Οικονομία

Η Ιταλία κορυφαίος προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα


Σε βασικό καταλύτη για την ανάκαμψη και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας έχουν εξελιχθεί οι ελληνικές εξαγωγές. Παρ’ όλα τα εμπόδια που εξακολουθούν να υπάρχουν στο εσωτερικό της χώρας αλλά και την επιβράδυνση της ανάπτυξης στις χώρες της ΕΕ, συνεχίζουν ανοδικά και στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, μετά το ιστορικό ρεκόρ που πέτυχαν το 2018. 

Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 84,9 εκατ. ευρώ ή κατά 1,1% και ανήλθαν σε 7,86 δισ. ευρώ από 7,78 δισ. ευρώ ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 5,46 δισ. ευρώ από 5,29 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 159,1 εκατ. ευρώ ή κατά 3%.

Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2019 αυξήθηκαν κατά 643,8 εκατ. ευρώ ή κατά 5%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 13,52 δισ. ευρώ έναντι 12,86 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι εισαγωγές αυξήθηκαν στα 9,74 δισ. ευρώ από 9,32 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 421 εκατ. ευρώ ή κατά 4,5%.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2019 κατά 558,9 εκατ. ευρώ ή κατά 11%, στα 5,66 δισ. ευρώ από 5,10 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε στα -4,28 δισ. ευρώ από -4,02 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 261,9 εκατ. ευρώ, ή κατά 6,5%.

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρίσκονταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -28,2%), οδήγησε στην απώλεια δύο θέσεων στη λίστα των κυριότερων προορισμών.

Η Βουλγαρία και ο Λίβανος ακολουθούν στην 5η και 6η θέση αντίστοιχα, όπως και το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ στην 7η θέση ανέβηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, κερδίζοντας δύο θέσεις (από την 9η). Στην 8η θέση, με άνοδο τριών (από την 11η) βρίσκεται η Γαλλία, ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνουν η Ισπανία, με υποχώρηση μίας θέσης και οι ΗΠΑ, με υποχώρηση τριών θέσεων (ήταν στην 7η θέση).

Η έμπρακτη στήριξη των ελληνικών εξαγωγών είναι μονόδρομος για να τεθούν οι βάσεις για μια ισχυρή οικονομία που θα παράγει βιώσιμα πλεονάσματα και θα δημιουργεί καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. 

Είναι η ώρα, για την χάραξη μιας εθνικής στρατηγικής που θα απελευθερώσει τις υγιείς δυνάμεις της παραγωγής και της καινοτομίας που θα πάνε την ελληνική οικονομία πολλά βήματα μπροστά.

Μια εθνική στρατηγική που θα εστιάζει στην άρση των εμποδίων και θα διευκολύνει το έργο των εξαγωγέων. Που θα καταπολεμά τη γραφειοκρατία και θα στηρίζει με νέα και φθηνή χρηματοδότηση τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Που θα μειώσει την υψηλή φορολογία που ταλανίζει την εγχώρια επιχειρηματικότητα και υπονομεύει τις προοπτικές της. Και το κυριότερο θα δίνει κίνητρα για την ενδυνάμωση του παραγωγικού ιστού, ο οποίος δέχθηκε ισχυρό πλήγμα στη διάρκεια της κρίσης.