Ενέργεια

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η επέκταση, τα deals και τα “μυστήρια” της μετοχής


Εγνατία Οδός, καζίνο Ελληνικού, οδικά έργα, επενδυτικά projects στην ενέργεια – ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επεκτείνεται συνεχώς, αναλαμβάνοντας επιχειρηματικά ρίσκα. Ολα αυτά μπορεί να αποφέρουν μελλοντικά μεγάλα έσοδα/κέρδη. Σε δισ. ευρώ τα υπολογίζουν ορισμένοι αναλυτές, επιδιδόμενοι σε πλειοδοσία αισιόδοξων προβλέψεων. Προς το παρόν, χρειάζονται χρήμα για να υλοποιηθούν.

Η δεσπόζουσα θέση που προσπαθεί να καταλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην κατασκευαστική αγορά, δεν συμβαδίζει με την οικονομική της ισχύ. Με κύκλο εργασιών 971 εκατ. ευρώ πέρυσι, η εταιρεία είχε δανειακές υποχρεώσεις 2,2 δισ. ευρώ στο  κλείσιμο του φετινού α' εξαμήνου. Σ' αυτές θα προστεθεί επιπλέον ένα δισ. ευρώ που απαιτείται προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η παραχώρηση της Εγνατίας.

Το μεγαλεπήβολο σχέδιο να σαρώσει τα μεγάλα δημόσια έργα, τις παραχωρήσεις (έργα ΣΔΙΤ) στο εθνικό οδικό δίκτυο, αεροδρόμια και λιμάνια, απαιτεί πόρους που δεν φαίνεται να διαθέτει η εταιρεία, ούτε μπορούν να εισφέρουν οι βασικοί μέτοχοι…

Η «ετυμηγορία» της αγοράς και το «αόρατο χέρι»

Η αγορά αξιολογεί αυτό το στοιχείο και – όπως λένε στελέχη μεγάλων ΑΧΕ - αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό  τις συνεχείς προσπάθειες “τόνωσης” της μετοχής, υποστηριζόμενες από θετικά δημοσιεύματα, ευνοϊκές αναλύσεις και αγοραστικές παρεμβάσεις. Στο επίκεντρο της χρηματιστηριακής “φιλολογίας” βρίσκεται βέβαια η θυγατρική ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, αλλά... “μαζί με το βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα”.

Τις προηγούμενες μέρες  η μετοχή  της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (όπως και της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής) βρέθηκε πάλι στο επίκεντρο της προσοχής, με αφορμή διαψευδόμενες φήμες  και δημοσιεύματα για  επιχειρηματικές εξελίξεις, κυοφορούμενα deals κλπ. Ομως η “συμπεριφορά” της στο ταμπλό προβλητίζει. 

Αφού έκανε ένα άλμα από τα 7 στα 9 ευρώ πέρυσι, έκτοτε παραμένει στην περιοχή των 10 ευρώ, παρά τη στήριξη που παρέχει η ίδια η εταιρεία, αγοράζοντας δικές της μετοχές. Οπως προκύπτει από τη λογιστική κατάσταση και τα οικονομικά στοιχεία εξαμήνου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διέθεσε 19,1 εκατ. ευρώ για αγορά ιδίων μετοχών – ποσό πολύ μεγάλο σε σχέση με τα εξαμηνιαία καθαρά κέρδη της που ήταν μόλις 17 εκατ. και τα ετήσια περυσινά, που ήταν 12,5 εκατ. μετά από φόρους.

Η αποτίμηση

Χρηματιστές και αναλυτές που παρακολουθούν καθημερινά την “συμπεριφορά” των μετοχών, συμπεραίνουν ότι κάποιο «αόρατο χέρι» κρατάει την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πάνω από τα 9,50 ευρώ. Προφανώς υπάρχουν λόγοι και σκοπιμότητες – ίσως επειδή έχουν ληφθεί δάνεια με ενέχυρο μετοχές.

Χθες η μετοχή έκλεισε στα 10,16 ευρώ και η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας διαμορφώθηκε σε 1,05 δισ. ευρώ.  Ομως και σ' αυτή την τιμή μπορεί να θεωρηθεί ακριβή, δεδομένου ότι τα 10,16 ευρώ αντιστοιχούν σε 

  • Σχεση τιμής/κερδών (Ρ/Ε) 14,7 με βάση τα περυσινά κέρδη προ φόρων και 18,1 μετά από φόρους
  • Ρ/Ε 84(!) με βάση τα περυσινά καθαρά αποτελέσματα μετά την αφαίρεση  φόρων και  δικαιωμάτων μειοψηφίας. Αυτό σημαίνει καθαρή απόδοση μόλις 1,2% για τους μετόχους

Η υψηλή τιμή συναρτάται βέβαια με το θετικό προφίλ που έχει δημιουργήσει ο όμιλος και με τις προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί. Σε όσους γνωρίζουν όμως την προϊστορία των deals Περιστέρη- Reggeborgh η παλινδρόμηση της μετοχής στα 10-10,5 ευρώ προκαλεί ερωτηματικά.

Πακέτα με "καπέλο"

Οι Ολλανδοί εγατέλειψαν(;) την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, “φορτώνοντας” τις μετοχές τους στον άλλον βασικό μέτοχο, τον επικεφαλής του ομίλου Γ. Περιστέρη, αποκομίζοντας κέρδος μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Η μεταβίβαση μέσω ΧΑ φαίνεται ότι έγινε στα 11,20 ευρώ ανά μετοχή, ενώ η μετοχή κινούνταν τότε γύρω στα 9,50 ευρώ. Στην ίδια τιμή αγόρασε και η Μαριάννα Λάτση, που απέκτησε στρατηγική συμμετοχή στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και έγινε όψιμος εταίρος του Γ. Περιστέρη.

Πρόκειται για σπάνια περίπτωση πώλησης μεγάλου πακέτου όχι μόνον χωρίς discount αλλά και με μεγάλο premium... 

Για να πληρώσει το τίμημα, ο Γ. Περιστέρης  αναγκάστηκε να δανειστεί περί τα 120 εκατ. ευρώ - κατ' άλλους 200 εκατ. - και να πουλήσει επιπλέον πακέτα μετοχών της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής.

Εκτοτε, η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κινείται χαμηλότερα, ενώ της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής ανεβαίνει. Διπλή ζημιά για τον μεγαλομέτοχο και επικεφαλής του ομίλου, που έχει “απλωθεί” πολύ και θέλει βέβαια να “ρεφάρει”. Προς το παρόν ο μόνος τρόπος είναι η άνοδος της τιμής της μετοχής.

 Η σύγκριση με Ελλάκτωρ

Η αδυναμία της μετοχής προβληματίζει  και για έναν άλλο λόγο: Τον τελευταίο καιρό  η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει πάρει ισχυρό προβάδισμα έναντι της Ελλάκτωρ που ήταν ο μεγάλος της αντίπαλος. Το ύψος των ανεκτέλεστου έργου της Ελλάκτωρ έχει περιοριστεί, ενώ αντίθετα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει υπερδιπλασιαστεί και όπως ανακοινώθηκε είναι 4,5 δισ. ευρώ.

 Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση των νέων σιδηροδρομικών έργων, πολλά από τα οποία ανέλαβε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ εντυπωσιακή είναι η απουσία της Ελλάκτωρ. Χθες ανακοινώθηκε και ότι θα αναλάβει και  τη δημοπρατηθέν τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Πάτρα (Ροδοδάφνη – Ρίο).
 

Διαβαστε επισης