ΕΥΖην

Όλος ο κύκλος "Poesie" του Τιτσιάνο σε έκθεση στη Βοστώνη


Έκθεση με επτά πίνακες μόνον, αλλά «το καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς, πιθανώς της δεκαετίας» όπως γράφτηκε στην Washington Post: το Isabella Stewart Gardner Museum της Βοστώνης παρουσιάζει για πρώτη φορά, από τον 16ο αιώνα έως σήμερα, μαζί και τα έξι τα έργα του κύκλου "Poesie" του Τιτσιάνο (συν ένα πορτρέτο του πάτρονά του).

Ο ίδιος ο Τιτσιάνο Βετσέλιο θεωρούσε τα έργα αυτά ποιητικές επινοήσεις, καθώς εικονοποιούν μύθους όπως τους αφηγείται ο Οβίδιος στις «Μεταμορφώσεις».

Τα παρήγγειλε ο Φίλιππος ο Δεύτερος, μελλοντικός βασιλιάς της Ισπανίας, όταν ο Τιτσιάνο τον επισκέφθηκε στο Άουγκσμπουργκ στη Γερμανία, τον χειμώνα του 1550-51.

Το πορτρέτο του Φιλίππου είναι ο έβδομος «Τιτσιάνο» που εκτίθεται στο Gardner Museum.

«Αυτά τα έργα δεν κατέχουν απλά και μόνον κεντρική θέση στην σταδιοδρομία του Τιτσιάνο αλλά είναι φορείς μεγάλων αλλαγών, στην ιστορία της ζωγραφικής στη Δύση» υπογράμμισε, μιλώντας στο Artnet News, ο Nathaniel Silver, επιμελητής στο Gardner. «Ο Τιτσιάνο ζωγραφίζει τις “Poesie” στα εξήντα του. Είναι στην κορύφωση των επιτευγμάτων του και εργάζεται για τον πιο φωτισμένο και σημαντικό πάτρονά του. Τα έργα αυτά σηματοδοτούν εκείνη τη στιγμή στην τεχνική του Τιτσιάνο στην οποία από ένα πιο γραμμικό περίγραμμα μεταβαίνει σε έναν σχεδόν ιμπρεσιονιστικό τρόπο ζωγραφικής» εξήγησε. «Χρειάστηκαν σχεδόν πέντε αιώνες για να φέρει κανείς μαζί, σε ένα μέρος, τις “Poesie”. Πραγματικά είναι η μοναδική ευκαιρία να τις δούμε όλες με τον τρόπο που ήθελε ο Φίλιππος» τόνισε ο Silver.

Ηράκλειο ήταν το έργο για να συναντήσουν οι πίνακες από τη National Gallery του Λονδίνου, τις National Galleries of Scotland και το Museo Nacional del Prado της Μαδρίτης τον πίνακα «Η Αρπαγή της Ευρώπης», το μοναδικό έργο του κύκλου που βρίσκεται επί αμερικανικού εδάφους και είναι ιδιοκτησία του Isabella Stewart Gardner Museum.

Θέλοντας το μουσείο της Βοστώνης να αναγνωρίσει ότι στους μύθους του Οβίδιου εξέχουσα θέση κατέχει η σεξουαλική βία κατά των γυναικών και να επανεξετάσει από γυναικεία οπτική τις ιστορίες που εικονοποιεί ο Τιτσιάνο, παρήγγειλε στους σύγχρονους καλλιτέχνες Barbara Kruger και δίδυμο Mary Reid Kelly και Patrick Kelley να δημιουργήσουν με αφορμή το θέμα που ενέπνευσε τον Τιτσιάνο.

Η Barbara Kruger δημιούργησε το «Body Language», ένα πανό το οποίο αναρτήθηκε στην πρόσοψη του μουσείου, στο οποίο απεικονίζεται μια μικρή λεπτομέρεια του πίνακα «Άρτεμις και Ακταίων», όπου ο κυνηγός άθελά του φθάνει απρόσκλητος στο σημείο όπου λούονται η Άρτεμις και οι Νύμφες της (https://www.instagram.com/p/CSsShuWF-07/ ).

Από την πλευρά τους, οι Mary Reid Kelly και Patrick Kelley ετοίμασαν μια ταινία μικρού μήκους, με τίτλο «The Rape of Europa» ( https://www.gardnermuseum.org/experience/mary-reid-kelley-patrick-kelley-rape-europa-gallery-guide ).

Η έκθεση «Titian: Women, Myth & Power» στο Isabella Stewart Gardner Museum ( https://www.gardnermuseum.org/news/titian-women-myth-power ) ολοκληρώνεται στις 2 Ιανουαρίου 2022.
 

Διαβαστε επισης