Τρισδιάστατες κινούμενες προβολές, μαγικές «σφαίρες» που αλλάζουν χρώματα ανάλογα με την κατεύθυνση και την ένταση των ανέμων, «έξυπνα» ποδήλατα, αλλά και διαδραστικά ηχητικά παιχνίδια, έργα animation και video art, εκθέσεις κόμικς και φωτογραφίας, υπόσχεται, μεταξύ άλλων, το Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών που φιλοξενεί, για πρώτη φορά, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20 και 21 Μαΐου.
«Μία πολυδιάστατη πλατφόρμα από καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις στην καρδιά της Αθήνας, που επιχειρούν να φέρουν, με τον πιο ελκυστικό τρόπο, τις οπτικοακουστικές τεχνολογίες αιχμής κοντά στο ευρύ κοινό, αλλά και στους ειδικούς της βιομηχανίας του ήχου και της εικόνας, στους φοιτητές, στους νέους και στα παιδιά», όπως είπεί στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος που διευθύνει τον Κύκλο «Γέφυρες», στο πλαίσιο του οποίου εντάσσεται και η συγκεκριμένη εκδήλωση.
Πρόκειται για μία συμπαραγωγή του ΜΜΑ με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Eφαρμογών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και Τμήμα Πληροφορικής) που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Animasyros Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων.
«Το Μέγαρο Μουσικής, ένας χώρος "ακαδημαϊκός" σε πρώτη ανάγνωση στο ευρύ κοινό, θα αποκαλύψει, επίσης, την κρυμμένη δυναμική και τους εναλλακτικούς χώρους του που ζωντανεύουν απρόβλεπτα μπροστά στα μάτια των θεατών» παραδέχεται ο κ. Μαραγκόπουλος. Αυτό το διήμερο, το Μέγαρο θα γεμίσει από ακουστικές και οπτικές εμπειρίες που θα καλύψουν τους περισσότερους χώρους του νέου κτιρίου, από την κεντρική είσοδο, τις σκάλες, τις Αίθουσες Banquet και Αλεξάνδρα Τριάντη, την MC3, τον Νέο Εκθεσιακό Χώρο μέχρι τις Αίθουσες Συνεδρίων. Εκεί, θα φιλοξενηθούν εκθέσεις, προβολές, συναυλίες, ειδικά εργαστήρια, ομιλίες και masterclasses.
Μέσα από αυτό το εντυπωσιακό μπαράζ ήχου και εικόνας, το Μέγαρο στοχεύει στη δημιουργία ενός θεσμού-σημείου αναφοράς για τις σύγχρονες ψηφιακές οπτικοακουστικές τέχνες, στην ανάδειξη της συνέργειας τέχνης και επιστήμης, καθώς και στην καλλιέργεια μίας νέας κουλτούρας και μίας πολυεπίπεδης δημιουργίας στον ελληνικό ψηφιακό χώρο.
«Πριν μερικά χρόνια είχα την ευκαιρία να συναντήσω έναν από τους κορυφαίους αστροφωτογράφους της NASA. Οι φωτογραφίες του μέσα από το τηλεσκόπιο HUBBLE αποκάλυψαν, χάρη στις τεχνικές του, νέα άστρα, γαλαξίες άγνωστους, απίστευτα αστρικά φαινόμενα. Βλέποντας τις φωτογραφίες και σχολιάζοντας από την πλευρά μου ότι στην ουσία όλη αυτή η πανδαισία των χρωμάτων, των αποχρώσεων, της τρισδιάστατης επεξεργασίας των φωτογραφιών ήταν και καλλιτεχνικό έργο, μου είπε επί λέξει: "Ναι, υπάρχει επί της ουσίας και μία καλλιτεχνική διάσταση που την απολαμβάνω εξαιρετικά, υπό τον όρο ότι δεν αλλοιώνει την αλήθεια και την πραγματικότητα, αλλά οδηγεί σε αυτήν". Αυτό ήταν για μένα ένα δυνατό παράδειγμα, όπου τα σύνορα Τέχνης-Επιστήμης-Τεχνολογίας αίρονται και οι δίαυλοι επικοινωνίας και αλληλεπίδρασής τους έχουν μοναδικά αποτελέσματα», αναφέρει ο κ. Μαραγκόπουλος, σημειώνοντας ότι στο Φεστιβάλ Οπτικοακουστικών Τεχνών η Τέχνη, η Επιστήμη, και η Τεχνολογία διασταυρώνονται με έναν συναρπαστικό τρόπο. «Μία τάση που γίνεται όλο και πιo ισχυρή τα τελευταία χρόνια, αποδεικνύοντας πόσο συμπληρωματικοί είναι οι ρόλοι τους στο να πλησιάζουμε τη γνώση και την αισθητική απόλαυση», προσθέτει.
Πρωτόγνωρες εμπειρίες, μέσα από την τελευταία λέξη της τεχνολογίας
Στο διήμερο Φεστιβάλ, τους επισκέπτες υποδέχονται ολογράμματα (κινούμενες προβολές 3-D) σε όλη την κεντρική είσοδο και στις σκάλες του νέου κτιρίου, ενώ μαγικές «σφαίρες» φωτίζονται με οπτικές ίνες και αλλάζουν χρώματα ανάλογα με την κατεύθυνση και την ένταση των ανέμων, λαμβάνοντας διαδικτυακά και δορυφορικά μετεωρολογικά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Οι θεατές-ακροατές μπορούν ακόμη να ανέβουν σε ένα πολύ διαφορετικό ποδήλατο και να φορέσουν τα ειδικά ακουστικά του, τα οποία μεταδίδουν σε real time ήχους από ποδηλάτες που είναι συνδεδεμένοι οn line και βρίσκονται, την ίδια στιγμή, σε άλλα σημεία της πόλης.
Το κοινό θα έχει, επίσης, την ευκαιρία να εξοικειωθεί με διαδραστικές οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, έργα animation και video art, τρισδιάστατες χαρτογραφικές προβολές (projection mapping), ηχητικά περιβάλλοντα, διαδραστικά και ηχητικά παιχνίδια (audio games), εκθέσεις κόμικς και φωτογραφίας.
Τιμώμενο πρόσωπο της έκθεσης είναι η διεθνούς φήμης video artist, Eija-Liisa Ahtila, το έργο της οποίας θα εισαγάγει το κοινό στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, μάλιστα μέσα από μία κλασική κινηματογραφική μηχανή προβολής 35 μιλιμέτρ. Θα προβληθούν, ακόμη, δημιουργίες των φημισμένων καλλιτεχνών Barry Purves και Theodore Ushev, καθώς και καταξιωμένων, αλλά και νέων δημιουργών του χώρου.
Μοναδικές ακροαματικές εμπειρίες μέσα από συναυλίες
Το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Εφαρμογών (ΕΡΗΜΕΕ) θα παρουσιάσει έργα ηλεκτροακουστικής μουσικής σε ένα ειδικά σχεδιασμένο πολυκαναλικό σύστημα ηχητικής διάχυσης, που προσφέρει στο κοινό μία μοναδική ακροαματική εμπειρία.
«Οι συναυλίες θα γίνουν μέσα από ειδικές αλγοριθμικές εγκαταστάσεις που προσεγγίζουν τον τρόπο που ακούει στην πραγματικότητα ο ανθρώπινος εγκέφαλος πολύ πέρα από το "πρωτόγονο" stereo και το Dolby surround», τονίζει ο κ. Μαραγκόπουλος.
To πρόγραμμα με γενικό τίτλο «ΑΚΟΥSΜΑΤΑ 2017» περιλαμβάνει πέντε εκδηλώσεις με έργα συνθετών του συγκεκριμένου είδους μουσικής. Προσκεκλημένοι του διημέρου είναι οι Volkmar Klien και Τhomas Gorbach.
Masterclasses και ομιλίες
Το Φεστιβάλ περιλαμβάνει, ακόμη, εργαστήρια, masterclasses και ομιλίες γύρω από την τέχνη, την τεχνολογία και την αισθητική της video art και του animation (Τέχνη & Ψηφιακός Πολιτισμός). Οι animators Barry Purves και Theodore Ushev ως διακεκριμένοι προσκεκλημένοι του «Be there! Corfu Animation Festival» καθώς και ο διευθυντής του, Βασίλης Κρουστάλλης, θα μιλήσουν για τις τεχνικές τους σε σχέση με την τεχνολογία, αλλά και την πολιτική.
Tα εργαστήρια είναι ανοιχτά στο κοινό και έχουν ως αντικείμενο τη δισδιάστατη και τρισδιάστατη εμψύχωση (2D& 3D animation), τις διαδραστικές οπτικοακουστικές τεχνολογίες (interactive audiovisual platforms), τις χαρτογραφικές προβολές στον χώρο (projection mapping) και την έρευνα γύρω από ψηφιακά υβριδικά υλικά.