολόγια
Για το θέμα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης ανέφερε πως είναι σημαντικό να μπορέσει να ξεκινήσει εκ νέου, να μην περιμένουμε, δηλαδή, την ολοκλήρωση της τεχνολογικής αναβάθμισης. Όπως εξήγησε, θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στον σιδηρόδρομο.
Ταυτόχρονα, όμως, διευκρίνισε, και έως ότου ολοκληρωθεί η τεχνολογική αναβάθμιση, η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. «Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το επίπεδο ασφάλειας» και θα περιλαμβάνει υποχρεωτικώς δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.
Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρξει μείωση του μεταφορικού έργου, καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί επαρκής αριθμός σταθμαρχών. Στο πλαίσιο των αλλαγών, πάντα στην πρώτη φάση, θα υπάρξει ένας καλύτερος συντονισμός στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων, σύμφωνα με τον υπουργό.
Ειδικότερα ο υπουργός ανακοίνωσε τα εξής:
- Περαιτέρω ενίσχυση στα οικονομικά του σιδηρόδρομου. Για πρώτη φορά αυξάνει ο προϋπολογισμός από τον κρατικό προϋπολογισμό προς της ΕΡΓΟΣΕ
- 185 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των δομών
- Αναβάθμιση και στο προσωπικό με προσλήψεις. Αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης του προσωπικού.
- Το πρόγραμμα σπουδών των σταθμαρχών καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση με καθημερινή συμμετοχή 6 ημερών την εβδομάδα. Ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ. Θα αξιολογηθεί το πλαίσιο για να έχουν καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευσης
- Θα έρθει προς ψήφιση στη βουλή νέο πλαίσιο για τις δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο.
- Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου.