Τουρισμός

«Ο Τουρισμός σε Μετάβαση» το στίγμα του φετινού ετήσιου συνεδρίου του ΣΕΤΕ


Την ανάγκη αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών για την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και ενσωμάτωσης στη χάραξη της στρατηγικής για τη διαμόρφωση της εικόνας προορισμών, ανέδειξε το φετινό ετήσιο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Το συνέδριο με τίτλο «Tourism in Transition: #someTHINKdifferent», το οποίο παρακολούθησαν περισσότερα από 300 άτομα από τον στενό και ευρύτερο χώρο του τουρισμού, διοργανώθηκε, στο ξενοδοχείο Hilton Αθηνών, σε συνεργασία με την εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων στον τομέα του visitor economy & destination marketing TOPOSOPHY και τη «weare JARVIS», το content studio του φορέα καινοτομίας και ψηφιακού μετασχηματισμού «Found.ation».

Η ανανεωμένη μορφή του συνεδρίου, μεταξύ άλλων περιλάμβανε στην κεντρική σκηνή keynotes, fireside chats και panels διακεκριμένων ομιλητών σε θέματα διαχείρισης προορισμών και ψηφιακών δεξιοτήτων, ενώ παράλληλα στη δεύτερη σκηνή έλαβαν χώρα τρία διαδραστικά masterclasses.

Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος αναφέρθηκε στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο ελληνικός τουρισμός μέσω της χρήσης των ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον.

Παράλληλα, ανέδειξε τη σημασία παρακολούθησης βέλτιστων διεθνών πρακτικών πόλεων όπως αυτές του Άμστερνταμ και της Κοπεγχάγης.

Ο Γιάννης Ρέτσος υπογράμμισε ότι η χώρα μας βρίσκεται στην κατηγορία των ψηφιακών ουραγών της Ευρώπης επισημαίνοντας την ανάγκη κατάρτισης ενός δομημένου σχεδίου δράσης, που μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα εφαρμόσει μία συνολική ψηφιακή στρατηγική.

Καταλήγοντας στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ απηύθυνε πρόσκληση σε νέους ανθρώπους με όρεξη για δουλειά, λαμπερά μυαλά, να επενδύσουν τις γνώσεις και τον δυναμισμό τους στον τουρισμό.

Από την πλευρά της, η υπουργός τουρισμού, Έλενα Κουντουρά, παρουσίασε τον κεντρικό σχεδιασμό της τουριστικής πολιτικής για την ψηφιακή μετάβαση του ελληνικού τουρισμού.

Τόνισε ότι μέσα από καινοτόμες πρακτικές επιδιώκεται η εξασφάλιση υψηλών ρυθμών τουριστικής ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια «με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο, που αποτελεί τον πυρήνα της στρατηγικής μας» και η διευρυμένη χρήση της τεχνολογίας στη διαχείριση των αναγκών κάθε προορισμού «προς όφελος όχι μόνο των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών».

Ο Paul Papadimitriou, ιδρυτής της Intelligencr, ερευνητής καινοτομίας και ειδικός στις στρατηγικές του μέλλοντος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, στην ανάγκη διαφοροποίησης των προορισμών και προώθησης των στοιχείων που αναδεικνύουν την μοναδικότητά τους. Επίσης, μίλησε για την τουριστική δυναμική που εμφανίζει η ασιατική αγορά, αλλά και για τις δυνατότητες που έχουν οι τουρίστες να αξιοποιήσουν τη τεχνολογία με φθηνό κόστος για την κάλυψη των ταξιδιωτικών τους αναγκών.

Ο Martin Boisen, συνιδρυτής και αντιπρόεδρος του The International Place Branding Association, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων, σε προβλήματα που δημιουργούν στους προορισμούς τα φαινόμενα του υπερτουρισμού επισημαίνοντας την ανάγκη κάτοικοι και επιχειρήσεις να έχουν ένα κοινό όραμα για την ανάπτυξη του τόπου τους με στόχο την αποφυγή φαινομένων εμπορευματοποίησης του προϊόντος.

H Signe Jungersted, διευθύντρια ανάπτυξης του Copenhagen, του επίσημου οργανισμού διαχείρισης και προώθησης προορισμού στη μητροπολιτική ζώνη της πρωτεύουσας της Δανίας ανέπτυξε τη στρατηγική που ακολούθησε η Κοπεγχάγη προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ανάγκες που προέκυψαν από την αύξηση της τουριστικής κίνησης. Ιδιαίτερη σημασία στο πλαίσιο λήψης αποφάσεων, όπως τόνισε δίνεται στην γνώμη των κατοίκων.

Με αυτόν τον τρόπο, επιχειρείται η άμβλυνση των επιπτώσεων από την υπεραυξημένη τουριστική δραστηριότητα. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι έως το έτος 2022 θα δημιουργηθούν 8.200 νέα δωμάτια σε τουριστικά καταλύματα στην πόλη.

Η Geerte Udo, διευθύντρια στρατηγικής μάρκετινγκ στον Οργανισμό AmsterdamMarketing από το 2013, υπεύθυνη της διεθνώς αναγνωρισμένης καμπάνιας «I Amsterdam», περιέγραψε τα στάδια που ακολούθησε ο οργανισμός την τελευταία 15ετία για την προβολή, προώθηση και διαχείριση του προορισμού του Άμστερνταμ.

Όπως ανέφερε, πριν από 5 χρόνια, όταν πλέον η πόλη είχε φθάσει σε υψηλούς αριθμούς αφίξεων τουριστών, η προσπάθεια επικεντρώθηκε στη διαχείριση του προορισμού, αλλά και σε στοχευμένες ενέργειες, όπως η προσέλκυση επιχειρήσεων που θα ήθελαν να κάνουν έδρα τους το Άμστερνταμ.

Ο David Bizer, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Talent Fountain, συμβουλευτικής εταιρείας που επικεντρώνεται στην απόκτηση ταλέντων, παρέθεσε παραδείγματα διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Ειδικότερα, ανέφερε τρόπους διατήρησης του προσωπικού με την υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και εμβάθυνε στα τρία βασικά συστατικά για τη δημιουργία επιτυχημένης εταιρικής κουλτούρας είναι ο τρόπος λήψης αποφάσεων, η συμπεριφορά και η επικοινωνία.

Τη σκυτάλη πήραν η συνιδρύτρια και πρόεδρος της Nannuka, Λέλα Δρίτσα, ο διευθύνων σύμβουλος της Exclusiv, Μπάμπης Κουρτζής, ο ιδρυτής της Welcome, Αλέξανδρος Τρίμης και ο Αγαμέμνων Παπάζογλου, συνιδρυτής του MyJobNow.

Οι τέσσερις ομιλητές, με συντονιστή τον Δημήτρη Καλαβρό-Γουσίου, συνιδρυτή και εταίρο στο τεχνολογικό επενδυτικό σχήμα της Velocity.Partners, συζήτησαν για την ανάπτυξη των νεοφυών επιχειρήσεων και για την εφαρμογή νέων επιχειρηματικών ιδεών στον τουριστικό τομέα.

Ο Δημήτρης Καλαβρός – Γουσίου στην τοποθέτησή του σημείωσε ότι από την σημερινή συζήτηση πρέπει να κρατήσουμε ότι η τεχνολογία που αναπτύσσεται στην Ελλάδα σήμερα, μπορεί να δώσει πραγματικές λύσεις και νέες ευκαιρίες στον χώρο του τουρισμού. Αυτός είναι ο ουσιαστικός ψηφιακός μετασχηματισμός.

H Oana Damian, principal της Damazo Group, με σημαντική προϋπηρεσία στον κλάδο των αερομεταφορών, σημείωσε ότι τα αεροδρόμια αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής και την τελευταία εντύπωση του επισκέπτη και θα πρέπει να προβάλλουν τον τοπικό χαρακτήρα του εκάστοτε προορισμού αξιοποιώντας τα τοπικά brands, προκειμένου να ανταποκριθούν στη διερευνητική φύση του σημερινού ταξιδιώτη.

Στο τρίτο και τελευταίο πάνελ του συνεδρίου με θέμα τα «Μικρά πράγματα που κάνουν τελικά τη διαφορά», με συντονιστή τον Peter Jordan, Head of Insights της TOPOSOPHY, μέσα από τις εμπνευσμένες τοποθετήσεις οι Kash Bhattacharya, ιδρυτής του Budget Traveller και η Valerie Pretscher, Διευθύντρια Ανάπτυξης της Zoku αναφέρθηκαν σε πρακτικούς και οικονομικούς τρόπους που μπορούν να διαφοροποιήσουν προϊόν και υπηρεσίες σε τουριστικά καταλύματα ενθουσιάζοντας τους επισκέπτες.

Στο σημείο αυτό, λόγος έγινε για την ελληνική κουζίνα που μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς, καθώς κερδίζει έδαφος η τάση των τουριστών που αποζητούν βιωματικές εμπειρίες.

Ακολούθησε ο Ian MacDonald, ΕΜΕΑ Content Director της Quartz, που υπογράμμισε ότι οι δημιουργοί της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι ο επισκέπτης ακούει την «ιστορία» πίσω από τα προϊόντα, τις υπηρεσίες και τους προορισμούς. Είτε αυτό είναι σε κοινωνικά μέσα δικτύωσης, είτε σε μια ιστοσελίδα, η δημιουργία περιεχομένου που μιλάει για την ανάγκη των καταναλωτών, είναι το κλειδί.

O Γιώργος Αχιλλιάς, ειδικός σε θέματα στρατηγικής και καινοτομίας για εταιρείες μίλησε για το πόσο προσιτή, προσβάσιμη και εύκολη είναι η τεχνολογία στη σημερινή εποχή. Σε περιόδους όπου οι αποφάσεις λαμβάνονται είτε γρήγορα υπό πίεση είτε έπειτα από μακρά και εκτεταμένη έρευνα. Τώρα είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να σκεφτόμαστε δύο βήματα μπροστά αντί να αναλωνόμαστε απλά στην πράξη και το επιθυμητό αποτέλεσμα. Και αυτό απαιτεί θάρρος, σχέδιο και στρατηγική για την επίτευξη.

Παράλληλα με το κεντρικό πρόγραμμα του συνεδρίου, οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τρία masterclasses.

Σε αυτά, ο Peter Jordan μίλησε για τις σύγχρονες πρακτικές του destination management, ο David Bizer παρουσίασε απτές ιδέες και εργαλεία για προσέλκυση και διατήρηση ανθρώπινου δυναμικού με άμεση εφαρμογή σε επιχειρήσεις, ενώ ο Χρήστος Ανδρεΐκος, Partner – Digital Transformtion Services του Found.ation και ο Μιχάλης Γεωργακόπουλος της Satori Analytics συζήτησαν άμεσα εφαρμόσιμες στρατηγικές καινοτομίας και αξιοποίησης δεδομένων.

Το συνέδριο έκλεισε με μια διαδραστική συζήτηση μεταξύ των Paul Papadimitriou και Γιάννη Ρέτσου.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του συντονιστή, ο Γιάννης Ρέτσος αναφέρθηκε στις αλλαγές που έγιναν στο συνέδριο ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, αλλά και τον σύγχρονο τρόπο παρουσίασης σημαντικών ζητημάτων για τον τουριστικό τομέα, λαμβάνοντας υπόψη τον διεθνή χαρακτήρα του τομέα που βρίσκεται σε μετάβαση.

Στάθηκε ιδιαίτερα στις προσαρμογές που θα πρέπει να γίνουν από την επιχειρηματική κοινότητα προκειμένου να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της, αλλά και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναλάβει η χώρα για να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Επίσης, εστίασε σε ζητήματα που αφορούν στην κουλτούρα που θα πρέπει να καλλιεργηθεί για την συνεχή και διαρκή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού επισημαίνοντας ότι ο τουρισμός πλέον δεν προσφέρει μόνο εποχική εργασία.

Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ επισήμανε ότι για να καταστούν εφικτοί οι παραπάνω στόχοι θα πρέπει να αναπτυχθούν συνέργειες, να ξεπεραστούν στερεότυπα και ιδεοληψίες και να συγκροτηθεί ένα στρατηγικό σχέδιο το οποίο θα υπηρετήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς στο βαθμό που τους αναλογεί.

Καταλήγοντας, ο Γιάννης Ρέτσος είπε ότι «πρέπει να τολμήσουμε να αγγίξουμε τα δύσκολα θέματα ακόμα και αν διαφωνούμε. Δεν χρειάζεται να στρουθοκαμηλίζουμε και να επαναπαυόμαστε στην επιτυχία μας».