Οικονομία

EY: Επιβραδύνεται η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα - Στροφή προς τα κινέζικα


Η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έχει επιβραδυνθεί, εξαιτίας της ανησυχίας των υποψηφίων αγοραστών για τις ελλείψεις σε υποδομές φόρτισης, όπως καταδεικνύει η πέμπτη ετήσια έκθεση της EY, Global Mobility Consumer Index.  

Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία καταγράφει τις απόψεις 19.000 καταναλωτών από 28 χώρες, ενώ το ποσοστό όσων επιθυμούν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα αυξήθηκε από 55% πέρυσι, σε 58% φέτος, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης έχει πλέον μειωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν και η ζήτηση είχε αυξηθεί κατά εικοσιπέντε ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2020 και 2023.  

Μια σειρά από παράγοντες καθιστούν τους καταναλωτές επιφυλακτικούς: 27% των ερωτηθέντων ανέφεραν την έλλειψη υποδομών φόρτισης ως πρωταρχική τους ανησυχία, ενώ 25% δήλωσαν ότι τους προβληματίζει η γκάμα των διαθέσιμων ηλεκτρικών οχημάτων, με το 18% να δηλώνουν ότι η φόρτισή τους είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Για πρώτη φορά, η έκθεση εντόπισε, επίσης, ανησυχίες σχετικά με το υψηλό κόστος της αντικατάστασης της μπαταρίας, που αναφέρθηκε από το 26% των πιθανών αγοραστών. 

Το 2024, οι υψηλές τιμές των καυσίμων παρέμειναν στην πρώτη θέση (37% των απαντήσεων) μεταξύ των παραγόντων που παρακινούν τους καταναλωτές να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα. Αντίθετα, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, σήμερα παρακινούν μόλις το 34% των ερωτηθέντων (49% το 2021).  

Συνολικά, το 2024, η πρόθεση αγοράς νέου αυτοκινήτου παγκοσμίως, αυξήθηκε από 44% σε 51%. Ωστόσο, στις ΗΠΑ, το ποσοστό όσων σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μειώθηκε, από 60% σε 50%, και όσων σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από 48% σε 34%. Αντίθετα, στην Ευρώπη, η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στα επόμενα δύο χρόνια, καταγράφει αύξηση. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο η πρόθεση αγοράς αυξήθηκε από 45% το 2023 σε 56% φέτος, και στη Νορβηγία, 

Στροφή προς τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα;  

Μεταξύ 2019 και 2023, το μερίδιο των κινέζικων μοντέλων στις ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρικών οχημάτων, αυξήθηκε από μόλις 0,4%, σε 8%. Ωστόσο, στην Ευρώπη, μόλις το 12% των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα συμπεριλαμβάνουν τουλάχιστον μία κινέζικη μάρκα μεταξύ των τριών πρώτων προτιμήσεών τους. Ο κύριος λόγος που θα εξέταζαν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κινέζικης μάρκας, είναι η σχέση ποιότητας/τιμής (59%), με την ελκυστικότητα των προσφερόμενων μοντέλων (51%) να ακολουθεί. 

Η έρευνα αναδεικνύει, επίσης, διαφοροποιήσεις στις απόψεις των διάφορων γενεών. Ενώ τόσο οι millennials, όσο και οι ερωτηθέντες από την Gen Z, ανέφεραν την καλή σχέση ποιότητας/τιμής ως τον κύριο λόγο για να εξετάσουν κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων, μόνο το 36% των ερωτηθέντων από τη Gen Z θεωρούν ότι η εμπιστοσύνη αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο, σε σύγκριση με το 41% των millennials. 

Αυξάνεται η έμφαση στη συνδεσιμότητα  

Η συνδεσιμότητα έχει καταστεί βασικό αντικείμενο του ανταγωνισμού των αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τη συνδεδεμένη τεχνολογία (connected technologies) – ιδιαίτερα τις τεχνολογίες πλοήγησης και ασφάλειας – με πάνω από το 60% να δηλώνουν ότι θα τις χρησιμοποιούσαν. Ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι πιο περιορισμένο για άλλες υπηρεσίες, όπως η εξυπηρέτηση και η συντήρηση (37%) και οι αναβαθμίσεις απόδοσης (μόλις 21%). Συγχρόνως, σε ολόκληρο τον κόσμο διατυπώνονται ανησυχίες για το κόστος των υπηρεσιών για συνδεδεμένα αυτοκίνητα, καθώς 49% των συμμετεχόντων παγκοσμίως δηλώνουν ότι είναι πολύ ακριβό.  

Περισσότεροι από ένας στους τρεις συμμετέχοντες παγκοσμίως (36%) ανέφεραν, επίσης, ότι τους ανησυχεί η κοινή χρήση δεδομένων. Το ποσοστό αυτό, δεν διαφοροποιείται σημαντικά μεταξύ των γενεών, καθώς διαμορφώνεται στο 33% για την Gen Z και το 34% για τους baby boomers, ενώ φτάνει στο 37% για τους συμμετέχοντες από την Gen X και τους millennials.

Διαβαστε επισης