Επιχειρήσεις

Ξαναγράφει τη συμφωνία για Μαρινόπουλο η Επ. Ανταγωνισμού


Θέμα χρόνου είναι η παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στο deal για τη διάσωση της Μαρινόπουλος από την Σκλαβενίτης. Όπως εξηγούν εξειδικευμένοι νομικοί, η συμφωνία εγείρει σοβαρά ζητήματα περιορισμού του ανταγωνισμού, αφού η «νέα» αλυσίδα Σκλαβενίτης, με την προσθήκη του ως τώρα κυρίαρχου στην αγορά δικτύου της Μαρινόπουλος, δεν μπορεί παρά να ελεγχθεί για παρακώλυση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού, επειδή θα αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στην αγορά.

Του Νώντα Χαλδούπη

Παρότι διαψεύδονται οι διαδόσεις περί δήθεν προσφυγής ανταγωνιστών της Σκλαβενίτης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ή και στη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συμφωνία για την ένταξη της Μαρινόπουλος σε μια νέα εταιρεία, που θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Σκλαβενίτης, δεν μπορεί παρά να ελεγχθεί, όπως επιβάλλει ο νόμος, από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα κληθεί να ελέγξει κατά πόσο επηρεάζεται ο ανταγωνισμός από αυτή την πρωτοφανή συγκέντρωση επιχειρηματικών δυνάμεων στο λιανεμπόριο.

Τα βασικά χαρακτηριστικά της συμφωνίας, όπου ένας μικρότερος «παίκτης» αναλαμβάνει τον έλεγχο του μεγαλύτερου «παίκτη» της αγοράς, με αποτέλεσμα να συγκεντρώνουν μερίδιο αγοράς υψηλότερο από το όριο του 25-35%, το οποίο αποτελεί «μπούσουλα» για να διαπιστωθεί αν υπάρχει δεσπόζουσα θέση, θα υποχρεώσουν την Επιτροπή, κατά πάσα πιθανότητα, να μην εγκρίνει ως έχει τη συμφωνία.

Πολύ περισσότερο, όταν ο νέος όμιλος που δημιουργείται εκτιμάται ότι θα συγκεντρώσει πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς τοπικά, στην περιφέρεια της Αττικής, όπου τα δύο δίκτυα καταστημάτων έχουν συνδυαστικά πολύ μεγάλη «δύναμη πυρός». Όπως σημείωνε η Επιτροπή, στην απόφασή της για την έγκριση της εξαγοράς της αλυσίδας Βερόπουλος από την ΜΕΤΡΟ, «κατά τη νομολογία των εθνικών αρχών ανταγωνισμού, η αξιολόγηση στοχεύει στις συγκεκριμένες τοπικές σχετικές γεωγραφικές αγορές, στις οποίες: α) τα μερίδια αγοράς της ενιαίας ενότητας μετά τη συγκέντρωση θα υπερβούν το 35-40%  και β) η αύξηση του μεριδίου της εξαγοράζουσας μετά τη συγκέντρωση θα υπερβεί το 5%». Με βάση αυτές τις δύο αρχές, η εξαγορά της Μαρινόπουλος από την Σκλαβενίτης θα πρέπει να ελεγχθεί πολύ προσεκτικά, ιδιαίτερα στη σχετική γεωγραφική αγορά της Αττικής.

Νομικοί κύκλοι τονίζουν, πάντως, ότι ο έλεγχος της συγκέντρωσης δεν πρόκειται να οδηγήσει την Επιτροπή σε μια απόφαση απαγόρευσης της εξαγοράς, που θα είχε και καταστροφικές, ευρύτερες παρενέργειες. Όμως, η Επιτροπή δύναται να ζητήσει από την Σκλαβενίτης να «διορθώσει» τις πλευρές της συμφωνίας, που οδηγούν σε παρακώλυση του ανταγωνισμού στην αγορά. Δηλαδή, να επιβληθεί στην Σκλαβενίτης να αναλάβει δεσμεύσεις για μείωση του αριθμού των καταστημάτων σε όσες περιοχές θα έχει «υπερβολικά» μερίδια αγοράς.

Μέχρι στιγμής, ακόμη και μεγάλες συμφωνίες στο χώρο του λιανεμπορίου, όπως αυτή για τη διάσωση της Βερόπουλος από την ΜΕΤΡΟ, έχουν εγκριθεί χωρίς επιβολή μέτρων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αφού κρίθηκε ότι δεν οδηγούσαν στην απόκτηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά, που θα δημιουργούσε ζητήματα περιορισμού του ανταγωνισμού. Αυτή την φορά, όμως, τα επιχειρηματικά μεγέθη που θα έχει μπροστά της Επιτροπή θα είναι αναμφίβολα πολύ μεγαλύτερα, γι’ αυτό και εκτιμάται ότι είναι εντελώς απίθανο να «ανάψει πράσινο» στη συγκέντρωση, χωρίς να επιβληθούν διορθωτικά μέτρα.

Η διοίκηση της Σκλαβενίτης, που θα έχει τον πρώτο λόγο στις αποφάσεις της νέας εταιρείας, όπου θα περάσει το δίκτυο της Μαρινόπουλος, θα έχει δύο επιλογές: να διαθέσει σε τρίτους όσα καταστήματα κριθεί ότι περισσεύουν, χωρίς να αποκλείεται ορισμένα εξ αυτών τελικά να κλείσουν.