Πενιχρά είναι τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα της εκστρατείας που άρχισε την περασμένη άνοιξη κατά των πανίσχυρων κυκλωμάτων λαθρεμπορίας και νοθείας καυσίμων, που έχει αποδειχθεί ότι διατηρούν στενές σχέσεις ή ταυτίζονται με την ελληνική μαφία και κλέβουν τεράστια ποσά φορολογικών εσόδων από το κράτος, ενώ βάζουν το χέρι βαθιά στην τσέπη των καταναλωτών με κάθε είδους τεχνάσματα, από νοθευμένα καύσιμα μέχρι ελλειμματικές παραδόσεις.
Τα στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (πίνακας) δείχνουν ότι
- ενώ είναι εκατοντάδες τα πρατήρια καυσίμων με παραβατικές δραστηριότητες (υπολογίζεται από ανθρώπους της αγοράς ότι σε τέτοιες δραστηριότητες εμπλέκονται τουλάχιστον ένα στα πέντε πρατήρια), από το περασμένο καλοκαίρι οι ελεγκτές έχουν επιβάλει τη σοβαρή ποινή της σφράγισης για δέκα ημέρες μόνο σε πέντε πρατήρια, τρία στην Αττική, ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα ακόμη στην Κατερίνη.
Σε όλες τις περιπτώσεις πρόκειται για «μικρά ψάρια» του λαθρεμπορίου, που βρέθηκαν με ποσότητες λαθραίων καυσίμων μεταξύ 620 και 2.157 λίτρων. Για παραβάσεις που αφορούν ποσότητες νοθευμένων καυσίμων μέχρι 5.000 λίτρα, η προβλεπόμενη κύρωση είναι σφράγιση της εγκατάστασης για δέκα ημέρες. Στη συνέχεια, ο παραβάτης, εφόσον έχει πληρώσει τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν, επανέρχεται κανονικά στη λειτουργία του πρατηρίου του.
Ανθρωποι της αγοράς επισημαίνουν ότι αυτή η πενιχρή αποτελεσματικότητα στη δίωξη του λαθρεμπορίου καυσίμων είναι αποτέλεσμα των μεθόδων που χρησιμοποιούν τα κυκλώματα των λαθρεμπόρων και όχι μόνο της γενικής αναποτελεσματικότητας των διωκτικών υπηρεσιών.
Σε μεγάλο βαθμό, τα κυκλώματα έχουν καταφέρει να «διαβρώσουν» τις ελεγκτικές αρχές, προσφέροντας πλούσια «ανταλλάγματα». Σε ορισμένες περιπτώσεις εκτός από το οικονομικό δέλεαρ υπάρχει και η απειλή άσκησης κάθε είδους σωματικής βίας σε όσους ελεγκτές επιμένουν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.
Σε μια άλλη κατηγορία σοβαρών παραβάσεων, οι οποίες σχετίζονται ευθέως και με τη λαθρεμπορία και νοθεία καυσίμων, τα ελεγκτικά αποτελέσματα είναι επίσης αμφίβολα, αν και υπήρξε αρκετή κινητικότητα από πλευράς ΑΑΔΕ, μετά την ψήφιση τροπολογίας που προβλέπει πολύ αυστηρές κυρώσεις, τον περασμένο Μάρτιο. Πρόκειται για την εξαιρετικά διαδεδομένη καταδολίευση των συστημάτων εισροών - εκροών στα βενζινάδικα, που υποτίθεται ότι πρέπει να αποτυπώνουν με μεγάλη ακρίβεια όλες τις αγορές και πωλήσεις καυσίμων.
Η παράκαμψη των συστημάτων εισροών - εκροών, που γίνεται πλέον με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και είναι πολύ δύσκολο να εντοπισθεί, είναι μια βασική συνιστώσα της εγκληματικότητας στον χώρο των καυσίμων, αφού, εάν λειτουργούν σωστά αυτά τα συστήματα και τα στοιχεία φθάνουν στην ΑΑΔΕ είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει λαθρεμπόριο και νοθεία. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η κυβέρνηση πέρασε από τη Βουλή διατάξεις που προβλέπουν εξαιρετικά αυστηρές κυρώσεις και, έκτοτε, έχει αρχίσει ένα ελεγκτικό «σαφάρι» για τον εντοπισμό πρατηρίων με «πειραγμένα» συστήματα εισροών - εκροών.
Αν και έχουν εντοπισθεί μερικά πρατήρια με «πειραγμένα» συστήματα εισροών - εκροών, στην πράξη πρόκειται μόνο για μια μικρή ενόχληση στα κυκλώματα, ιδιαίτερα όσα είναι οργανωμένα και... ευκατάστατα, που καταφέρνουν πολύ γρήγορα να ξεπερνούν την επιβολή προσωρινού λουκέτου και να συνεχίζουν τη λειτουργία τους και μάλιστα με τα ίδια σήματα εταιρειών που είχαν και πριν την επιβολή των κυρώσεων.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πρώτου πρατηρίου που σφραγίσθηκε επειδή είχε κάνει... σουρωτήρι το σύστημα εισροών - εκροών. Λειτουργούσε στον Καρέα της Αττικής με σήμα μεσαίας ελληνικής εμπορικής εταιρείας, χωρίς να βρίσκεται στην ιδιοκτησία της. Η σφράγιση του πρατηρίου ανακοινώθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2022, ενώ στις 29 Σεπτεμβρίου είχε ήδη καταχωρηθεί στο ΓΕΜΗ η επόμενη εταιρεία που συνέχισε τη λειτουργία του και η οποία φέρεται να ανήκει στον ίδιο κύκλο επιχειρηματικών συμφερόντων.