Χρηστικά

Επιστρεπτέα Προκαταβολή: Οι φορο-παγίδες και τα μπόνους!


Σε αυστηρούς και συνεχείς ελέγχους θα υποβάλει η Εφορία τις επιχειρήσεις οι οποίες θα κάνουν χρήση της «επιστρεπτέας προκαταβολής», ενώ παράλληλα ιδιαίτερα αυστηρές είναι και οι προϋποθέσεις χορήγησής της.

Όπως προκύπτει από την κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, οι φορολογικοί έλεγχοι θα αφορούν τόσο το παρελθόν (τελευταία τριετία όσο και το μέλλον, που θα αφορά στην πορεία του τζίρου, με στόχο να αποκλειστούν οι φοροφυγάδες.

Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση έως την 15 Μαΐου 2020,για τη χορήγηση επιστρεπτέας προκαταβολής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» η οποία αποτελεί εφαρμογή του Ο.Π.Σ. TAXISnet της ΑΑΔΕ (https://www.aade.gr/mybusinesssupport).

Το ελάχιστο ύψος της επιστρεπτέας προκαταβολής, η οποία στην ουσία είναι ένα δάνειο από την Εφορία, θα κυμαίνεται από 2.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που δεν απασχολούν κανέναν εργαζόμενο μέχρι και 30.000 ευρώ για εκείνες που απασχολούν πάνω από 50 εργαζόμενους. Αυτά είναι τα ελάχιστα όρια χρηματοδότησης και το τελικό ύψος μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερο και να φτάνει μέχρι και 800.000 κατά ανώτατο όριο.

Προβλέπονται επίσης και αυστηρές κυρώσεις και ενδελεχείς ελέγχους από την Εφορία, σε όσους λάβουν το «δάνειο της Εφορίας», χωρίς να το δικαιούνται.

Ακόμη, η απόφαση προβλέπει ότι η επιστρεπτέα προκαταβολή έχει ενάμισι χρόνο περίοδο χάριτος, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021 και αποπληρώνεται σε 40 μηνιαίες δόσεις μετά την περίοδο χάριτος.

Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα αποπληρωμής μόνο του 70% του ποσού για τις επιχειρήσεις που θα υποστούν μείωση του τζίρου τους έως 70%, ενώ μεγαλύτερη έκπτωση, που φτάνει μέχρι το 40% θα έχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες για ένα χρόνο, μέχρι τον Μάρτιο του 2021, διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό εργαζομένων, που είχαν τον Μάρτιο του 2020.

Ο όρος του τζίρου

Σε ότι αφορά στους όρους ένταξης των επιχειρήσεων, εκτός από τους γνωστούς για τη συνέπεια υποβολής φορολογικών δηλώσεων, την αδράνεια κ.λπ., με την   η ΚΥΑ προστίθεται και όρος της μείωσης του τζίρου της επιχείρησης, στο πρώτο τρίμηνο του 2020 ή τον μήνα Μάρτιο, προκειμένου αυτή να καταστεί δικαιούχος.
Κόβονται έτσι οι επιχειρήσεις οι οποίες δεν είχαν καθόλου ή είχαν μικρή μείωση του τζίρου, λόγω της πανδημίας, αλλά κυρίως κόβονται όσες στα προηγούμενα χρόνια, απέκρυπταν τα πραγματικά τους έσοδα. Η σύγκριση γίνεται με τον μέσο όρο του τζίρου της τελευταίας τριετίας ήτοι από το 2017.

Πιο συγκεκριμένα, η ΚΥΑ ορίζει τα «ακαθάριστα έσοδα αναφοράς» με τα οποία θα γίνεται η σύγκριση του τζίρου του πρώτου τριμήνου του 2020 ή του Μαρτίου του 2020. Το άρθρο 2 προβλέπει συγκεκριμένα ότι:
α) Για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες από το ΦΠΑ και τηρούν απλογραφικά βιβλία:

  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα (κωδικός 047 δήλωσης Ε3) τα έτη 2017, 2018 και 2019, ως ο αριθμητικός μέσος όρος των ακαθάριστων εσόδων των τριών τελευταίων ετών, διαιρεμένος με τέσσερα (ώστε να προκύψει σε τριμηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2017 και έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα τα έτη 2018 και 2019, ως ο αριθμητικός μέσος όρος των ακαθάριστων εσόδων των δύο τελευταίων ετών, διαιρεμένος με τέσσερα (ώστε να προκύψει σε τριμηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2018 και έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2019, ως τα ακαθάριστα έσοδα του 2019, διαιρεμένα με τέσσερα (ώστε να προκύψει σε τριμηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση μη θετικών εσόδων κατά το έτος 2019, τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς ισούνται με μηδέν.

β) Για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες από το ΦΠΑ και τηρούν διπλογραφικά βιβλία:

  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα τα έτη 2017, 2018 και 2019, ως ο αριθμητικός μέσος όρος των ακαθάριστων εσόδων των τριών τελευταίων ετών, διαιρεμένος με δώδεκα (ώστε να προκύψει σε μηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2017 και έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα τα έτη 2018 και 2019, ως ο αριθμητικός μέσος όρος των ακαθάριστων εσόδων των δύο τελευταίων ετών, διαιρεμένος με δώδεκα (ώστε να προκύψει σε μηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2018 και έχει θετικά ακαθάριστα έσοδα το έτος 2019, ως τα ακαθάριστα έσοδα του 2019, διαιρεμένα με δώδεκα (ώστε να προκύψει σε μηνιαία βάση),
  • Σε περίπτωση μη θετικών εσόδων κατά το έτος 2019, τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς ισούνται με τα ακαθάριστα έσοδα του μηνός Φεβρουαρίου 2020, όπως αυτά έχουν δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport»,
  • Σε περίπτωση μη θετικών εσόδων κατά το έτος 2019 και τον μήνα Φεβρουάριο του 2020, τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς ισούνται με μηδέν.

Για τις επιχειρήσεις που έχουν ενεργό ΚΑΔ από αυτούς που εντάσσονται στα μέτρα στήριξης (βάσει του πίνακα του ΥΠΟΙΚ), εντάσσονται εφόσον παρουσιάζουν μείωση του κύκλου εργασιών τους, ως ακολούθως:

  • Για τις επιχειρήσεις που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και τηρούν απλογραφικά βιβλία παρουσιάζουν μείωση κατά 6,70% τουλάχιστον του κύκλου εργασιών ΦΠΑ (κωδικός 312 περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, όπως αυτός έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport», σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς,
  • Για τις επιχειρήσεις που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και τηρούν διπλογραφικά βιβλία παρουσιάζουν μείωση κατά 20,00% τουλάχιστον του κύκλου εργασιών ΦΠΑ (κωδικός 312 περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ) κατά τον μήνα Μάρτιο του 2020, όπως αυτός έχει δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport», σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς,
  • Για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες και τηρούν απλογραφικά βιβλία παρουσιάζουν μείωση κατά 6,70% τουλάχιστον του συνόλου ακαθάριστων εσόδων (κωδικός 047 δήλωσης Ε3) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, όπως αυτά έχουν δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport», σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς,
  • Για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες και τηρούν διπλογραφικά βιβλία παρουσιάζουν μείωση κατά 20,00% τουλάχιστον του συνόλου ακαθάριστων εσόδων (κωδικός 047 δήλωσης Ε3) κατά τον μήνα Μάρτιο του 2020, όπως αυτά έχουν δηλωθεί στην ειδική πλατφόρμα «myBusinessSupport», σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς.

Σε όλες τις ανωτέρω υπό αα) έως δδ) υποπεριπτώσεις, διενεργείται στρογγυλοποίηση των ποσοστών μείωσης σε σχέση με τον κύκλο εργασιών αναφοράς ή με τα ακαθάριστα έσοδα αναφοράς, αντίστοιχα, στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο.

Πώς προκύπτει το ύψος της ενίσχυσης

Η διαδικασία υπολογισμού του ύψους της ενίσχυσης, ορίζεται από το άρθρο 4 της ΚΥΑ και σύμφωνα με αυτό προσδιορίζεται με βάση έναν μαθηματικό τύπο που περιέχει τον κύκλος εργασιών αναφοράς, μείον τον κύκλο εργασιών του πρώτου τριμήνου 2020 ή του Μαρτίου) πολλαπλασιαζόμενο  με την ποσοστιαία διαφορά εκροών εισροών. Από το αποτέλεσμα αυτό, αφαιρείται ο αριθμός εργαζομένων σε αναστολή x 800/3.

Η ενίσχυση που προκύπτει από τον μαθηματικό τύπο, δεν μπορεί να είναι κατώτερη των ακόλουθων ορίων:

  • 2.000 ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που δεν απασχολούν εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020,
  • 4.000 ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν 1 έως 5 εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020,
  • 8.000 ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν 6 έως 20 εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020,
  • 15.000 ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν 21 έως 50 εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020,
  • 30.000 ευρώ για επιχειρήσεις δικαιούχους που απασχολούν άνω των 50 εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας την 31η Μαρτίου 2020.

Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις επιχειρήσεις δικαιούχους που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους με κρατική εντολή, ακόμα και εάν δεν παρουσίασαν πτώση εσόδων τον Μάρτιο ή είχαν μηδενικά έσοδα αναφοράς.

Πώς επιστρέφεται το «δάνειο της Εφορίας»

Αναφορικά με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις επιστροφής της ενίσχυσης η ΚΥΑ προβλέπει ότι:

  • Το ποσό της ενίσχυσης επιβαρύνεται με επιτόκιο αναφοράς, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 2 παρ. 4 της παρούσας.
  • Για το χρονικό διάστημα ως την 31η Δεκεμβρίου 2021 παρέχεται άτοκη περίοδος χάριτος, κατά την οποία η δικαιούχος επιχείρηση δεν υποχρεούται να επιστρέφει οιοδήποτε τμήμα κεφαλαίου ή τόκων.
  • Μετά την παρέλευση της περιόδου χάριτος, το ποσό της ληφθείσας ενίσχυσης επιστρέφεται σε σαράντα (40) ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις, εκάστης εξ αυτών καταβλητέας την τελευταία ημέρα του μήνα.
  • Το ποσό της ενίσχυσης εμφανίζεται με τις τυχόν λοιπές οφειλές της επιχείρησης, στο διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ www.aade.gr στην επιλογή «myTAXISNet / ο λογαριασμός μου / Προσωποποιημένη πληροφόρηση/ Στοιχεία Οφειλών εκτός Ρύθμισης και Πληρωμή».
  • Το ανωτέρω ποσό βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο και λογιστικοποιείται στα έσοδα του ΠΔΕ σε ειδικούς Αναλυτικούς Λογαριασμούς Εσόδων (ΑΛΕ) που θα δημιουργηθούν για το σκοπό αυτό.
  • Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής των οφειλόμενων ποσών εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις του ΚΕΔΕ.

Πότε χαρίζεται έως το 40%

Με την ΚΥΑ παρέχεται δυνατότητα:

  • Επιστροφής μόνο ποσοστού 70% της ενίσχυσης, εφόσον ο κύκλος εργασιών της επιχείρησης, ένα έτος μετά τη λήψη της ενίσχυσης, είναι μειωμένος κατά 70% ή παραπάνω σε σχέση με το ύψος του κύκλου εργασιών αναφοράς ή των ακαθάριστων εσόδων αναφοράς, όπως αυτά ορίζονται στις παρ. 10 και 11 του άρθρου 2 της παρούσας,
  • Επιστροφής μόνο ποσοστού 60% της ενίσχυσης, για τις επιχειρήσεις που απασχολούσαν την 31η Μαρτίου 2020 περισσότερους από 20 εργαζόμενους, εφόσον διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσαν κατά την 31η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, ως και την 31η Μαρτίου 2021.

Υποχρεώσεις δικαιούχων Κυρώσεις

  • Η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει έως την 31η Οκτωβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 31η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ. Ο έλεγχος θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και θα αφορά το μέσο όρο του αριθμού των εργαζομένων κατά το διάστημα αυτό.
  • Εφόσον η επιχείρηση ενισχύεται βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, οφείλει να προσκομίσει μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2020 τα δικαιολογητικά που προβλέπονται στο Παράρτημα ΙΙ.Β. της παρούσας, το οποίο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας, σύμφωνα με τις οδηγίες που θα δοθούν από την αρμόδια υπηρεσία του άρθρου 11 της παρούσας.
  • Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μεταποίησης και εμπορίας γεωργικών προϊόντων υποχρεούνται να μην μετακυλούν εις ολόκληρον ή μερικώς στους πρωτογενείς παραγωγούς τη χορηγούμενη δυνάμει της παρούσας ενίσχυση.
  • Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.
  • Σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από την φορολογική διοίκηση ή άλλο αρμόδιο όργανο ελέγχου διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης, ή υποβολή ψευδών στοιχείων, ζητείται η άμεση επιστροφή του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης εντόκως από την ημερομηνία που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην αριθ. 126829/ΕΥΘΥ 1217/8.12.2015 (Β'2784) κοινή υπουργική απόφαση Δημοσιονομικών Διορθώσεων, όπως εκάστοτε ισχύει. Ο υπολογισμός των τόκων ανάκτησης γίνεται από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης.
  • Ο δικαιούχος λήπτης της ενίσχυσης υποχρεούται να παράσχει κάθε στοιχείο, έγγραφο ή πληροφορία, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα αποτίμησης και αξιολόγησης του παρόντος προγράμματος ενίσχυσης, στα αρμόδια όργανα.
  • Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος, ανεξαρτήτως αν από άλλες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας δεν υποχρεούνται στη διατήρηση των δικαιολογητικών και παραστατικών. Τα ανωτέρω στοιχεία και δικαιολογητικά έγγραφα διατηρούνται είτε υπό τη μορφή πρωτοτύπων, ή αντιγράφων των πρωτοτύπων ή σε κοινώς αποδεκτούς φορείς δεδομένων, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών εκδόσεων των πρωτότυπων εγγράφων ή εγγράφων που υπάρχουν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.

Σε περίπτωση συγχρηματοδότησης, ο δικαιούχος λήπτης της ενίσχυσης ενημερώνει το κοινό σχετικά με την στήριξη που έχει λάβει από τα Ταμεία:
α) παρέχοντας στον διαδικτυακό τόπο του, εάν υπάρχει, σύντομη περιγραφή της πράξης, ανάλογης προς το επίπεδο της στήριξης, που περιλαμβάνει τους στόχους και τα αποτελέσματά της και επισημαίνει τη χρηματοδοτική συνδρομή από την Ένωση,
β) τοποθετώντας τουλάχιστον μία αφίσα με πληροφόρηση σχετικά με το έργο (ελάχιστο μέγεθος Α3), που περιλαμβάνει τη χρηματοδοτική συνδρομή από την Ένωση, σε σημείο εύκολα ορατό από το κοινό, όπως η είσοδος σε ένα κτίριο.

Τπ πλήρες κείμενο της υπ. αρ. ΓΔΟΥ 94/3.5.2020 ΚΥΑ είναι εδώ.

Διαβαστε επισης