Λίγο μετά το τελευταίο κουδούνι, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί αποχωρούν από το σχολείο, χωρίς να αντιληφθούν ότι ένα παιδί έχει κρυφτεί κάτω από το θρανίο. Αφού έχουν φύγει πια όλοι, βγαίνει από την κρυψώνα και ανοίγει τον υπολογιστή για να παίξει το αγαπημένο του παιχνίδι. Αργότερα, δυο κλέφτες επιχειρούν να αφαιρέσουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό από την αίθουσα υπολογιστών, όμως ο μικρός μαθητής, μόνος στο σχολείο, τους εξουδετερώνει με μερικές κινήσεις και τους δένει σφιχτά στα θρανία για να μην ξεφύγουν…
Η κινηματογραφική ταινία, με τον χαρακτηριστικό τίτλο «School Alone» (Μόνος στο σχολείο), που παραπέμπει στην γνωστή κινηματογραφική επιτυχία «Μόνος στο σπίτι», είναι μια παραγωγή της έκτης τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πυλαίας για τη χρονιά 2018-2019, σε συνεργασία με το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).
Η συγκεκριμένη ταινία και πολλές ακόμη (πάνω από 50 στο σύνολο) έχουν δημιουργηθεί στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων που υποστηρίζει τα τελευταία τέσσερα χρόνια το τοπικό θεματικό δίκτυο «Κινηματογραφική εκπαίδευση» της Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, με στόχο την εξοικείωση των παιδιών με το χώρο του κινηματογράφου.
Πολύ δημοφιλή τα θρίλερ στα παιδιά
«Η ταινία "School Alone" είναι στην κατηγορία των θρίλερ, ένα θέμα που είναι πολύ δημοφιλές στα παιδιά, ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού. Αυτό ενδεχομένως συμβαίνει γιατί, με τον συγκεκριμένο τρόπο, τα παιδιά πραγματεύονται τους φόβους τους. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να υπάρχουν αντίστοιχα ερεθίσματα στις ταινίες που βλέπει μια οικογένεια», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αθανασία Νταή, υπεύθυνη πολιτιστικών θεμάτων της Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης στη Συντονιστική Επιτροπή του Δικτύου «Κινηματογραφική Εκπαίδευση».
Το Δίκτυο βρίσκεται στον 5ο χρόνο λειτουργίας του και υλοποιεί σεμινάρια για εκπαιδευτικούς ώστε εκείνοι στη συνέχεια να πραγματοποιήσουν αντίστοιχες εκπαιδευτικές δράσεις στα σχολεία.
Η Αθανασία Νταή θυμάται και άλλες ταινίες που έχουν μείνει στο μυαλό της, όπως το «Α midsummer night's dream» (Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας), μια βουβή ασπρόμαυρη ταινία με εξαιρετική μουσική και κάρτες στα αγγλικά και τα ελληνικά, που «αφηγούνται» ουσιαστικά μια ιστορία αγάπης. Μαγικά φίλτρα, ενδυματολογικές επιλογές με στοιχεία από τη δεκαετία του '60 μεταφέρουν τον βουβό κινηματογράφο στο σήμερα, χάρη στους μαθητές και τις μαθήτριες του 54ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.
Το «Κάστρο με τους επτά πύργους» των παιδιών της Ε' Τάξης του 54ου Δημοτικού Σχολείου, ένα είδος ντοκιμαντέρ, διηγείται την ιστορία του Επταπυργίου, μέσα από εικόνες και ένα animation που δημιουργήθηκε από τις ζωγραφικές των μαθητών και των μαθητριών. Ακόμη και τα παιδιά του 1ου νηπιαγωγείου Ραιδεστού ξεχώρισαν με την «Εκδρομή στο διάστημα», μια σύντομη ταινία, όπου κυριαρχούν οι ζωγραφιές τους και τα ταξίδια τους στους πλανήτες και τους γαλαξίες, υπό τους ήχους μιας μουσικής απόλυτα κατάλληλης για ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Η κ. Νταή υπογραμμίζει ότι η θεματολογία κάθε ταινίας εξαρτάται αποκλειστικά από τις επιλογές των παιδιών, οι οποίες εκφράζουν ουσιαστικά αυτό που σκέφτονται και τους απασχολεί. Στο πλαίσιο αυτό κάνει αναφορά στην ταινία «Οι μάσκες του μέλλοντος» του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πυλαίας, που αφορά ουσιαστικά την πανδημία, τους φόβους των παιδιών για το μέλλον και το μήνυμα της ενεργοποίησης όλων για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ενθουσιασμένα τα παιδιά που δημιουργούν ταινίες
Τον ενθουσιασμό των παιδιών που συμμετέχουν στη διαδικασία δημιουργίας μιας κινηματογραφικής ταινίας, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων, επισημαίνει το μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Δικτύου «Κινηματογραφική εκπαίδευση», διδάκτωρ και διδάσκων του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ Δημήτρης Παπαδόπουλος.
«Στα παιδιά αρέσει πάρα πολύ ο κινηματογράφος. Από την ηλικία των 5 ως εκείνη των 8 ετών ανταποκρίνονται πολύ καλά σε απλές δραστηριότητες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, που τα παιδιά αναπτύσσουν περισσότερο τη λογική τους σκέψη, μπορούμε να εφαρμόσουμε πιο εξειδικευμένες δράσεις. Σε κάθε περίπτωση, η κινηματογραφική εκπαίδευση είναι κάτι που μπορεί να οξύνει τη δημιουργικότητα και την εκφραστικότητα των παιδιών και θα ήταν πολύ καλό να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα των μαθημάτων του σχολείου», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Από την αρχή λειτουργίας του τοπικού θεματικού δικτύου «Κινηματογραφική εκπαίδευση» της Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης, πάνω από 100 εκπαιδευτικοί έχουν συμμετάσχει στα σεμινάρια που διοργανώνει, ενώ σε κάθε περίπτωση επιδίωξή του είναι η μεταφορά της διεθνούς εμπειρίας που υπάρχει στο κομμάτι του κινηματογράφου στην εκπαιδευτική πράξη.
Το Δίκτυο διατηρεί συνεργασίες με το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, το Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ, το Μουσείο Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης και το ΕΚΟΜΕ.
To ερχόμενο Σάββατο, η Διεύθυνση Π.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης και η συντονιστική επιτροπή του Δικτύου, με την επικοινωνιακή στήριξη του Film Office της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, διοργανώνουν διαδικτυακό επιμορφωτικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων, το ερχόμενο Σάββατο, με θέμα «Κινηματογραφική εκπαίδευση, από τη θεωρία στην πράξη».