Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ενημερώσει τη Meta, ότι το μοντέλο "πληρωμής ή συναίνεσης" για το Facebook και το Instagram ενδέχεται να παραβιάζει τους νόμους για την προστασία των καταναλωτών.
Το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών της ΕΕ έδωσε στην εταιρεία προθεσμία έως την 1η Σεπτεμβρίου 2024 για να προτείνει αλλαγές στο μοντέλο της, το οποίο αποκαλεί «παραπλανητικό» και «μπερδεμένο» για τους χρήστες, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει πιθανά πρόστιμα.
Η CPC κατηγορεί τη Meta για παραβίαση της Οδηγίας περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και της οδηγίας περί αθέμιτων όρων συμβολαίου. Τα πρόστιμα για τέτοιες παραβάσεις μπορεί να είναι έως και 4% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας για τις χώρες της ΕΕ στις οποίες κατηγορείται.
Το μοντέλο «πληρωμή ή συναίνεση» της Meta, το οποίο εισήχθη πέρυσι, δίνει στους χρήστες την επιλογή: να πληρώνουν έως και 12,99 ευρώ το μήνα για να χρησιμοποιούν το Facebook και το Instagram χωρίς διαφημίσεις ή να επιτρέπουν στην εταιρεία να συλλέγει και να χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων.
Η ΕΕ θεωρεί ότι αυτή η χρήση δεδομένων παραβιάζει το απόρρητο και έχει ήδη επιβάλλει στη Meta χρεώσεις βάσει του Νόμου για Ψηφιακές Αγορές για το μοντέλο της και πρόστιμα ρεκόρ βάσει του GDPR για τη μεταφορά δεδομένων χρηστών στο εξωτερικό.
Οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, που ξεκίνησαν τη σχετική έρευνα μετά από καταγγελίες από ομάδες για τα δικαιώματα των καταναλωτών, ισχυρίζονται ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί "μπερδεμένη γλώσσα" για να εξηγήσει πώς λειτουργούν τόσο οι επί πληρωμή, όσο και οι «δωρεάν» εκδόσεις του Facebook και του Instagram και ότι πίεσε τους χρήστες να κάνουν μια επιλογή χωρίς να δώσει αρκετό χρόνο, για να σκεφτούν πώς θα τους επηρεάσει αυτό.
Λένε επίσης ότι το να αποκαλούμε «δωρεάν» τις εκδόσεις του Facebook και του Instagram χωρίς διαφημίσεις είναι παραπλανητικό, καθώς εξακολουθεί να απαιτεί από τους χρήστες να συναινέσουν στη χρήση των δεδομένων τους για στοχευμένες διαφημίσεις.
Ο Επίτροπος Δικαιοσύνης της ΕΕ, Ντιντιέ Ρέιντερς επεσήμανε ότι οι χρήστες δεν πρέπει να «παρασυρθούν», πιστεύοντας ότι δεν θα βλέπουν διαφημίσεις εάν πληρώσουν τη συνδρομή, ή ότι είναι δωρεάν, παρά το κέρδος της εταιρείας από τα προσωπικά τους δεδομένα. Οι εταιρείες πρέπει να είναι διαφανείς εκ των προτέρων σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν τα δεδομένα των χρηστών, πρόσθεσε.
Από την πλευρά της η Meta φέρεται να θεωρεί ότι η πρακτική της αυτή αποτελεί ένα καθιερωμένο επιχειρηματικό μοντέλο, που συμμορφώνεται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.